Koenigsegg Agera R
Koenigsegg Agera RZdroj: Koenigsegg

Koenigsegg Agera R: Letadlo, nebo auto?

4.0/5
Hodnocení:

Za zrodem jednoho z nejrychlejších a nejdražších vozů světa jménem Koenigsegg Agera R stojí Christian von Koenigsegg. Podařilo se mu uskutečnit sen z klukovských let, který měl podobu supersportovního automobilu. Vidět na silnici zástupce rodiny Koenigseggu je opravdu zážitek.

Jeden z rodiny Koenigseggů má svou domovskou garáž v České republice. Pokud se tedy snad někdy podivíte, proč letadla létají tak nízko nad zemí, vězte, že to, co vás právě minulo, není letadlo, ale třeba právě Koenigsegg Agera R, perla silnic.

V roce 1993 se Christian pustil spolu s návrhářem Craafordem do projektu a výsledkem byl návrh vzhledu vytouženého vozu. Netrvalo dlouho a na svět přibyl prototyp, jehož úspěch odstartoval založení společnosti Koenigsegg Automotive Ltd. V roce 2000 pak Koenigsegg spustil sériovou výrobu modelem CC 8S a o čtyři roky později modelem CCR. Koenigsegg je dnes jedním z výrobců nejrychlejších a nejdražších aut světa. Letos v Ženevě mohli návštěvníci obdivovat Koenigsegg Ageru R. Vůz, který se zdá být oproti předchozím supersporťáckým Koenigseggům „použitelnější“.

Ageru pohání pětilitrový osmiválec se dvěma turbodmychadly, a tak není divu, že její výkon je 1 115 koní. Vyobrazená čtyřstovka na tachometru není chyba, nýbrž fakt. Agera opravdu umí jet více než400 km/h. Otázkou je, kde si to může dovolit. Z nuly na sto zrychlí za 2,9 s, na dvoustovku pak za 7,5 s. A z nuly na dvěstě a zase zpátky udělá za 12,7 s! Ale těžko říci, zda jste vůbec schopni si těch pár sekund pořádně uvědomit. I u vozů s nižším výkonem, avšak řadících se do kategorie „skoroletadel“, má člověk problémy z přetížením, projevujícím se hlavně poruchami zraku a vnímání. Je to něco jako „mlha přede mnou, mlha za mnou“…

Agera díky výkonu i odpovídajícně baští, a proto – ačkoliv udávaná kombinovaná spotřeba na sto kilometrů je14,7 l– nelze tento údaj brát tak úplně za bernou minci. Záleží na tom, jaká cihla na plynu Ageře sedí a k čemu tato kráska dokáže člověka vyprovokovat. Její palivová nádrž chuti hříchu objemem svých80 litrůvšak odpovídá.

Převodovku má automatickou sedmistupňovou. Keramické brzdy (jak jinak) na obou nápravách mají vpředu průměr397 mma vzadu380 mm. A pneumatiky? Vpředu 265/35 R19, vzadu 345/30 R20. Pohotovostní hmotnost krásky je1 435 kg, což je prostě „tak akorát“. Agera R má délku 4293 mm, šířku 1996 mma výšku 1120 mm. Sedí na podvozku s rozvorem 2662 mm, rozchodem kol 1700 mmvpředu a 1650 mmvzadu. Až na crommolybdenové pomocné rámy je celá z hliníku, karbonu a kevlaru. Ve výbavě nechybí samozřejmě klimatizace, kožené sedačky, audiosystém s přípojkou na iPod, navigace a řada dalších vymožeností, které dokáží zdokonalit už tak příjemnou jízdu.

Autor: -ebra-


autor: Eva Brabcová
rubrika: Auto Moto
Ohodnoť článek:
GD Star Rating
loading...
  1. gogon

    Tak to bych se docela projel :o)