Tatra 87
Zdroj: internet

Krása a kouzlo autoveteránů, aneb stará láska nerezaví

1.0/5
Hodnocení:

Nikdo nespočítal, kolik přesně je u nás zanícených fandů, od mladých mužů po kmety, kteří věnují svůj volný čas historickým automobilům neboli autoveteránům. Vozům, které nemají moderní design, tachometr nekončí u třístovky a o senzoru na couvání se v době jejich výroby nikomu ani nesnilo.

Mají ale své kouzlo a jsou nositelé šarmu své doby. Za nablýskanými skvosty se skrývají hodiny tvrdé práce a těžko uvěřit, že původně často byly hromadami šrotu a jen díky nezměrné trpělivosti a píli jsou dnes tím, čím jsou. Připomínají tak bájného Fénixe, jenž povstal z popela.

Tatra 603

Podle směrnice EÚ se za veterána považuje auto vyrobené do roku 1979. Vzhledem k tomu, že se podle jiné směrnice EÚ mají všechna auta starší 20 let sešrotovat, což u nás není možné, existují pro veterány speciální předpisy a pro každou zemi jsou trochu jiné. U nás za veterána označujeme auto do roku výroby 1982 včetně. Veterán má zvláštní poznávací značku a jednou z podmínek pro její získání je to, že takový vůz nesmí být používán ke komernčním účelům. Majitelé veteránů pak platí dvanáctinu zákonného pojištění.

Aero typ 30

Stále přibývají fandové, kteří si stará auta kupují vyloženě pro radost, ale je i řada těch, kdo v nich vidí výhodnou investici. Spousta takových kousků však již dávno opustila republiku, ty nejvzácnější ještě před rokem 1989. Velké množství pak zmizelo do zahraničí po sametové revoluci. A tak se dnes čeští zájemci o autoveterány nerozhlížejí doma, ale za hranicemi. Zajímají se i o exkluzivní zahraniční vozy zvučných jmen a přiváží mnohé cenné kousky. Mezi nejvzácnější se obecně počítají auta se sportovní minulostí, vozy vyrobené na zakázku, nebo takové, které patřily nějaké významné osobnosti.

Skoda 6R

Z našich vozů se v popředí zájmu sběratelů ocitla kupříkladu Tatra 87, model proslavený cestovately Hanzelkou a Zikmundem. Vrak takovéhoto typu vozu může stát i kolem půl milionu, zatímco cena  zrenovovaného nezřídka pak dosahuje až dvou milionů korun.

Tatra 603, populární „šestsettrojka“, kterou jezdívali představitelé státu, některých institucí a výrobní sféry, model s třísvětlovou maskou, se zase vyskytuje v poměrně malém množství. Zrestaurovaná se dá pořídit kolem 750 tisíc.

Cenné jsou předválečné modely Praga, Škoda, Aero. Posledně jmenovaný vůz, model Aero typ 30, se stal od roku 1934 vozem zcela nové generace. Měl přední pohon a proporce sportovního auta. Tyto vozy se s úspěchem účastnily mnoha sportovních podniků a závodů. Největší rychlost, které dosahovaly, činila 105 km/hodinu a spotřeba paliva se pohybovala mezi 9,5 až 11 l/100 km, což mohou někteří současní šťastní majitelé těchto vozů potvrdit.

Ze zástupců značky Škoda zmiňme například Škodu 6R ze Škodových závodů v Mladé Boleslavi.Tento model spolu s modelem 4R uvedla roku 1928 mladoboleslavská továrna s celou řadou unifikovaných součástí. Škoda 6R vynikala spolehlivostí a nadprůměrnou trvanlivostí a splňovala požadavky kladené na velký cestovní vůz. Opomineme-li zde technické detaily, zajímavostí třeba je, že k běžné výbavě tohoto vozu patřily mimo jiné dva zapalovače doutníků, dvě vázy, nebo třeba síť na noviny. Tenhle pohodlný cesťák na 100 kilometrů ovšem spolyká 16 až 20 litrů.

Zahraniční sběratelé u nás vykupují Škodu1000 MB, takzvané „mbéčko“. Ačkoliv se jich vyrobilo téměř 350 tisíc kusů, sehnat ho dnes v přijatelném stavu je ale poměrně problém. Jejich karoserie totiž rychle rezly a díly byly velice často nahrazovány neoriginálními.

Skoda 1000 MB

Ač jsou zde uvedené jen některé vozy našich výrobců, spolu s veterány zahraničními se jedná o velkou celosvětovou sbírku starých časů. Ne každý však má to štěstí, že může některého z autoveteránů vlastnit. Naštěstí existuje celá řada akcí, na kterých se alespoň pohledem lze s nimi potěšit, ať to jsou různé srazy, výstavy, přehlídky či spanilé jízdy. Všechny mají však jedno společné – výbornou atmosféru společného zájmu.

Autor: -ebra-

autor: Eva Brabcová
rubrika: Auto Moto
Ohodnoť článek:
GD Star Rating
loading...

Komentáře nejsou povoleny pro tento příspěvek.

  • Komerční sdělení