Šílený pilot helikoptéry
Zdroj: internet

Čekají nás plastové kamiony?

0.0/5
Hodnocení:

Že bychom se konečně dočkali kamionů, které tolik neodrovnávají silnici, méně žerou a jsou celkově šetrnější k životnímu prostředí? Britští technologové to všechno dokázali a inspirací jim byl překvapivě obyčejný trabant.

kamion

Přelomovou technologií je použití sklolaminátu na kostru návěsu, čímž se hmotnost kamionu sníží o jednu a půl tuny, a to už je nějaká váha. Samotný návěs z plastu přitom váží pouhou čtvrtinu běžných šestitunových návěsů. Pokud se nápad ujme, tak už silnice možná nebudou připomínat překážkovou dráhu.

Britové zatím vyrobili kostru ze speciálně upraveného sklolaminátu, který je tvrdší a víc vydrží. Výsledný velmi pevný a lehký materiál tak při tloušťce půl centimetru vydrží v jednom bodě až šedesátikilovou zátěž.

Celý výzkum podporuje Evropská unie v rámci projektu Clearmould. Britský vědec a expert na využití pryskyřice Mattew Turner nám vysvětlil, jak taková plastová kostra vlastně vzniká: „Používáme recyklovatelné pryskyřice s vysokým obsahem pevných úlomků, čímž pak dostaneme konstrukční termoplasty. Ty nám umožňují, abychom vytvořili velké objekty ze zcela recyklovatelných kompozitů. Oproti běžným materiálům ušetříme na hmotnosti. Také si můžeme všelijak pohrát s formami a tvary, například můžeme využít aerodynamiku.“

kamion2

Podle Turnerova kolegy Davida Goodwina vypadají klasické kovové návěsy stejně hladce jako ty plastové, ale zespoda jsou velmi komplikované a skládají se z mnoha menších dílků. To u sklolaminátu odpadá. Vědci tak snižují odpor vzduchu na minimum, což se – zejména ve velkých rychlostech – citelně projeví na spotřebě. Kamionům s plastovými částmi budou navíc stačit menší motory, takže nebudou vypouštět tolik zplodin.

První testy nové technologie už proběhly a konstruktéři sklolaminátových návěsů nešetří optimismem. Při testech naloží na sklolaminátovou kostru náklad vážící 28 tun, rozmístí zátěžové senzory všude tam, kde mohou, a potom vše sledují z počítačového střediska.

Nejvíce si při výzkumu užije testovací řidič, jenž má za úkol hnát se po různých površích co to dá. Musí přejíždět nejrůznější překážky, přetěžovat brzdy a řezat zatáčky, aby návěs co nejvíce přetěžovat, a vědci tak měli co nejvíce informací. Jelikož se zatím nevyskytly žádné problémy, je dost možné, že se brzy dočkáme výroby i plastových karoserií.

Zdeněk Kolbuch

autor: pitrs
rubrika: Auto Moto
Ohodnoť článek:
GD Star Rating
loading...

Komentáře nejsou povoleny pro tento příspěvek.