Letecké katastrofy
Letecké katastrofyZdroj: Profimedia

Jak přežít pád z nebes – rady, jak se zachovat při letecké havárii

3.5/5
Hodnocení:

Letecká doprava patří mezi nejbezpečnější způsob dopravy. Ovšem když se během letu něco pokazí, následky jsou vždy fatální pro všechny cestující. Šance na přežití pádu letadla je minimální. Pokud se to někomu povede, je to stejná náhoda, jako vyhrát ve Sportce. Poslední dobou neustále slyšíme o pádech letadel, ať už v Rusku, Africe nebo Brazílii. Přitom ale pochybení pilotů v případech leteckých katastrof je minimální, a přestože se to příliš nemedializuje, odpovědnost nese špatný technický stav letadel, která jsou navíc před letem kontrolována třeba jen pět minut místo nařízené půlhodiny. Největší riziko představuje sednout do letadla v rozvojových zemích nebo zemích bývalého Sovětského svazu.

O tom, jestli přežijete, rozhoduje prvních 90 sekund po havárii, a proto se jim říká „zlatý čas“. Podle bezpečnostních techniků aerolinek je Vaše chování v těchto chvílích naprosto zásadní. Většina lidí propadá panice a třeba si ani neuvědomí, že musí utíkat od hořících trosek, strhat ze sebe rozžhavené oblečení a pokusit se nedýchat toxické výpary. Je to na mozku, který musí rychle jednat a okamžitě přijímat důležitá rozhodnutí.

Ne vždy platí, že se letecká katastrofa nedá korigovat. Piloti nejsou tak bezmocní, jak se zdá. Pokud třeba odejdou motory, ještě není všechno ztraceno a personál v kabině se může pokusit letadlo položit někam na volné prostranství. Je to sice pořádně tvrdé přistání, které navíc předpokládá určité natočení a klesání letadla, ale pořád lepší než vrazit přímo do skály.

Letecké katastrofy

Letecké katastrofy

Přežití pádu letadla je opravdu štěstí v neštěstí. Ovšem vlivy takovéhoto přežití jdou ještě dále. Vědci zjistili, že lidé, kteří přestáli podobnou katastrofu, jsou mnohem psychicky odolnější než většina populace. Jsou zdravější, sebevědomější, neprožívají úzkost a překvapivě ani post-traumatický stres. Navíc mají dobře srovnaný žebříček hodnot. Vědci se domnívají, že jejich psychická síla pochází z domnění, že do jisté míry dokáží kontrolovat situaci.

Šťastlivcem, který přežil pád z tříkilometrové výšky, je Julianne Köpckeová. Julianne cestovala 24. prosince 1971 z Limy do Pucallpy a její let zastihla silná bouře. Blesk přitom zasáhl do středu letadla a utrhl mu pravé křídlo. Stroj se točil ve spirálách, což zbrzdilo pád. Pomohla i sedačka, která dívce zřejmě zachránila život a i silná vrstva listí, do které se Julianne při pádu „usadila“. Utrpěla zlomeninu klíční kosti a řezné rány na nohou. Později se dověděla, že přežila jako jediná ze všech ostatních 91 cestujících.

Rekordmankou mezi přeživšími je letuška Vesna Vulovičová, která přežila pád z 10 160 m (!). Dne 26. Ledna 1972 na cestě z Kodaně do Bělehradu explodovala v zavazadlovém prostoru nastražená nálož. Letoun se rozlomil na dvě části, které padaly nekontrolovatelně k zemi a dopadly poblíž Srbské Kamenice v Československu. Letušku našli mezi troskami a mrtvými těly a dopravili do nemocnice. Nikdo však nedoufal, že by mohla přežít. Měla dva zlomené obratle, obě nohy, byla ochrnutá od pasu dolů, měla zlomeninu spodiny lebeční, pohmožděná játra i ledviny a desítky tržných ran. Prvních několik dní ležela v kómatu, ale nakonec se díky péči lékařů ze svých zranění dostala. O tom, co jí zachránilo život, se stále vedou debaty. Mohl za to zřejmě prudký svah, na který zadní část letounu i s Vesnou dopadla a sklouzla se po něm. Každopádně se Vesna Vulovičová zapsala do Guinnessovy knihy rekordů, jako člověk, který přežil pád z největší výšky.

V roce 2001 přežilo pád letadla při vnitrostátním letu ze súdánského přístavu Port Sudan do hlavního města Chartúmu dvouleté dítě. Boeing 737 hlásil krátce po startu problémy a nezbylo mu než nouzově přistát. Ovšem pokus o přistání se změnil v katastrofu. Když letoun dopadl na zem, začal okamžitě hořet. Záchranáři při ohledání ohořelých trosek nevěřili, že by mohl někdo přežít. Nicméně malý chlapec na sebe upozornil pláčem. Utrpěl těžké popáleniny a ve vážném stavu ho převezli do nemocnice. Bohužel přišel o levou část své nohy. Malý Mohamed byl jediný, kdo osudný let přežil. Mezi 115 obětmi byla i jeho matka. Chlapeček se ze svých zranění nakonec zotavil.

Možná se Vám to bude zdát na první pohled absurdní, ale skutečně existuje návod, jak se připravit na pád letadla a zvýšit svoje šance na přežití.

Odborníci a různé studie doporučují několik následujících rad:

  •  Za nejbezpečnější místa v letadle se považují sedadla umístěné blíže k ocasu, případně sedadla umístěné do páté řady od nouzového východu. Pravděpodobnost přežití nehody také stoupá, pokud je sedadlo umístěno spíše u uličky než u okna. Až 80% nehod se stává během prvních 3 až 5 minut letu nebo posledních 10 minut.
  • Odborníci doporučují obout si na let vhodnou obuv, vyhnout se pantoflím, případně podpatkům. Lepší je mít na sobě oblečení s dlouhým rukávem. Nejvhodnější jsou materiály z bavlny, případně vlny. Tyto materiály totiž patří mezi nehořlavé a lépe nás ochrání před požárem, případně jiným poraněním způsobeným při nehodě.
  • Na začátku letu si pozorně poslechněte bezpečnostní pokyny, které bude hlásit stevard, i když se může zdát, že je znáte nazpaměť. Přece jen „opakování je matka moudrosti“. Určitě se připoutejte. I když vám to může být nepříjemné, je lepší mít pás zapnutý během celého letu.
  • V případě nehody si v první řadě dejte na obličej kyslíkovou masku vy a až poté pomáhejte ostatním cestujícím. Jestliže začne v letadle hořet, tak se nejlépe ochráníte částí vlastního oblečení.
  • V rámci prevence se před letem a ani během něj nedoporučuje požívat alkoholické nápoje nebo tabletky na spaní.
  • Dojde-li k samotné nehodě, je třeba zachovat klid a chladnou hlavu. Při pádu do vody se záchranná vesta nafukuje až venku a ne v letadle. Pokud dopadnete na pevný povrch, snažte se vzdálit od letadla co nejdál.

Každopádně musíte mít stejně velkou dávku štěstí, jinak Vám žádný návod ani cenné rady nebudou nic platné.

 

 

 

autor: Jana Pokorná
rubrika: Adrenalin
Ohodnoť článek:
GD Star Rating
loading...

Komentáře nejsou povoleny pro tento příspěvek.