Mazda_323f_BG
Zdroj: internet

Malá-velká nezapomenutelná „mrkačka“

0.0/5
Hodnocení:

Zatímco pod pojmem „mrkačka“ si žena vybaví mrkající panenku, muž bez zaváhání řekne: „Mrkačka? Mazda, třidvatrojka, efko!“

Mazda_323f_BG

Mrkačka si svůj název zasloužila podle výklopných světlometů, díky nimž je nezaměnitelná s jiným vozem. A ačkoliv se nejedná o žádnou novinku, neboť se vyráběla od roku 1989 do roku 1994, ještě dnes není nic výjimečného potkat ji na silnici či najít spoustu jejích zapálených příznivců sdružujících se ve fan klubech. Existuje pěkná řádka motoristických evergreenů, ale stále větší je přeci jen množství těch vozů, které zůstanou více méně v propadlišti dějin. Ač mrkačka není někde na špici pomyslného žebříčku nezapomenutelných plechových mazlíků, zaujímá v této kategorii své pevné místo.

Ne náhodou, ale proto, že je poměrně nízké, má tohle auto svou přezdívku – placka. Cestující se musí smířit se skutečností, že právě díky nízké stavbě vozu sedí jen pár centimetrů nad vozovkou a výhled do okénka míjejícího teréňáku jim může připomínat pohled čivavy do očí žirafy. Jinak je ale tohle autíčko, jehož kompaktní dojem vizuálně umocňují nárazníky a venkovní zrcátka v barvě vozu, překvapivě prostorné. Byť byste to možná neočekávali, je vepředu vozu dost prostoru i pro dlouhány. Sedadla jsou dobře tvarovaná a pohodlná, jen jejich hrany, které cestujícího dobře udrží při svižné jízdě v zatáčce na svém místě, mohou, má-li pasažér nějaké to kilo navíc, komfort cestování mírně znepříjemnit. Je to tak trochu jako s těsnými kalhotami. Výškově nastavitelný volant ocení zvláště ti, kteří se v řízení mrkačky střídají. A řidiče i spolujezdce rovněž potěší také možnost nastavení předních bezpečnostních pásů na bočním sloupku.

Proč se mrkačce říká malé velké auto? Protože kromě chlapů jak hora pojme i poměrně obsáhlý náklad. Její zavazadlový prostor má něco kolem 340 litrů, ale po sklopení sedadel se z ní dá udělat pidi náklaďáček. Zásluhu na tom samozřejmě má i dostatečná šířka mezi podběhy. Čtyři příznivci a zároveň majitelé mrkaček se předháněli, který v té své převeze větší či hůře skladný náklad. Vítězova mazda sice dřela břichem o silnici, leč kromě palubek, jimiž posléze obložil strop ložnice, odvážela na jeden zátah ještě roli lina a plastovou nádrž na dešťovou vodu.

Jako řada BG se prodávala pod názvy Mazda 323F, Mazda 323 Astina nebo Mazda Familia Astina a pod kapotou se ukrývaly motory 1.6 8v SOHC – objem 1597ccm, 1.6 16v SOHC – objem 1597ccm, 1.8 16v SOHC – objem 1839ccma 1.8 16v DOHC –  objem 1839ccm.

O vyklápěcí světlomety tento vůz přišel s odůvodněním snížení nákladů při jeho výrobě, ale také v souvislosti s bezpečností chodců. Bohužel každá vystouplá či ostřejší část vozu při střetu s chodcem představuje větší pravděpodobnost závažnosti úrazu. Takže zkrátka i kvůli chodcově nedostatečnému mrknutí doprava i doleva přišla mrkačka o svou proslulou ozdobu.

Placku koupíte v bazaru ještě i dnes, ačkoliv musíte počítat s tím, že bude mít už dost nalítáno a rovněž při převodu se platí vyšší ekologická daň. Auto, které po technické stránce patřívalo k tomu lepšímu, co tu bylo za poměrně slušné peníze k mání, dnes koupí fanda za pár kaček, ale musí počítat s tím, že další peníze do něho bude muset vložit. Existuje však řada klubů příznivců mrkaček, kteří rádi a ochotně poradí, kde, co a za kolik lze pro tuhle plechovou krásku obstarat. Jelikož cena originálních dílů by hravě převýšila cenu vozu, poohlížejí se fandové mrkačky po autovrakovištích a díly z druhovýroby mají v malíčku.

Autor: -ebra-

autor: Mzone
rubrika: Auto Moto
Ohodnoť článek:
GD Star Rating
loading...

Komentáře nejsou povoleny pro tento příspěvek.

  • Komerční sdělení