transporter
Zdroj: internet

Čtyři kola pro hippies aneb VW Transporter

0.0/5
Hodnocení:

Určitě jste o nich četli nebo slyšeli. Květinové děti, hippies – symbol svobodného života. „Máničky“, ke kterým neodmyslitelně patří volné barevné hávy, korálky, ale také vůz  Volkswagen Transporter druhé generace.

transporter

Hnutí hippies bylo neorganizované a začalo se šířit ze západního pobřeží USA v polovině 60. let. Krédem i cílem květinových dětí byl mír, láska, přátelství a svoboda. Hippíci se sdružovali do komun, často provozovali volnou lásku, rovněž často užívali drogy, prosazovali názor, že nejdůležitější v životě je si užívat a nehonit se za penězi. Výrazným rysem jejich kultury bylo cestování. Na akce se někteří přesouvali stopem, jiní využívali třeba autobusy nebo nákladní vozy, avšak navždy je spojován s hnutím hippies právě Volkswagen Transporter, typ 2. Jeho karoserii mívali přemalovanou veselými barvami s častým motivem květin, logo Volkswagenu bývalo někdy nahrazováno symbolem míru. Tenhle busík se stal undergroundovým symbolem.

Nemnoho vozů se může pyšnit takovou minulostí, jako tento, jenž si po americkém úspěchu vydobyl své místo i v Evropě. Byl a zůstal spolehlivým pomocníkem zdravotníků, policie, ale i obyčejných obchodníků. Inspirací pro jeho zrod byl nepříliš vzhledný, ale praktický plošinový vůz postavený na podvozku válečného automobilu Kdr82.

Na podzim roku 1948 dostal projekt Transporter zelenou a začal se jím zabývat konstrukční tým automobilky VW. Na jaře následujícího roku započalo testování maket budoucího modelu v měřítku 1:10 v aerodynamickém tunelu a na základě výsledků byla zaoblena přední část vozu do podoby tak typické pro model vozu květinových dětí. Po vyrobení prvního zkušebního modelu se začaly vychytávat další mouchy. Dílčí úpravy a různá vylepšení pokračovaly do roku 1950, kdy byla zahájena nejprve výroba skříňových verzí a následně i verze kombi a minibus. Ke konci roku bylo denně již vyráběno kolem 50 exemplářů těchto vozů. Za dva roky následoval osmimístný minibus s panoramatickými střešními okny, ale  například i obytný vůz s interiérem firmy Westfalia. Tento interiér bylo poměrně jednoduše možné vyjmout a proměnit tak auto na standardní dodávku.

Pokračovat vypočítáváním různých dalších vylepšení, ať už se týkají motoru, brzdové soustavy či celkového vzhledu tohoto oblíbeného vozu, by vydalo na román. Podstatným zůstává, že svých fanoušků a příznivců má stále dost a to i jeho novější, „vylepšené“ verze, ne jen ta původní hippíkovská. Nebo že bychom si přeci jen kousíček toho románu napsali?

-          V srpnu 1967 debutoval model Transporter druhé generace. Od první generace se lišil prodlouženým předním a zadním převisem, jednodílným čelním sklem nebo třeba moderním zavěšením zadních kol na trojúhelníkových ramenech. Byl také vybaven větší palivovou nádrží o objemu 55 litrů.

-          V létě 1971 se objevil motor o objemu 1,7 litru a výkonu 66 koní.V září téhož roku opustil brány výrobního závodu v Hannoveru Transporter s pořadovým číslem 3 000 000.

-          Následujícího roku například mimo jiné nabyly nárazníky mohutnějšího vzhledu a přední blikače byly umístěny nad hlavní světlomety.

-          Dále následoval motor 1,8 litru, po něm sedmdesátikoňový dvoulitr, auto se dočkalo pohonu na všechna čtyři kola atd.

-          V roce 1979 se začíná psát historie třetí generace modelu Transporter, lišící se od svých předchůdců výrazně hranatějším tvarem.

-          V osmdesátých letech se pod kapotou motoru začaly odehrávat další změny a byly uvedeny na trh první kusy s kapalinou chlazeným vznětovým čtyřválcem 1,6 litru a výkonem padesáti koní. Přechod na kapalinou chlazené motory dále pokračoval. Postupně pod kapotou těchto vozů ržálo koní stále víc a víc.

-          V roce 1990 byla uvedena na trh již čtvrtá generace Transporteru. A když zmíním název Caravelle, možná se vám vybaví populární velkoprostorová limuzína využívaná dodnes.

-          Čtvrtou generací to neskončilo…

Volkswagen Transporter je legendární užitkové vozidlo, jež se v různých dalších podobách a vylepšeních vyrábí dodnes. Přesto v srdcích příznivců bude mít navždy své zvláštní místo na začátku zmíněná jeho druhá generace, kterou celosvětově proslavili příznivci hnutí hippies a jehož některé z autentických modelů opatrují nadšenci po celém světě dodnes.

Autor: -ebra-

autor: pitrs
rubrika: Auto Moto
Ohodnoť článek:
GD Star Rating
loading...

Komentáře nejsou povoleny pro tento příspěvek.