facebook
Zdroj: internet

Facebook, kdo ještě neví co to je…

5.0/5
Hodnocení:

…Fejs, Fejsbuk, EfBéčko. Největší sociální síť dnešního internetu. Život ve skutečném světě začíná narozením a existence v tom virtuálním registrací na Facebooku. Když nemáte profil, nedozvíte se o zajímavých událostech, nebudete zváni na párty, přátelé si začnou stěžovat, že je zanedbáváte.

facebook

Každý den Fejsbuku přibude několik set tisíc uživatelů a je to stále oblíbenější místo ke konverzaci, sdílení fotek, relaxaci apod. Pojďme se podívat, odkud se tento fenomén vlastně vzal, jak to s ním vypadá a kam pravděpodobně bude směřovat.

Trocha historie

4. února 2004 zakládá Mark Zuckerberg spolu se svými dvěma spolubydlícími a ještě jedním kamarádem, studujícím také počítače na Harvardu, stránku, na které chtějí být v kontaktu se svými přáteli. Zpočátku je tato síť omezena pouze na Harvard College, postupně se ale otevírá i dalším prestižním americkým univerzitám (Yale, Stanford apod.), pak firmám (Apple, Microsoft)  a v září 2006 konečně uživatelům z celého světa bez omezení.

Je zvláštní, že k rozvoji a popularizaci „knihy obličejů“ (český překlad slova Facebook) dochází tak rychle (a jen to potvrzuje šikovnost jeho zakladatele), ale už v únoru 2007, tedy 5 měsíců po svém uvedení mezi širokou veřejnost, se podle průzkumu agentury comScore stává 6. nejnavštěvovanější stránkou v USA s 30 miliardami zobrazení za měsíc.

V říjnu 2007 má „Fejs“ 40 milionů aktivních uživatelů (a více než polovina z nich se na svůj účet přihlásí alespoň jednou denně, toto číslo od té doby roste), v dubnu 2008 předhání svou největší konkurenci, MySpace.  V lednu 2009 hlásí 150 milionů a v dubnu pak překračuje magickou hranici 200 milionů uživatelů. Zanedlouho se však ukazuje, že magická již dávno není, protože letos v září hlásí 300 milionů aktivních uživatelů. A tím se rozhodně nikdo jiný chlubit nemůže. Navíc – nevypadá to, že by se ten růst měl někdy v blízké době zastavit.

Co to umí

Pokud máte s Fejsem zkušenosti, klidně následující odstavec přeskočte, na druhou stranu pokud ne, zkuste si ho projít, třeba Vás některé z možností této sítě zaujmou.

Po registraci, která je mimochodem únosně dlouhá (tedy nejkratší možná), můžete vyplnit detailní informace v nastavení svého profilu. Mnoho lidí tak má vyplněno nejenom datum narození a místo bydliště, ale i rodinný stav (ženatý/á, svobodný/á, ve vztahu s, zasnoubený/á atd.), sourozence a mnoho dalších více čí méně osobních informací.

Celý Facebook je o sdílení fotografií, zážitků atd. s Vašimi přáteli. Najdete svého známého, přidáte si ho do přátel, on to musí (ve většině případů) potvrdit a je to. Pak vidíte jeho statusy, fotografie, jeho přátele apod. Vše jde tedy geometrickou řadou, protože ve chvíli, kdy si přidáte jednoho přítele, si můžete přidat všechny jeho přátele (pokud s tím oni souhlasí) atd.

