Obrázek_1_humm
Zdroj: internet

Konec Hummerů (nejen) v Čechách

5.0/5
Hodnocení:

Hummer je původně kultovní jeep americké armády, jenž se dostal do širšího povědomí veřejnosti v době války v Perském zálivu. Civilní verze vypadá stejně akčně jako jeho starší armádní sourozenec a za svůj vznik může z velké části děkovat slavnému Terminátorovi Arnoldu Schwarzeneggerovi, který v jeho prospěch osobně intervenoval u AM GENERAL.

Kromě vodních toků a nebe je pro Hummera výzvou jakýkoliv terén. Projížďka městem je v něm stejně pohodlná jako v každém jiném velkém voze, avšak v terénu je doslova král. Kopce, nerovnosti, bahno a výmoly zvládá přehledně a se zarputilostí pitbula.

Ve vozovém parku americké armády se první Hummery objevily v roce 1984. V roce 1992 pak započal prodej civilních jeepů, které byly pojmenovány jednoduše jedním slovem – Hummer.  Když o šest let později zakoupil koncern General Motors práva na užívání značky Hummer a následně započal výrobu vozu s označením H2, byl původní model přejmenován na H1.

Populární H2 svého staršího sourozence nezapře. Přes kompaktní rozměry je tu nápadná shoda, co se týká krátkých převisů, velké světlé výšky i hranatého tvaru karoserie. Pod kapotou ukrývá podélně uložený vidlicový osmiválec GM Vortec 6000 LQ4, o objemu 5 967 ccm a výkon tohoto úctyhodného pracanta je 232 kW (316 k). O spotřebě některých vozů se nadsázkou říká, že žerou sto na sto – jako ruský tank. H2 bere na sto kilometrů v průměru 20 l, přičemž do její nádrže se vejde 121 l. Tank tak možná někdy připomíná spíše svým vzezřením, když se zablácená vynoří zpoza kopce.

Běžným terénním automobilům ráda  v terénu ukazuje záda a skoro to vypadá, že čím je trať náročnější, tím šlape líp. Za snadnou průchodností náročným terénem se ukrývá vysoká světlá výška (254 mm) a soustava elektronických systémů. V pohodě zvládá stoupavost až 60 %, boční náklon 40 % a brodivost je slušných 508 mm.

Pokud vás zajímá, jak je šitý její „kabát“, pak vězte, že karoserie z hliníkových slitin je přišroubována na žebřinový rám. Podvozek, zvláště nádrž, diferenciál, motor a převodovka jsou chráněny ocelovým krytím.

Modelové změny 08/09 přinesly „há dvojce“ řadu vylepšení a příjemných vychytávek.

V první řadě to byl nový ekonomičtější motor L92 Vortec V8 o obsahu 6,2 l a výkonu 393 k, což je o 67 k více než model 2007. Ale také například vylepšenou 6-ti stupňovou převodovku, modernější pohodlnější interiér a komfortní sedadla, bezpečnostní pásy zabudované ve sloupku, samostatnou klimatizace pro zadní část vozu, možnost nastartování na dálku, DVD přehrávač s navigací či LCD displej zabudovaný ve stropě.

Obrázek_2_humm

Bohužel rostoucí ceny benzínu a dramatický pokles prodeje způsobily, že se nad Hummery začala stahovat mračna. Smutným vyústěním bylo v roce 2006 ukončení výroby H1, loni H3 a H3T stejně jako oblíbené H2. Přežila jen vozidla HMMWV (Humvee) – jejich vojenští příbuzní, kteří vlastně za celou „Hummermánií“ stojí.

Hummer si naštěstí v době své největší slávy stačil vydobýt místo na slunci, které mu jako řadě jiný vozů přináší přídavek „legenda“.

Autor: -ebra-

autor: pitrs
rubrika: Auto Moto
Ohodnoť článek:
GD Star Rating
loading...

Komentáře nejsou povoleny pro tento příspěvek.