Bugatti_Typ_35C_Grand_Prix_Racer_1926
Zdroj: internet

Legenda závodních tratí – Bugatti Type 35

0.0/5
Hodnocení:

Kdysi se na pařížském autosalonu Elišce Junkové a jejímu muži zalíbila závodní bugattka. Seznámili se s konstruktérem a majitelem firmy Ettorem Bugattim a dohodli se s ním na dodávce tohoto vozu typu 30.

Bugatti_Typ_35C_Grand_Prix_Racer_1926

S Bugatti Type 35 se pak Eliška v roce 1928 umístila na pátém místě v závodě Targa Florio a cílem projela jako vůbec první žena v historii. Později si splnila sen a s bugattkou procestovala Indii a Cejlon.

Za svůj vznik vděčí legendární vůz Ettore Bugattimu (*1881, Itálie, Milán). Bylo mu pouhých devatenáct let, když navrhl svůj první automobil a dokonce za něj dostal ocenění na milánském obchodním veletrhu. Tento vůz byl prodán Baronu de Dietrichovi z Niederbronnu, což se ukázalo jako šťastný krok, neboť baron byl štědrým sponzorem.Vznikla tak první série vozů známých pod názvem De Dietrichovy Bugatti. Ettore Bugatti získal velmi brzy dobré jméno a již ve svých dvaceti pěti letech se stal hlavním inženýrem firmy Deutz. Se svou podnikavou duší se pokusil osamostatnit a navrhl vůz, jenž byl poháněn čtyřválcovou čtrnáctistovkou. Představil jej na pařížské motorshow, kde hned získal řadu objednávek. Postupem času si získal výborné renomé jako konstruktér automobilů pro soukromé závodníky.

A pak přišel rok 1924, ve kterém navrhl a vyrobil legendární Bugatti Type 35. Dokázal velmi pružně reagovat na požadavky závodníků, takže v jeho nabídce bylo postupně hned několik verzí tohoto nádherného stroje. Ten standardní poháněl dvoulitrový řadový osmiválec o výkonu 95k a postupem času vznikaly jeho modifikace. Například Type 35B s kompresorem Roots měl motor 2,3 l, s nímž dosahoval výkonu 140k. Dvoulitr Type 35C zase dováděl s výkonem 125k. Vyráběly se i levnější varianty s jednoduššími motory – Type 37  s řadovým čtyřválcem, obsahem 1496ccm a výkonem 60 až 90k nebo Type 39 o obsahu 1493ccm s výkonem 80 až 120k.

Byly to úspěšné závodní automobily a statistiky uvádí zmíněnou Bugatti 35 jako nejúspěšnější sporťák v historii.Za volanty těchto strojů sedávali jezdci zvučných jmen té doby. Znáte přísloví: Jezdí jako Širón? Louis Chiron patřil mezi nejlepší předválečné závodníky a kromě řady jiných úspěchů zvítězil právě s bugattkou na Masarykově okruhu ve Velké ceně Československa v letech 1931 a 1932. Dalším byl třeba William Grover Williams, vítěz Velké ceny Monaka z roku 1929, nebo René Dreyfus. No a samozřejmě je s bugattkou neodmyslitelně spojena naše Eliška Junková s již zmíněným pátým místem v roce 1928.

Úspěšného vozu Bugatti Type 35 bylo celkem vyrobeno kolem 400 kusů různých modifikacích. K nám se jich dostalo asi 15 a i Naďa Urbánková zpívala v jedné ze svých písniček o blonďákovi s červenou bugattkou…. Ta by však nepatřila k nejstarším exemplářům, neboť nejprve tyto vozy nesly tradiční modrou barvu, přičemž červený kabát dostaly až na posledních pár let výroby.

Autor: -ebra-

autor: pitrs
rubrika: Auto Moto
Ohodnoť článek:
GD Star Rating
loading...

Komentáře nejsou povoleny pro tento příspěvek.