Obrázek_1_rodeocross
Zdroj: internet

Auta na boudě aneb rodeocross v Čechách

5.0/5
Hodnocení:

Obrázek_1_rodeocross

 

Znáte automobilové závody, které se jezdí na území naší republiky a při nichž je povolen krátkodobý kontakt s boční části soupeřova vozu? Závody, v nichž soupeří auta s odlehčenou karoserií, s bočními výztuhami dveří, přičemž nemusí mít osvětlení, ale otvory po lampách mají zaslepená slabým plechem nebo jiným deformovatelným materiálem? Tyto závody se jmenují výstižně – rodeocross – a jedná se o sportovní podnik pro osobní automobily na uzavřeném okruhu s nezpevněným povrchem.

Adrenalin pro všechny

Je to adrenalinová zábava pro jezdce i pro diváky. Na trati plné vyjetých kolejí a klidně i bláta si jdou po krku závodníci a jejich vozy často připomínají tak trochu uprchlíky z autovrakovišť. Závodí se na vytýčené trati a závod, připomínající honičku gangsterů, má svá pevná pravidla. Doba, kdy se na trati za volanty vykuchaných škodovek a žigulíků sešlo pár nadšenců v roli kandidátů na dobrovolné dárce orgánů, je pryč.

Zapomeňte na chlazenou desítečku i na nadávky

Rodeocross má své předpisy a pravidla, jezdci jsou povinni se řídit jejich ustanoveními a bezvýhradně je dodržovat. Dnešní jezdci mohou být stíháni za nesportovní způsob jízdy a nerespektování pravidel napomenutím, vyloučením z rozjížďky, či dokonce diskvalifikací. Mezi prohřešky patří třeba neuposlechnutí vlajkové signalizace a pokynů rozhodčích, jízda bez helmy či s rozepnutými bezpečnostními pásy, požití alkoholickým nápojů a návykových látek, urážky pořadatelů… Někteří z chytrolínů jsou postihováni za úmyslně nahlášený nižší obsah motoru nebo krácení tratě.

Obrázek_2_rodeocross

 

Rodeocross je závod pro osobní automobily s pohonem jedné nápravy sériové produkce, včetně jejich modifikací. Žádné omezení účasti kvůli roku výroby, značce a homologaci neexistuje. Vozy jsou rozděleny do jednotlivých divizí podle obsahu motoru  a o jejich vypsání rozhoduje v daném závodě jeho ředitel, přičemž třídy tvoří vozy s obsahem motoru do 2 200 ccm, do 1 600 ccm a do 1 300 ccm.

 

Co se smí a co ne?

Závodní „speciály“ mohou mít kromě jiného upravené tlumiče a pérování, výztuhy náprav i podběhů, libovolně prořezané pneumatiky. Ty – stejně jako kola – mohou být jiná, než uvádí výrobce vozidla, avšak musí být sériového provedení a určené pro běžný silniční provoz. Přední maska může být vymontovaná a nahrazena plechem do maximální tloušťky 1,5 mm; lze přemístit akumulátor i chladič. Palivovou nádrž, lidově řečeno „bandu“, je možné transplantovat za jinou. Dárcem pak může být libovolné vozidlo. Někteří závodníci ji mají dokonce včetně nalévacího hrdla umístěnou v zavazadlovém prostoru. Takováto úprava však musí splňovat předepsané bezpečnostní podmínky. Všichni jezdci jsou povinni jezdit v přilbě schváleného typu a ve stroji bez čelního skla musí používat brýle či jinou ochranu očí.

Motor se může také upravovat a dokonce i zaměňovat, musí být ale od stejné značky. Stejně tak je možné zaměnit či upravit převodovku i diferenciál. Karoserie musí být původní a i po všech úpravách je třeba, aby zůstal zachován její vnější obrys. Navíc její přední část musí být upravena tak, aby bylo možné technickým komisařem zkontrolovat výztuhy přední části vozu.

Naopak třeba nesmí být použity speciální autokrosové pneumatiky se speciální protektorem, který není schválený pro silniční provoz. Také nemůžete nazout pneumatiky určené pro zemědělské stroje ani gumy s hroty. Zapomeňte také na tažné zařízení nebo na zajištění kapot a dveří šroubovými spoji.

A co musíte?

Závodníci mají povinné patnáctero. Nejsme závodníci, takže zmiňme pro laiky to asi nejzajímavější, co je viditelné na první pohled:

Sklo ve dveřích  řidiče může být nahrazeno pletivem nebo ochrannou  mříží o rozměru ok maximálně 2×2 cm. Stejná podmínka  platí i pro čelní sklo, pokud nezůstane původní zachováno. V kabině vozidla musí být zabudována ochranná klec, jež musí splňovat předepsané podmínky, auto vpředu i vzadu musí být vybaveno tažným okem, mít funkční brzdy jak provozní, tak nouzové.  Bezpečnostní pásy musí být nejméně čtyřbodové, funkční a spolehlivé, řádně ukotvené ke  karoserii části karoserie nebo ochranné klece. Těch „musí“ je celá řada.

Panna orel

Víc než na jakýchkoliv jiných závodech tu diváci vidí vozy koly k nebi. Jsou to drsné závody a stabilita aut není nekonečná. Jestliže se však některý z vozů během závodu převrátí na střechu, z důvodu ochrany zdraví jeho jezdce bývá závod ukončen a jízda se opakuje bez jeho účasti.

Víly za volantem

Pokud si myslíte, že je to sport jen pro tvrdé chlapy, můžete být i překvapeni. Leckterá amazonka si již jízdu za volantem rodeocrossového speciálu vyzkoušela. A někteří pořadatelé vypisují i zvláštní „srandamač“, kdy po ukončení oficiálních závodů si zasoutěží odvážné manželky či partnerky závodníků. Jejich zarputilost je překvapující. Někteří hoši i zalitují, když závoďák v průběhu závodů neutrpí žádné větší šrámy a jeho milá vzápětí mazlíka pošle na boudu. I to se stává.

S nadcházejícím jarem se blíží další rodeocrossová sezóna. Takže zadejte do vyhledávače „rodeocross“ a najděte si nejbližší trať. Určitě se nebudete nudit. A kdo ví, jestli právě vás tento zvláštní sport neokouzlí natolik, že si splníte svůj klukovský sen a posadíte se za volant  takového speciálu.

Autor: -ebra-

autor: pitrs
rubrika: Auto Moto
Ohodnoť článek:
GD Star Rating
loading...

Komentáře nejsou povoleny pro tento příspěvek.