kamaz
Zdroj: internet

Na startu Dakarské rallye – Obr pouště Kamaz

0.0/5
Hodnocení:

S napětím sledujeme, kdo s koho, a podvědomě sledujeme na nejproslulejší vytrvalostní soutěži, Dakarské rallye, především souboj našich Tatrovek s Kamazy.

kamaz

Je cosi až zarážejícího na tom, jak obři pouště sklízí úspěchy stejně samozřejmě jako Naomi Campbell na přehlídkových molech. A zatímco leckdo zná Tatrovky lépe než rodinné auto v garáži, o Kamazu často ví jen to, že to je šampión, který ohrožuje vítězné posty našich posádek. Takže co se vlastně za Kamazem skrývá?

Kamaz je název ruského závodu, jenž se specializuje na výrobu nákladních aut a kamionů. Ve zkratce to znamená: Kamskij avtomobilnyj zavod. Ale Kamaz je i název vozu, který sklízí úspěchy na Dakarské rallye – a nejen tam.

Tlumiče jako u WRC

O vynikající jízdní vlastnosti kolosu, jehož základ tvoří ocelový rám s tuhými nápravami SISU, se stará nejen rám, odpružený dvoulistovými pery, spolu s dvojicí podélných vodicích tyčí, ale i špičkové tlumiče. Není bez zajímavosti, že ty pochází od stejného výrobce jako například tlumiče Ford Focusu WRC či třeba výborné Škody Fabia kategorie S2000. Superlativy, ve kterých se o tlumičích hovoří, jsou namístě. O jejich kvalitě vypovídá i skutečnost, že Kamaz používá na přední nápravě jen obvyklý stabilizátor, navíc vypínatelný. Rychle a překvapivě mrštně se pohybuje také díky speciálním diskovým kolům z lehkých slitin; o bezpečnost se starají bubnové brzdy. Bubny jsou odlehčené a větrané, včetně navádění chladícího vzduchu, stejného jako u rallyových speciálů.

Kolik koní vlastně má?

Jízdní vlastnosti a komfort cestování, dá-li se tento termín využít v souvislosti například s trasou Dakaru, by byly málo platné, kdyby pod kapotou obra netlouklo to správné bojovné srdce. Je jím osmiválcový vidlicový vznětový motor mající objem 18,5 litru, přeplňovaný dvěmi turbodmychadly. Ten má čtyřventilovou hlavu válců a mechanické vstřikovací čerpadlo. Co se týká výkonu motoru, tam stále není tak úplně jasno. Oficiálně dupe 850 koňmi, ale jsou tu i jiné, neoficiální informace, které hovoří až o tisícihlavém stádě. Kde je pravda?

kamaz_dakar_2006

Když se na Kamaz podíváme pozorněji, zjistíme, že kabina pochází ze standardní verze, avšak je vybavená ochranným rámem a vším potřebným pro závod. Podle neoficiálních informací jsou základní rozměry závodního Kamazu 7 300 x 2 500 x 3 250 mm (délka x šířka x výška) při rozvoru náprav 4 250 mm. Jeho hmotnost je přibližně 9 500 kg.

Recept na úspěch? Zakousnout se a nepustit

Úspěch těchto vozů na Dakaru pak lze přičíst nejen po dlouhá léta vyvíjené a testované konstrukci, prověřené neskutečným množstvím jak testovacích, tak závodních kilometrů, ale rovněž odhodlání posádek a všudypřítomné péči mechaniků. Leckdy to vypadá, že dokáží nemožné. Inu, velká země, nemnoho příležitostí, a tak když už se jeden zakousne, nepustí, a to i kdyby mu šlo o život. Málo platné – podmínky, které tenhle stroj má, nejsou všude.

Na startovní listině letošního závodu se objevil ve společnosti naší Tatry a značek Iveco, Man TGS, Ginaf, Daf, Hino, Mercedes Benz, Renault či Liaz. Jak to dopadne, to teprve uvidíme.

Bude hezky, Kamaz letí nízko nad zemí – aneb co možná nevíte

V létě loňského roku vítěz Dakaru Vladimír Čagin společně s jezdcem FMX Alexejem Kolesnikovem předvedli opravdu nevídaný kaskadérský kousek. Kolesnikov se svým motocyklem provedl nad Čaginem letícím v dakarském kamionu backflip. Aby se tahle akce mohla realizovat, musely být vybudovány dvě na sebe kolmé rampy. Ta pro kamion měla výšku 2,5 m a při nájezdové rychlosti 64 km/h se kamion proletěl vzduchem 8,5 m. Rampa pro motocykl měla výšku 2,75 m a Kolesnikov dolétl do vzdálenosti 21 m, přičemž dosáhl výšky až 12 m. Prostě kdo umí, ten umí.

Autor –ebra-

autor: pitrs
rubrika: Auto Moto
Ohodnoť článek:
GD Star Rating
loading...

Komentáře nejsou povoleny pro tento příspěvek.