Delta-Wing-Konzept-Frontansicht-articleOpeningImage-8ff34bcb-657492
Zdroj: internet

Delta-Wing-Koncept

4.0/5
Hodnocení:

Loňská sezóna sportovních automobilů přinesla jeden poměrně bizarní vůz, Koncept Delta Wing. Pro mnohé něco jako ufo pro jiné revoluční řešení. Loňský rok je dávno pryč a tak se pokusme o shrnutí toho co tento objekt na závodních drahách dokázal a co nového přinesl.

Především Delta Wing nerespektoval regule žádné kategorie vozů v jejichž poli se objevil na závodní dráze, byl brán jako revoluční koncept hodný respektu a je třeba uznat gesto pořadatelů American Le Mans Serie a závodu 24 Hodin v Le Mans kteří tomuto svéráznému vozu a jeho konstruktéru Benu Bowlbymu dali šanci ukázat svůj potenciál.

Původně bylo šasi a celý koncept vozu vyvinut pro formuli Indy Car kde hledali nový a bezpečnější monopost, zde se ovšem tento koncept neprosadil především z marketingových důvodů, protože si promotéři formule Indy Car nedovedli představit, že by se na tato auta někdo vůbec díval.

Tak se tedy tento Batmobil po spojení s Nissanem, jejichž motor byl použit, objevil v poli série American Le Mans.

Základní filozofií konceptu bylo oproti konvenčním prototypům snížit odpor vzduchu, váhu, opotřebení pneumatik a spotřebu o 50%, to co je na voze nejvíce fascinující je jeho šipkovitá forma, předek vozu je tvořen špicí s rozchodem předních kol pouhých 60 cm o šíři 10cm, důvodem tohoto upořádání je rozložení váhy a přítlaku, jehož 75% leží na zadní části vozu, což umožnilo konstruktérům snížit adhezní plochu předních kol na naprosté minimum. Díky své formě a spodku vozu, který v přední části využívá k přítlaku ground efekt,  se vůz obejde bez přítlačných křídel čímž je aerodynamický odpor vozu dokonale minimalizován. Hnací jednotkou je přeplňovaný čtyřválcový motor Nissan o objemu 1600 ccm disponující výkonem 320 koní. Výsledkem práce konstruktéra Bena Bowlbyho byl vůz který skutečně onu základní tezi splnil a ve srovnání celkové efektivity byl o 50% účinnější, než srovnatelné vozy LMP1 a LMP2.

Na závodní dráze
Start vozu v Le Mans byl bohužel zcela neúspěšný, i když kvalifikaci vůz zvládl bez problémů a startoval z předních pozic třídy LMP 2, svůj vrchol však zaznamenal při posledním závodě série American Le Mans na 1000 mil v říjnu 2012 na okruhu Road Atlanta kde dokončil závod na celkové 5. pozici. V roce 2013 se bude tento vůz objevovat v sérii American Le Mans, do 24 hodin v Le Mans má však být letos připuštěn jiný koncepční vůz.

Limity
Hranice této koncepce otestoval poněkud drsným způsobem pilot Gunnar Jeanette při volném tréninku,  závodu na okruhu Road Atlanta kde došlo k lehké kolizi s jedním z vozů třídy GT avšak následky toho „škrábnutí“ byly málem fatální neboť po nárazu na přední úzkou část vozu se Delta Wing rozkutálel přes bok, inu každá tříkolka umí být záludná, jak si kdekdo z nás pamatuje z dětství.  Legrácky stranou, je třeba uznat, že tento vůz přilákal mnoho pozornosti i když revolučním řešením byla převážně ona šípovitá koncepce vozu se svými výhodami (aerodynamikou) ale i nevýhodami (nestabilita v kritických adhezních situacích) to ostatní tu již bylo, ground efekt využitý k přítlaku i výkonné maloobjemové turbomotory zde již byly v osmdesátých letech minulého století a dnes jsou převážně omezeny regulemi.
Projekt Delta Wing je jistě odvážný počin s nevšedním designem ale revoluce v motorsportu se tímto směrem pravděpodobně ubírat nebude, buďme ale vděčni za každý pokus o novátorství a hledání netradičních řešení.

//

autor: Tomáš Lipták
rubrika: Auto Moto
Ohodnoť článek:
GD Star Rating
loading...

Komentáře nejsou povoleny pro tento příspěvek.