Josef Mudroch - Mudrochteam
Josef MudrochZdroj: Mudrochteam.com

Lekce bojových umění jsou výborný prostředek proti stresu

5.0/5
Hodnocení:

Chlapi, a lidé obecně, chodí většinou do posilovny buď proto, aby se zkrášlili svalovou hmotou, kterou tam doufají nabrat nebo prostě proto, aby byli trochu víc ve formě, zdravější, fit. Další výhoda, kterou by pravidelné cvičení mělo přinést a je často přehlížena, je méně stresu. Pokud máte problémy se stresem pravidelně, může to vést k větší únavě a tím pádem k menší výkonnosti jak v práci, tak v osobním životě nebo dokonce k chronickým chorobám (zvýšený tlak a tím pádem problémy s oběhovým systémem, srdeční choroby atd.).

Tím, že do svého tréninkového programu začleníte některé protistresové cviky nebo jejich série, můžete snížit negativní dopad, který stres má na Váš organismus, rychleji regenerovat a pak posilovat, trénovat nebo „jen“ cvičit efektivněji. A samozřejmě žít v klidu.

Všechny následující cviky způsobí buď vyplavení endorfinu do těla, což sníží stres, nebo pomůžou Váš mozek a celé tělo uvolnit.

Box a kickbox

Lekce bojových umění se v poslední době stávají čím dál tím populárnější a není to jen proto, že jejich trénink je tak náročný, že vás do formy dostane opravdu rychle, ale také proto, že endorfiny se jak díky zmiňované náročnosti cvičení, tak díky stresu, který např. při souboji prožíváte, uvolňují velmi rychle. Je mnoho různých stylů, mezi nimi třeba tradiční kickboxing, Fujitsu, Muay Thai, Taekwondo, kung-fu, Judo a karate. Liší se v technikách boje, přístupu k němu a celou svou filozofií. Abyste zjistili, co Vám vyhovuje a jestli vůbec Vám bojové umění sedí, je třeba zkusit pár lekcí.

Tento druh tréninku navíc rapidně zvýší Vaši pružnost a rychlost, takže pokud od cvičení nevyžadujete, abyste vypadali jako Schwarzeneger a měli horu svalů, které třeba ani nedokážete použít, ale spíš byli ve skvělé formě a zvýšili svou pohyblivost a obratnost, tohle je ta správná volba.

Sprint trénink (trénink s vysokou intenzitou zátěže)

Sprint trénink je další způsob, jak donutit endorfiny, aby se Vám tělem rozběhly opravdu rychle. Když proložíte rychlý běh chvílí pomalé chůze, zvýšíte svoji tepovou frekvenci, spotřebu kyslíku a díky tomu a endorfinům snížíte stres, který jste třeba cítili. Mnoho lidí zároveň považuje takovýto trénink za ideální pro zbavení se hněvu. Takže pokud za Váš stres ve skutečnosti může vztek, tohle je ten správný druh cvičení.

Pro co nejefektivnější cvičení by takovýto vysokorychlostní trénink měl trvat 15-20 minut s přestávkami od 30 do 60 sekund. Zkuste ho naplánovat na dny, kdy neposilujete, ať máte dostatek energie na jeho důkladné provedení.

Běh na dlouhou vzdálenost, jogging

Opakem k intenzivnímu sprint tréninku je běh na dlouhou vzdálenost nebo ještě volnější jogging. Mnoho lidí ho využívá k uvolnění a k relaxaci z toho důvodu, že na chvíli tak trochu zmizí ze světa a jsou sami, pomůže jim to utřídit si věci a opět, vyčistit si hlavu. To je mimochodem to, co většina běžců trénujících na maraton považuje za nejpřínosnější na běhání dlouhých tratí. Endorfiny se při pomalém běhu uvolňují pomaleji, ale když už k tomu dojde, stojí to za to a trvá to velmi dlouho.

Pozor na jednu věc – pokud se rozhodnete ve dnech mezi posilováním běhat na dlouhou vzdálenost, Vaše tělo nebude mít šanci dostatečně zregenerovat a Vaše výkonnost, co se týče posilování, může klesnout. Je proto třeba zvážit pro a proti tohoto tréninku před tím, než se do něj dáte.

Hluboké dýchání

Jóga je tradiční cvičení sloužící k uvolnění, ale pokud tohle není tak úplně ten druh tréninku, který si představujete, pravidelné procvičování hlubokého dýchání postačí. Může to znít zvláštně, jako nějaký rituál, či meditace a v jistém slova smyslu to také přesně tohle je. Je to nicméně opravdu jedna z nejúčinnějších cest, jak uvolnit celé tělo a velmi efektivně tak relaxovat. Najděte si tiché místo, kde Vás nikdo nebude rušit a soustřeďte se na to, jak se Vaše plíce plní vzduchem a pak zase vyprazdňují. Tím, že se budete soustředit jen na sebe, zapomenete, alespoň částečně, na to, co způsobuje Váš stres a uklidníte se.

Měli byste věnovat 10 minut hlubokému dýchání několikrát týdně, pomůže Vám to perfektně vyčistit hlavu. Není špatné se občas jen párkrát nadechnout opravdu zhluboka třeba v práci, jen půl minuty se soustředit na dýchání. Je to zvláštní, ale i takhle krátká doba opravdu může pomoci. Kromě toho, že Vám to pomůže zmírnit stres a napětí, tím, že se soustředíte na sebe a na dýchání, narovnáte také záda a uvolníte ztuhlý krk, což je obzvlášť při práci s počítačem velmi důležité.

Hlavně něco, co Vás baví

Hlavní je, aby Vás to, co si vyberete, bavilo. Pokud si svůj trénink užíváte a každý den se těšíte do posilovny, jak si zase dáte do těla, je to úplně stejně v pořádku, jako když se někdo těší na svých 20 kilometrů do lesa. Jde o to zabrat  se do cvičení, zapomenout na práci a jakékoliv problémy, které zrovna máte a to se Vám podaří pouze pokud děláte činnost, která Vás baví. Pokud máte pocit, že něco musíte, způsobuje Vám to jen více stresu a účinek tak bude nulový nebo dokonce opačný.

Kromě stresu Vám cvičení může pomoci i se sebedůvěrou, protože po dobře zvládnutém tréninku, který Vás navíc bavil, budete mít skvělý pocit dobře odvedené práce a Vaše tělo se na Vás také zlobit nebude.

Nemusíte boxovat nebo běhat každý den. Jestliže Vám to vyhovuje jednou týdně a na uvolnění to je pro Vás tak akorát, je tak všechno v nejlepším pořádku, hlavně se do ničeho nenutit, jde přece o relaxaci ne?

Autor: Dredy

autor: admin
rubrika: Adrenalin
Ohodnoť článek:
GD Star Rating
loading...

Komentáře nejsou povoleny pro tento příspěvek.