loga fiat
Zdroj: internet

HORKOKREVNÍ ITALOVÉ PODRUHÉ

0.0/5
Hodnocení:

loga fiat

Fabbrica Italiana Automobili Torino je kolébkou notoricky známých a oblíbených vozů Fiat. Pokud jste někdy přemýšleli, jak jméno Fiat vzniklo, stačí si lépe všimnout názvu automobilky. Fiat jsou první písmena čtyř slov: Fabbrica Italiana Automobili Torino.

Téměř všichni si dnes v souvislosti se slovem Fiat vybaví hlavně Punto, které je na našich silnicích v současné době ze všech Fiatů asi nejpočetněji zastoupeno. Pamětníci a fandové si zase vybaví legendární „pětikilo“, „šestistovku“, „stodvacetsedmu“ či „osmu“. Plechových Italů ale bylo a je daleko víc. Kromě již zmíněných to je také Fiat 850, 124, 125, 126, 130,131,132,133, Argenta, Panda, Ritmo, Regata, Uno, Croma, Tipo, Tempra, Cinquecento, Punto, Marea, Bravo, Brava, Seicento, Multipla, Doblo, Stilo… ale jsou ještě i další.

Nepříliš známí Italové

 

Jeep Campaghnola, k vidění poprvé v roce 1951, s otevřenou karoserií a pohonem na všechna čtyři kola, se později vyráběl i ve vojenské verzi. Zajímavostí je, že tohle auto se montovalo také v bývalé Jugoslávii, kam byly veškeré díly z Itálie dopravovány vlakem.

Karoserii Dina, která byla představena v roce 1966, navrhl a vyráběl Pininfarina. Za zmínku stojí, že vůz byl poháněn agregátem, jehož základ byl v závodních motorech Ferrari. Tento vůz se vyráběl později i jako varianta Dino Coupé.

X1/9 z roku 1972 byl navržen jako náhrada za 850 Spider. Pod kapotou ukrýval vyladěnou třináctistovku z oblíbené 128, ze které byla převzata i konstrukce podvozku. Později začala být do vozu montována patnáctistovka z Ritma a auto dostalo také pětistupňovou  převodovku. Kompletní výroba přešla v roce 1983 do dílen Bertoneho a v dealerské síti Fiat se auto prodávalo pod označením Bertone X 1/9.

Další Fiátek, tentokrát s názvem Coupé, se vyráběl od roku 1993 do roku 2000. Tohle autíčko šlapalo hezky zostra a bylo poháněno čtyřválcem ve variantě 1 747 ccm a 1 995 ccm, anebo pětiválcem 1998 ccm či 1998 ccm Turbo. Na to, jaké to bylo mrně, disponovalo překvapivě velkým zavazadlovým prostorem – téměř 300 l. Po třech letech výroby se objevila ve voze zvláštní vychytávka: auto bylo možné namísto klasického klíče v zapalování nastartovat tlačítkem „Start“.

V roce 1994 se objevil Fiat Ulyssé, který vznikl díky spolupráci koncernů Fiat a PSA. Jedná se o „empévéčko“ s velkou variabilitou vnitřního prostoru, jež nabízí šestimístný interiér. Přístup ke třetí řadě sedadel je pohodlný díky velkým posuvným dveřím. Pokud zůstanou všechna sedadla na svém místě, tak má zavazadlový prostor 340 l., avšak při odstranění třetí řady sedadel činí využitelný objem až 2 100 l!

Barchetta – klasický dvousedadlový roadster z datem narození roku 1995, vyráběný  po roce 2000. Od svého zrození je dodávána v základu ve variantě dvoudvéřového dvousedadlového kabria, ale pokud byste měli zájem, můžete si dokoupit třeba i střechu pevnou. Barchetta, v překladu „loďka“, je vyráběna v italském Chivasso.

Brány výrobního závodu FIAT v Brazílii poprvé v roce 1996 opustil Fiat Palio. Zájemci si mohli vybrat rovnou z pěti variant – třídvéřový či pětidvéřový hatchback, sedan, combi a pick-up. Palio se prohání v mnoha zemích celého světa, avšak v západní Evropě se objevuje hlavně verze combi a pick-up. U nás se začalo objevovat až od konce roku 2002.

Známe je jako své boty?

 

Klasika je klasika, a tak se ohlédněme za miláčkem z Turína, který patří mezi ty nestárnoucí vozy, jež dohánějí zašlou krásu v dílnách kutilů. Na silnici můžeme tyhle dnes už veterány občas ještě potkat. O kom mluvím? Fiat 127, jeden z nejúspěšnějších vozů v historii značky. Jeho výroba začala na jaře roku 1971, ale neuplynul od té doby ani celý rok a „stosedmadváca“ se honosila titulem „Automobil roku 1971“. Rychle se dostala mezi deset nejvyráběnějších vozů na světě. Oblíbené mrně se u nás mnohdy stávalo vyloženě rodinným vozem. To, jak se do něho naskládala čtyřčlenná rodina včetně všech potřeb na dvoutýdenní dovolenou pod stanem, je tak trochu záhadou. Přesto to tak bývalo.

První série, skalními fandy považována za nejpodařenější, se vyráběla mezi roky 1971 až 1977. Bývala ve dvou a třídvéřovém provedení a pod kapotou šlapal překvapivě svižný motor o objemu 903 ccm. Tahle čtyřrychlostní „sedma“ byla neuvěřitelný a spolehlivý pracant, plnící si své povinnosti většinou opravdu bez problémů. Na svou velikost poskytovala posádce relativně pohodlný interiér, neboť 80 % vnitřního prostoru patřilo cestujícím a zavazadlům a ve zbývajících 20 %  byl motor a veškerá mechanika vozu.

Druhá série, nazývaná Nuova, se vyráběla od roku 1977 do roku 1981. Motor byl buď OHV o obsahu 903 ccm, anebo OHC 1049 ccm. Oproti svému předchůdci měla Nuova méně chromovaných dílů a více plastů, při pohledu zpředu postrádala okatost první sedmy. Občas se ozývaly stížnosti na častější korozi.

Třetí série, vyráběná v letech 1981 až 1983, vešla ve známost  pod obecným, byť ne zcela přesným názvem Speciál. Když jste však v dobách jeho největší slávy řekli, že máte „speciála“, všichni věděli, oč jde. K motorům, jimiž disponovala Nuova, přibylo OHC o objemu 1301 ccm ve verzi Sport, přičemž v užitné verzi Fiorino se vyráběl tento motor v dieselu. Třetí série přinesla mj. u označení 127 Sport 1050 a 127 Sport 1300 pětistupňovou převodovku. Celkem přibylo v třetí generace šest typů oblíbeného vozu.

Po roce 1983 byla oblíbená stosedmadvacítka nahrazena Fiatem Uno, jenž si získal rovněž řadu příznivců, avšak nehynoucí popularity svého předchůdce nedosáhl.

Autor: -ebra-

autor: pitrs
rubrika: Auto Moto
Ohodnoť článek:
GD Star Rating
loading...
  1. Lord de Wolf

    A obrazky by nebyly?