facebook2

Každý má svou Zeď, na kterou mu můžou přátelé psát a on tam může „vyvěsit“ svůj status, který se naopak zobrazí jim. Ve Fotografiích přidáváte fotografie a prohlížíte si fotografie svých známých, můžete na nich označovat lidi, přidávat komentáře. Při jakékoliv takové události se všem zainteresovaným (označeným, vlastníkovi fotografie) zobrazí upozornění o tom, co se stalo. V Událostech můžete vytvořit stránku události, na kterou chcete někoho pozvat (koncert, sraz, hospoda) a pak rozeslat pozvánky, v Kalendáři si zas můžete dělat poznámky o tom, co ještě musíte splnit nebo si zapnout upozornění na narozeniny přátel atd. Kromě těchto základních možností nabízí Fejs nepřeberné množství dalších aplikací, za všechny jmenujme Friends For Sale, kde virtuálně obchodujete se svými přáteli (ne mezi sebou, prodáváte zkrátka přímo své přátele) nebo třeba Rock Legends, kde můžete založit virtuální kapelu. Mimochodem, pro technické typy – existují speciální programovací (či značkovací) jazyky pro Facebook, a tak kdokoliv zběhlý v programování může vytvořit aplikaci dle svých vlastních potřeb a přání.

Nebezpečí

Facebook je nebezpečný, to je zkrátka fakt. Takové množství lidí a jejich osobních informací na jednom místě a to ještě veřejně přístupném nelze zabezpečit dokonale. To, že každý z Vašeho statusu ví, že jste štastní, protože jste se svým miláčkem, to asi nikomu neublíží. Ale co když…

… někdo přidá na svůj profil fotky z akce, kde jste byli úplně na šrot a vy máte důležité interview. A váš budoucí zaměstnavatel si kromě pohovoru zkontroluje také Váš profil na Facebooku, uvidí tyhle fotky a Vaše šance na přijetí jsou najednou mizivé. Např. v USA už je tohle naprosto běžná praxe a je jen otázkou času, kdy to dojde k nám.

… šéfovi řeknete, že jste nemocní a do statusu si napíšete, že máte kocovinu a potřebujete dospat prokalenou noc. A on Vás za to vyhodí, protože na to přijde. To se stalo v Americe nedávno.

… jste teenager a Vaše matka si Vás chce přidat do přátel. Když ji to nedovolíte, čeká Vás minimálně pohlavek a otázka, co proti ní máte. A že Vám přestane vařit. A když si ji přidáte, tak uvidí všechno – fotky, komentáře, přátele. A možná jsou věci, které byste před ní utajili rádi.

Jistě. Tohle všechno jsou trochu extrémní situace a na Fejsu existuje mnoho bezpečnostních možnosti, kde určitě věci (např. fotky) můžete skrýt před určitými lidmi. Jenže na Vaše fotky se může někdo dostat i přes profil někoho jiného a stejné je to s komentáři a se statusy. A vůbec. Je opravdu dobré na sebe všechno naprášit na tak veřejném míste, jakým Internet bezesporu je? Odpověď necháme na Vás, pravdou nicméně zůstává, že Facebook a všichni jeho uživatelé (tedy Vaši přátelé) k tomu vybízí.

Fejsbuk v Čechách

Pro mnoho potenciálních uživatelů by jistě byl překážkou mateřský jazyk Facebooku (kterým je, přirozeně, angličtina), proto byl v červnu 2008 spuštěn v češtině. Podobná situace je samozřejmě i v ostatních zemích, kde angličtina není mateřským ani oficiálním jazykem a proto je přeložen do 64 světových jazyků (k 23. 7. 2009).

Ze statistik je velmi dobře vidět, jak počeštění Facebooku pomohlo získat nové uživatele. V září 2007 bylo v komunitní síti 12 tisíc Čechů. V červenci 2008 to bylo necelých 52 tisíc. O rok později, tedy v červenci 2009 zaznamenala Česká republika nárůst o neuvěřitelných 2005% a počet uživatelů se tak zvýšil na 1 milion. Jen přes září letošního roku přibylo dalších 150 tisíc uživatelů a v současné době je registrováno přes milion a půl uživatelů z ČR.

Let’s talk business

Jen blázen by nevyužil popularity Facebooku k vydělávání. A Mark Zuckerberg rozhodně blázen není.

