Muscle car
AmerikaZdroj: Internet

Ameriky – nestárnoucí klasika

4.0/5
Hodnocení:

„Ameriky“, krásné velké bouráky, které jsme si zamilovali už kdysi dávno z amerických filmů a které se od běžných aut liší co do koncepce, designu, rozměrů, obsahu motoru i spotřeby, se dnes dají považovat za kultovní.

Cadillac, aneb Tváří se jako žralok, ale žralok to není!

První automobil Cadillac byl vyrobený v roce 1902 a byl poháněn jednoválcovým motorem s výkonem 10 koní. Kdo by tehdy řekl, jak mnohonásobně se tohle stádečko pod jeho kapotou jednou rozmnoží. O tři roky později Cadillac představil 4válcový motor a stal se průkopníkem víceválcových motorů. Trojka byla pro něj magická: Za další tři roky, 1908, vyhrál mezinárodně uznávanou Dewarovu cenu (Dewar Trophy), udělovanou Královským automobilovým klubem Velké Británie. Toto ocenění získal v souvislosti se zaměnitelností dílů, když tři vozidla této značky byla po testování zcela rozebrána na více než 2000 dílů, ty byly smíchány dohromady a z nich byla auta následně znovu poskládána a bez většího problému uvedena do stavu jízdní způsobilosti. Pohádka? Kdepak, Cadillac. V roce 1909 byl Cadillac začleněn do koncernu General Motors Corporation. Postupem let získal mnohá, i světová, prvenství. Namátkou můžeme jmenovat třeba náhradu startovací kliky elektrickým spouštěčem-startérem, zavedení elektrického osvětlení vozidla, výrobu sériového modelu s vodou chlazeným motorem V8, zavedení synchronizované převodovky, použití bezpečnostních skel nebo třeba použití motoru V16 v osobáku. Jeho výrobce se stal jediným na světě, který vyhrál Dewarovu cenu dvakrát. Cadillac nabízel vozidla vybavená celou škálou motorů a kdo by se divil, že v roce 1937 Cadillac V8 překonal všechny tehdejší rychlostní rekordy sériových automobilů na Indianapolis Motor Speedway?

Cadillac se však vyvíjel stále dál. Kupříkladu v roce 1970 se objevil vůz s novým motorem V8 s objemem 8,2 l, pod jehož kapotou se ukrývalo na 400 koní. Byl to největší motor aplikovaný v sériovém osobním automobilu. V roce 2000 se u modelu DeVille objevil zase systém nočního vidění, před tím známý z vojenského prostředí. Fandové se však více zajímají o „klasiku“, tedy spíše o monumentální koráby silnic s nepřehlédnutelnými žraločími „ploutvemi“, které již mají něco za sebou.

Mustang, kůň od Forda

1967_Ford_Shelby_Mustang_GT-500

Zřejmě nejúspěšnějším modelem automobilky Ford, který se stal legendou, je Mustang. Vůz se znakem běžícího koně na přední masce. Pokud však hledáte souvislost názvu vozu s divokým mustangem, mýlíte se. Inspirací byla stíhačka Mustang známá z druhé světové války. Vznikl jako jednoduché sportovní auto pro mládež a vytvořil třídu amerických automobilů nazývaných „Pony car“. Jeho výroba byla zahájena v březnu 1964 a 13. dubna téhož roku byl představen veřejnosti na světové výstavě v New Yorku. Zájem o něho byl obrovský a plánovaný prodej byl první rok několikanásobně překonán. Znaky, typickými pro Mustanga, se stala dlouhá přední kapota a krátká zadní část. Na jaře roku 1965 se objevila verze GT, následující rok, 1966, prošel Mustang faceliftem. Zájemci si navíc mohli vybírat z 34 variant barev a stylů interiéru! Mustang jako správný kůň s přibývajícími roky „rostl a sílil“, což ovlivnilo jak jeho vzhled, tak výkon. Výsledkem byly například  Mach 1, Boss 302 a Boss 429. Ačkoliv každý z těchto vozů byl něčím výjimečný, ne všichni jeho příznivci zákonitý vývoj přijímali s nadšením. Toužili po starém známém Mustangovi, po takovém, jakým byl vůz z první generace z let 1964-1973. Při troše štěstí je možné takový dobře udržovaný kousek vidět i dnes.

Plymouth Fury

m1964_plymouth_fury

Mezi atraktivnější z amerik bezesporu patří nepřehlédnutelný 1957 Plymouth Fury, opravdová lahůdka. V době svého vzniku tento extravagantní model vynikal nejmodernějším designem, ať to byly super výrazné blatníkové ploutve, hliníkové boční pruhy ve zlaté metalíze protažené i na zmíněné ploutve nebo ve zlaté barvě provedená maska. Chromovými díly se na voze nešetřilo, ať to byly nárazníky, rámy oken, poklice nebo každá lištička. Pod kapotou neskrýval žádný „šepot květin“, ale pořádně nadupané stádo 290 koní. Motor měl objem 5205 ccm a vůz dosahoval maximální rychlosti téměř 180 km v hodině.

Amerik je celá řada a vyjmenovat všechny značky a jednotlivé modely by vydalo na román. Všechny spojuje atraktivní design, úctyhodný rozměr, pořádný výkon a ještě něco navíc: fandové, kteří dokáží, aby tyto skvělé koráby neupadly nikdy v zapomnění.

Autor. -ebra-

 

autor: Mzone
rubrika: Auto Moto
Ohodnoť článek:
GD Star Rating
loading...

Komentáře nejsou povoleny pro tento příspěvek.

  • Komerční sdělení