Dopravní nehoda
Dopravní nehody.Zdroj: Profimedia

Adrenalin na našich silnicích část I. – Nehody aut a kamiónů

5.0/5
Hodnocení:

Dnes a denně se na našich silnicích odehrávají dramatické chvilky. Automobilové nehody jsou nejčastější příčinou úmrtí v oblasti dopravy. Když se navíc rozhlédnete kolem sebe, nechápete, komu všemu se podařilo získat řidičák. Hlavní příčina nehodovosti spočívá jednoznačně v neukázněnosti účastníků silničního provozu, bezohlednému způsobu jízdy a narůstající agresivitě řidičů. Také jízda pod vlivem alkoholu je častou příčnou dopravních nehod.

Na pozemních komunikacích se nachází celá řada účastníků od řidičů automobilů, spolucestujících, motorkářů, až k chodcům. Mezi všemi skupinami může dojít ke kolizi. Jaké jsou jejich šance na přežití a co se děje při dopravní nehodě? S tím Vás nyní seznámíme.

Možná Vám následující text přijde brutální, ale detailně Vám popíšeme, co se stane s člověkem během první vteřiny při havárii auta, jedoucího rychlostí pouhých 90 km/h, jež narazí do stojícího předmětu: V první desetině vteřiny dojde k destrukci předního nárazníku a chladiče. Během druhé desetiny sekundy se začne ohýbat přední část konstrukce vozu, zvedá se a naráží do předního skla, zatímco zadní kola se zvedají z vozovky. Ve stejnou dobu přední nárazník a blatníky ovinou předmět, do kterého toto vozidlo narazilo. Ačkoliv se rám vozidla již zastavil, zbývající část auta se stále pohybuje rychlostí 90km/h. Řidič instinktivně zapře své nohy, aby zpomalil náraz, jeho kosti se však zlomí v kolenním kloubu. Ve třetí desetině sekundy se bortí volant, sloupek řízení naráží do hrudi řidiče. Ve čtvrté desetině sekundy je totálně zničeno předních půl metru vozidla, ale vůz se stále pohybuje rychlostí 90km/h a trhá se na dvě části. V páté desetině vteřiny je řidič nabodnut na sloupek řízení a jeho plíce se zaplňují krví. Náraz je tak silný, že v šesté desetině vteřiny se řidičovy nohy vyzují z bot i přesto, že byly jeho boty pevně utažené. Chodidla uvíznou za pedály brzdy a spojky. Rám vozu se smrští na polovinu, hlava řidiče naráží do předního skla a kola, která se ještě točí, padají na vozovku. V sedmé desetině kolabují dveře a osa vozu, kolabující konstrukce vozidla svírá tělo řidiče. Řidiči to však již nevadí, protože je mrtvý a zbylé tři desetiny sekundy pro něj nic neznamenají.

Následky nehody dokážou do jisté míry zbrzdit bezpečnostní pásy a airbag. Ovšem pozor! V případě, že nejste připoutáni, může Vám vystřelený airbag zlomit vaz! Je totiž jen doplňkem bezpečnostních pásů a bez nich může být nebezpečnější, než kdyby v autě vůbec nebyl. Nafukuje se velmi rychle a razantně – během 0,1 vteřiny a má za úkol vytvořit ochranný prostor mezi hlavou cestujícího a deformující se kostrou auta.

Připoutáni by měli být i cestující na zadních sedadlech, jinak se můžou stát vrahy ostatních vpředu. Stokilová babička se totiž ve vteřině může díky zrychlení změnit na předmět vážící několik tun a zdemolovat všechno kolem sebe – v tomto případě před sebou.

Dopravní nehoda - střet s chodcem

Dopravní nehoda - střet s chodcem

A co se děje s autem, do kterého narazí kamión? Výsledky crash testu ukazují jediné rozumné doporučení: nebuďte v takovém autě. Šance přežít prakticky neexistuje. Asi každému řidiči se už stalo, že musel prudce brzdit, protože auta před ním rovněž razantně zpomalila, nebo dokonce zcela zastavila. I když se řidiči na konci kolony podaří včas, bez kolize s autem před ním, zastavit, ještě nemá vyhráno. Může se totiž stát, že za ním jedoucí řidič nezareaguje dostatečně včas a narazí do vozu před ním. Pokud je tím autem kamión, jsou následky děsivé. Nákladní vůz zezadu zdeformuje celou záď auta a prakticky ho vlisuje do auta před ním. Prostor pro přežití cestujících v obou osobních vozech nezůstane vlastně žádný. Paradoxní přitom je, že nákladní auto po srážce vypadá většinou téměř netknutě.

A co střet auta a chodce? Tam jsou následky většinou vždy fatální! Tedy pro chodce – ten při takovém střetu nemá prakticky žádnou šanci. Chodec sražený autem se ocitá ve víru neúprosných zákonů fyziky. Když jeho hlava udeří na kapotu vozu, váží po dobu několika milisekund přibližně 810 kilogramů. Přetížení je až 180 g, tedy až dvacetkrát větší, než zažijí kosmonauti během nouzového přistání, přemění normálně těžkou hlavu o průměrné hmotnosti 4,5 kilogramu na téměř tunovou „palici“. Mozek v té chvíli zažije kolaps. Mezi neurony se na okamžik přeruší spojení, protože přetížení postihne statisíce vlasově tenkých výběžků mezi jednotlivými buňkami. To ale není zdaleka všechno. Mozek začne při nárazu doslova vibrovat a otlouká se o vnitřní stěny lebky. Pohmoždění mozkové tkáně může vyřadit některou ze životně důležitých oblastí. Například centrum dýchání, srdeční činnosti nebo pohybu. Člověk, kterého srazí auto jedoucí rychlostí padesát kilometrů za hodinu, má šedesátiprocentní šanci, že nehodu přežije. Pokud jede automobil šedesátkou, pravděpodobnost přežití dramaticky klesá k nule.

A na závěr otázka: Skočili byste dobrovolně ze šestého poschodí? Ptáte se, proč byste to dělali? Tak se vždycky v autě připoutejte – náraz v 70kilometrové rychlosti má totiž stejné následky jako pád ze šestého patra.

V přístím díle našeho seriálu si přiblížíme nehody jednostopých vozidel – motorek.

 

autor: Viktor Šimík
rubrika: Adrenalin
Ohodnoť článek:
GD Star Rating
loading...
  1. Miroslav

    Rád se podívám na pěkné ženy.