golf_1
Zdroj: internet

GOLF není jen hra

0.0/5
Hodnocení:

Jo, mít tak GOLFA… Kolik pamětníků takhle kdysi vzdychalo. Golfíkem u nás jezdívali jen ti šťastnější, kterým se téměř zázrakem dostal do garáže. Dnes se vyrábí již jeho šestá generace, ale nyní se ohlédněme za generací první a druhou, tedy za tím vozem, který u nás patříval spíše do říše snů.

Golf I.

golf_1

Golf jednička byl představen v roce 1974, kdy byla v Německu ukončena výroba legendárního Brouka a on měl být jeho pokračovatelem. Od samého počátku se stal vozem oblíbeným, a to zvláště u mladé generace. A ačkoliv ho doplnily větší modely, jako třeba  Passat a Scirocco, byl to Golf, který se stal nejprodávanějším modelem značky VW vůbec. Tohle auto nižší střední třídy si rázem získalo své příznivce. Jedničku navrhovala společnost Ital Design designéra Signora Giugiara. Do vínku dostala například typické kruhové světlomety či praktický slušný zavazadlový prostor. Maximálka 140 km/h byla postačující a spotřeba kolem osmi litrů při stovce se zdála být rozumnou. Není bez zajímavosti, že jednička získala titul Car of the Year 1975 australského časopisu Wheels Magazine. O deset let později se jako stárnoucí kráska podrobila faceliftu, jenž jí přinesl nejen nové světlomety a nárazníky, ale i změnu interiéru, například v podobě inovované přístrojové desky.

Pod kapotou se ukrývaly motory buď zážehové s obsahem 1,1-1,8 l a rozpětím 37-82 kW, nebo vznětové čtyřiceti či jednapadesátikilovatové jedna šestky. Právě vznětový motor se poprvé objevil v roce 1982 u sportovního modelu s označením Golf GTD. Jednička, stejně jako další generace, se nevyráběla jen v Německu, ale i v řadě dalších států. Jako City Golf se vyráběla třeba v Jihoafrické republice, v USA to byla verze Rabbit a v Mexiku pak vůz s názvem Caribe.

Golf II.

golf_2

V létě roku 1983 přišel na svět velice populární Golf dvojka, vyráběný až do roku 1991. Konstruktéři usilovali o to, aby  při zachování původních klasických tvarů vznikl vůz prostornější, navíc s nižší spotřebou. Zvětšili jak rozvor kol, tak délku i šířku vozu, ačkoliv v souvislosti s tím narostla jeho hmotnost o více než sto kilo (udáváno je přesně 120 kg). Dvojka byla nabízena ve třech stupních výbavy rozlišenými pod písmeny C, CL a GL, přičemž céčko bylo nejméně vybavené a naopak géelko nejlépe. U dvojky, jež se vyráběla rovněž ve sportovní verzi GTD, se poprvé objevila výkonná turba. Tohle auto, jak se lidově říká,  „jelo jako z praku“. Vlastnit jej znamenalo mít něco výjimečného.

O svou zkušenost se podělil i jeden z majitelů dvojkového golfíka, jenž si původně plánoval dovézt ze zahraničí větší vůz. Objevil tam ale golfíka jako nového a navíc za více než přijatelnou cenu, čímž bylo rozhodnuto. Postupem času zjistil, že nárazník patří do rodu dílů téměř nezničitelných, a klidně by tak doporučil tento vůz všem řidičům začátečníkům, amatérům, svátečním jezdcům a neřízeným střelám. Říká, že za to, co všechno s ním jeho čtyřkolový kamarád zažil, by měl dostat železný kříž za odvahu a statečnost. Na otázku, jaké jsou silné stránky jeho plechového miláčka, zmiňuje téměř naprostou absenci koroze, útulný interiér, uspokojující poměr spotřeba versus výkon, rozumné povinné ručení a především spolehlivost. A co může svému golfíkovi vytknout? Malá a špatně umístěná zpětná zrcátka, absence posilovače řízení a slabá světla. Jinak však smeká klobouk před vozem, který sice nemá krásu nových aut, ale o to více se mu dostává kouzla.

Autor: -ebra-

autor: pitrs
rubrika: Auto Moto
Ohodnoť článek:
GD Star Rating
loading...

Komentáře nejsou povoleny pro tento příspěvek.