01 Ford Mustang GT 500 Shelby
Ford Mustang GT 500 ShelbyZdroj: Cadillac Ranch

Ford Mustang GT 500 Shelby – kára pro drsňáky nebo pozéry?!

3.5/5
Hodnocení:

Kde se tady Ford Mustang GT 500 Shelby kurva vzal?! Asi se vylíhnul…

Zeptáme se… Koho? Otce přece… a tím byl Lee Iacocca, jehož cílem bylo vyrobit nové sportovní 4-místné auto dostupné pro každého. Zezačátku jako koncept auta pro sekretářky… Měl taky v základu neamerickou V6 2,8 litru. Žádná stíhačka, která dala této americké legendě jméno. Byla jím North American P-51 Mustang.

Skutečnou stíhačku z Mustanga udělal až Carroll Shelby a to začátkem roku 1967. Splašený koník byl nahrazen nasranou cobrou na chladiči a vpředu se usalašila V8 428 cu. i. s 500 kobylami na zadním kole. Z toho vzniklo označení GT 500 a automobilová ikona století. Tak ji kousnem do ocasu a zjistíme co tím kurva Caroll Shelby myslel, když první skutečný Muscle Car od Forda prokloval skořápku!

 

Pro koho teda ten sporťák Ford Mustang GT 500 Shelby vlastně je?

Tak jak to bude? Budeš plivající cobra nebo kůň Převalského? První zklamání je tu! Barva! Ty vole koho napadla ta černá s červeným pruhem? Kde je tradiční bílá s rychlým modrým pruhem?! No nic, barva snad nejezdí…

Před nastoupením do Mustanga GT 500 ho obejdeme dokola… pokocháme se americkým vkusem, dlouhou hauptnou, širokým úsměvem i rozložitou prdelí! Jeden by řekl: „Má oči vyplašené srny a prdel velký svině!“, tedy abychom citovali Jana Saudka… Každopádně oči Cadillaků přitáhly přední brzdy… dobrý a velký… pohled na zadek a… kurva kde jsou brzdy?! Musíme jít blíž… jsou tam, ale fuck malý! Nesmíme zapomenout udělat decelerační zkoušku.

Tak dál! Hop do kokpitu! Dobrý sedačky, pohodlný a jistý. Vcucnou tě, bočnice jsou správně dimenzovaný. Opěrka hlavy optimální. Volant by mohl být trochu sportovnější, když už máte k dispozici těch 500 kobyl na zadním kole! Žádná perforace, jen 2 malé výčnělky! Výhled z vozu ucházející, i když oproti evropskému standardu omezenější, ale to je v pořádku. Zrcátka překvapivě přehledný a vkusný zároveň.

Každopádně je skvělý, že je v manuálu a ne v automatu… Kde je fofrklacek? Nějak nám to neleze do palice, tenhle malej joystick s tak obrovským motorem i autem! Jeden by řekl: „Jsem zvědav, jak se s tímhle nažereš!“. Obavy se vyplnily! Řazení je tuhý a tolerance jednotlivých rychlostních stupňů minimální. Musíš se trefit přesně! Je to jen o cviku a zvyku, ale nemáme čas ani na jedno, neb máme auto k dispozici jen na 30 minut! Spojka zabírá v širokém pásmu a převodovka je dobře poskládaná.

O čem teda Ford Mustang GT 500 Shelby je? O motoru nebo o designu?

Nejlepší je zvuk klasický V8, 5,4 litru! Kvůli tomu Mustangovi odpustíte i pomalejší nástup výkonu po sešlápnutí plynu! Teda než se to stádo rozběhne, to je doba! Ale když se do toho Mustang dá, špatně se krotí… holt divocí koně! Kola se rády protočí a prdelí ti ustřelí! Vyrážíme do běžného provozu mezi chcípáčky! Serem si to v koloně, krátká rovinka. Čas na první test! Spočívá v pružnosti motoru, tj. máme zařazenou 4, stovku na tacháči, přerušovaná čára a volno v protisměru! Přetáhneme Mustanga bičíkem přes hnědku… chvilka napětí a vyrážíme! Filcku předjíždíme v mžiku a na krátkém úseku. Dobrý! Dostatek výkonu tam je! Ale filcka ve stovce není přece soupeř!

