Dopravní nehody - motocykly.
Dopravní nehody - motocykly.Zdroj: Profimedia

Adrenalin na našich silnicích II. – motocykly a ostatní jednostopá vozidla.

4.5/5
Hodnocení:

Jakmile propukne jaro, pozorujeme kolem čím dál tím častěji prosvištět motorkáře. Většinou jedou takovou rychlostí, že se z toho člověku zatočí hlava. Takovýmto milovníkům adrenalinu se mezi řidiči přezdívá „dárci orgánů“. Jenže to je dost zásadní chyba. Každý záchranář vám řekne, že motorkář po nehodě je většinou v takovém stavu, že se z něj nedá použít nic. Statistiky nám neúprosně říkají, že ze všech obětí silničních nehod náleží 14 % motorkářům. Na 1000 nehod jich je 39 mrtvých. Pro porovnání – u aut je to asi 6. Česko patří k zemím s největším úmrtím motorkářů v přepočtu na ujetý kilometr.

Jízda na motorce je 6x nebezpečnější než v automobilu. A tomu je třeba přizpůsobit všechno. Jak chování řidiče motocyklu, tak chování řidičů automobilů. A těch možná především. 60 % všech nehod motorkářů je totiž zaviněno automobilem. Nedání přednosti, nekoukání do zrcátek nebo nebezpečná jízda jsou nejčastější příčiny, kvůli kterým padá na zem tolik jezdců na mašinách.

Za volantem je zapotřebí dávat velký pozor na to, co se děje kolem. Nejčastější nehodou bývá nepozornost k tomu, co se děje vzadu. To, že se řidič vozu podívá do zrcátka a vidí jen dodávku, neznamená, že za další dvě sekundy tam už nemůže být motorka. Takže je nutné neustále kontrolovat zrcátka! Druhým hlavním nepřítelem je pocit bezpečí. Řidiči automobilu se většinou při nehodě nestane vůbec nic. Deformační zóny, silné plechy a zádržné systémy je celkem spolehlivě před motorkou ochrání. Navíc čtyři kola mají lepší stabilitu při brzdění, zapíchnou auto oproti motorce téměř na pětníku. Velkou roli hraje i špatný povrch, se kterým se motocykl vyrovnává mnohem hůře. Do toho můžeme zahrnout i to, že se motocyklista musí snažit vyhnout dírám v silnici, které pro něj znamenají přemet přes řídítka. Musí brzdit o tři metry dříve a každý štěrk vyžaduje mezní pohotovost.

Na druhé straně existují také motorkáři, kteří dokážou zvednout tlak spoustě motoristům. Takový jezdec na „fichtlu“ brázdící asfalt přes chodníky a přechody nebo „harlejář“ jezdící na středovém pruhu či nejnenáviděnější „ninjové“, tedy majitelé supersportovních silničních motocyklů, kteří zalomeným zápěstím ženou mašinu nedovolenou rychlostí. Všichni ti, také nesou kus viny na nehodách. Velmi často nepředvídají dopravní situaci kolem sebe ani potenciální reakce řidiče vozu jedoucího vepředu. Lepí se tak na zadní nárazník, předjíždějí kamion, když mezi ním a motorkou je ještě pět aut s velkou pravděpodobností téhož záměru a snaží se objíždět kolonu po plné čáře či klouzající zebře. Motorkáři mají často opojný pocit síly a rychlosti. Myslí si, že z každé nebezpečné situace prostě rychle ujedou. Jenže nemají kolem sebe airbagy, bezpečnostní pásy nebo deformační zóny. Jejich záchrannou může být až helma, oblečení a chrániče, což se sakra málo, když pak letí po trajektorii rychlostí rovnající se rychlosti motorky a hlavou míří do místa střetu.

Největší nebezpečí představuje pro motorkáře vysoká dodávka nebo kamion. Znamená to totiž, že takové vozidlo nemůže přeletět a dráha letu tak koliduje s nejnebezpečnějšími částmi auta. Výsledkem by patrně byla zlomená žebra, ruce, nohy, prasklé obratle a mnohačetná povrchová zranění. Nic z toho ale není nic ve srovnání s tím, že mozek v takovém přetížení narazí do lebky a začne krvácet. Navíc se již trhají vnitřní orgány. Zlomená žebra pak mohou poškodit plíce, játra. V takovém případě pak motorkáři není pomoci.

Říká se, že při nehodě se svět zpomalí jako ve filmu. Pokud se vám to stane, modlete se, abyste s motocyklem bourali do nízkého auta. Tam hrozí většinou to, že proletíte přes něj a pokud budete mít štěstí tak zranění nemusí být až tak vážná. Každopádně doufáme, že podobné dopravní excesy se vám zdaleka vyhnou.

Přejeme mnoho šťastných kilometrů bez nehody! Vždyť jízda na motorce za dobrých okolností je jedním z největších zážitků, které může člověk zažít.

 

autor: Viktor Šimík
rubrika: Adrenalin
Ohodnoť článek:
GD Star Rating
loading...

Komentáře nejsou povoleny pro tento příspěvek.