V roce 2006 nabídlo Yahoo Zuckerbergovi miliardu dolarů za celou společnost, přestože za rok 2006 nemohl být obrat Facebooku větší, než milion dolarů. A on odmítl, protože tvrdil, že má s Facebookem mnohem větší plány. A udělal dobře.

V říjnu 2007 totiž koupil Microsoft 1.6% sítě za neuvěřitelných 246 milionů dolarů. Není těžké si spočítat celkovou hodnotu společnosti v té době, ta činila 15 miliard dolarů. A to je pekelně hodně, uznejte. Jak je to možné, když měl Facebook za rok 2007 obrat „pouhých“ 150 milionů dolarů?

Je to proto, že s tak obrovským počtem zobrazení (anglicky traffic) jako měl a má Facebook (v současnosti přes 65 miliard zobrazení za měsíc) byla už tenkrát jeho budoucnost velmi, opravdu velmi pěkná. A Microsoft to věděl, a tak si těmi necelými dvěma procenty zajistil alespoň reklamy do roku 2011 a malou část zisků této sítě. Mimochodem, o podobný obchod se pokoušel i Google ale z nějakého důvodu se s Facebookem nedohodl.

Letos v září se Facebook poprvé dostal do plusu a přestal tak být závislý na investicích zvenku (a prodávání sebe sama k získání financí, viz obchod s Microsoftem) a přestože to neznamená, že na konci roku bude moci vykázat zisk, znamená to pro něj výrazný posun.

Reklamní systém

Kromě toho, že za některé služby na Fejsu se platí, hlavním zdrojem financí pro tohoto internetového giganta jsou přirozeně reklamy. Když se nad tím zamyslíte, dává to perfektní smysl. O přihlášeném uživateli víte díky kvízům, anketám, statistikám na co nejčastěji kouká apod. téměř všechno. Pak už jen stačí z databáze reklam vybrat tu správnou a podstrčit mu ji na příhodném místě a je tu mnohem větší šance, že na ni klikne, než kdybyste mu zobrazili nějakou náhodnou. A to si pište, že zásobu reklam máte pořádnou, protože 65 miliard zobrazení stránky za měsíc je opravdu hodně (např. v Čechách se za úspěch počítá už nad 100 tisíc). Také z tohoto důvodu byl Microsoft ochoten za tak malý podíl Facebooku tolik peněz, protože mu to zajistilo reklamy na, v současnosti, 5. nejnavštěvovanější stránce světa.

Tak jaký vlastně je?

Např. pro vysokoškoláky a studenty obecně je to stránka k nezaplacení. Pokud cokoliv potřebujete sehnat, okopírovat, zeptat se, všichni Vaši přátelé se téměř každý den na Fejsu objeví a mnoho lidí tam tráví celé večery. Takže žádný problém. Máte známé ze zahraničí? Nejjednodušší je komunikovat právě tady. Zkrátka – využívat Facebook k účelům, pro které byl vytvořen (sdílení fotografií, udržování kontaktů se vzdálenými přáteli, obecně komunikace a snadnější dorozumívání po Internetu) to je skutečně pohodlné a především opravdu užitečné a v tomto směru se stal, už v tuto chvíli, nenahraditelným. Ale přesunout půlku svého života a času do virtuálního světa, zveřejnit o sobě úplně všechno na místě přístupném odevšud a ve volném čase vyplňovat přiblblé kvízy jen proto, že to Vaši přátelé dělají taky? Na to je lepší dát si pozor, protože i když holky na svých profilových fotkách vypadají skutečně skvěle (často mnohem lépe, než ve skutečnosti), víc si je pravděpodobně užijete v jejich neelektronické podobě.

autor: pitrs
rubrika: Věda a technika
Ohodnoť článek:
GD Star Rating
loading...
  1. Jana

    Super napsaný článek s tím koncem „tak jaký vlastně je“ souhlasím, hezky napsané