Následuje decelerační test. Nástup brzd je slušný, ale s Cadillaky pochybujeme, že s tím malým kryplikem vzadu dokáže 2 tunové auto udržet brzdný výkon dlouho! Na okruhu by se vidělo…

Jedeme na polygon. Mám jen 3 km na rychlostní test, kdy můžeme z auta vyždímat co to dá! Zastávka na Pit Lane, vyřazení, nadechnutí, soustředění! 3, 2, 1 – start! S Mustangem těch 500 koní slušně cvičí, akceleruje svižně i ve vztahu k hmotnosti vozu (něco přes 2 tuny). Přijde chvíle, kdy potřebuješ rychle zařadit 5-ku! Kurva!!! Zařadili jsme špatně! Netrefili jsme se! Skoro jsme zařadili zpátečku, která je hned vedle! Taky blbej nápad, klucí americký! No dobrá, máme ještě jeden a poslední pokus. Otáčíme a vyrážíme letmo z dvojky. Pružnost motoru je dobrá, takže k pětce se dostávám relativně rychle a teď to přijde… povedlo se! Otáčky kolem 5 000, rychlost kolem 240 km/h. Projevuje se hmotnost vozu… stabilita v přímém směru není úplně nejlepší! Mustang se divně chvěje, ale snad to můžem připsat ne zrovna ideálnímu povrchu polygonu! Nicméně čekali bychom lepší parametry odskoku u tlumičů!

Game Over Mustangu!

Závěrem se společně s Cadillaky domníváme, že svérázné sportovní geny Mustang má. Každopádně dostatek výkonu s pomalejším nástupem nekoresponduje s parametry brzd a podvozku. Jsi floutek a chceš udělat dojem? Tak je Ford Mustang GT 500 Shelby přesně pro tebe! Nepouštěli bychom se do souboje se skutečnými sporťáky, například s GT-R, 911 GT3 či R8. Je to dobrý auto, jehož největší předností je zvuk motoru, vzhled, historie a pověst rebela!

Článek poskytl:

Cadillac Ranch

Web sídlo zaměřené na komplexní informace spjaté s americkou motoristickou kulturou, jejímž symbolem je především nejslavnější silnice světa, Route 66 – Mother Road. Téměř oficiálním symbolem RT66 je právě Cadillac Ranch jako připomínka zlatých časů automobilismu.

www.cadillac-ranch.cz

autor: Cadillac Ranch
rubrika: Auto Moto
Ohodnoť článek:
GD Star Rating
loading...
  1. Tomáš

    proč u toho prvního videa musí bejt ta hloupá hudba?

  2. Milda

    No překvapivý závěr… Auto pro floutky? Nejsou naopak GT R, porsche a jim podobná auta klasikou mezi floutkovskymi typky honicimi náklonnost bab a pocit luxusu? A porovnávat Ameriku s evropsko-japonskými elektronickými sportaky je trochu úlet kadilakove…

    • Cadillac Ranch

      Cadillaci jako autoři článku chtěli vyjádřit především zklamání z očekávání od jedné z tradičních ikon silných sportovních automobilů, pročež se postupem času Ford Mustang obecně stal, asi tak jako Harley se postupem času stal synonimem pro motocykl obecně. Srovnání sportovního automobilu v americkém pojetí a v tom evropském je samozřejmě na místě a to již proto, že např. to GT-R je na srovnatelné cenové hladině jako Mustang GT 500 Shelby. Pokud Cadillaci srovnají technické možnosti všech zmiňovaných aut, potom GT 500 je na spodní hladině žebříčku. Hodnocení je samozřejmě subjektivní a vyplývá z testování všech zmíněných aut. Pokud jsem v jistém ohledu etalonem, což Mustang z pohledu Cadillaků je, potom nestačí předvést to co bylo popsáno v článku a to co Cadillaci zažili.

      Když už jsme u toho srovnávání, tedy pokud chceš něco srovnat, nutně potřebuješ vztažný bod. V našem případě vztažným bodem nebyl americký sport car (vnímej muscle car), ale evropský a vyplývá to právě ze způsobu zacházení s autem, které by Cadillaci od sportovního auta očekávali, tj. očekáváme, že majitelé takto dimenzovaného auta svou káru čas od času protáhnou po okruhu… Cadillaci si taky chodili na okruh zajezdit a hledat limity a to jak na motorce tak v autě. Jediným měřítkem úspěchu je srovnání v kategorii sportovních aut a to bez ohledu na to, zda se na danou disciplínu nahlíží z amerického či evropského pohledu… mimochodem srovnávat lze samozřejmě i starého Haryka s nejmoderší Hondou CBR 1000RR Fireblade – http://www.youtube.com/watch?v=jXsoAdh5P5g&feature=share Je jasné, že na okruhu by Haryk dostal na prdel, ale zde autor pouze demonstroval, že papírové výkonové hodnoty jsou v reálu někde jinde :-) Sebevědomí jezdce na lízačce po skončení tomu odpovídalo :-)