mini_cooper
Mini CooperZdroj: Mini Cooper club

Nadčasová klasika: MINI Cooper, auto Mr. Beana

5.0/5
Hodnocení:

Jak říká jeden ze šťastných majitelů: pokud s tímhle autem jedete po českých silnicích, mlátí to a tříská, ale vy jedete a užíváte si to jako první sex. A dlužno dodat, že pokud s ním hladce kloužete po zahraniční dálnici, můžete použít stejnou příměru, ale s vynecháním slůvka „první“.

MINI, navzdory tomu, jak dlouho se již vyrábí, je po celý svůj život hvězdou. Stejně jako když bylo žádané v době svého vzniku, kdy opouštělo brány továrny společnosti BMC, tak o hodně let později pod křídly BMW. Společnost Cooper založil roku 1947 Charles Cooper se synem Johnem. Zpočátku vyráběli závodní monoposty s motocyklovým motorem, další kapitolou pak bylo líbivé miniauto s maximem prostoru pro širší masy. MINI bylo poprvé představeno v roce 1959 ve všech zemích, kde měla BMC zastoupení.

Původně vykročil vůz na trh ve dvou verzích a to jako Morris Mini-Minor a Austin Seven. Austin se vyráběl v Birminghamu a Morris v Oxfordu. Později BMC vyráběla obě verze v obou závodech. MINI se stalo na počátku šedesátých let 20. století jedním z nejoblíbenějších evropských vozů a bylo velice úspěšným jak mezi běžnými zákazníky, tak také v automobilovém sportu. A navzdory tomu, že všechna ostatní velikostně srovnatelná auta se hodí spíše pro ženy a hodně žen jej také vlastní, tak i největší tvrďáci říkají: v tomhle autě i pořádnej chlap nevypadá jako blbec. Promiňte tu trochu obhroublosti, ale je to téměř citace a je to prostě tak.

Přesto ve svých počátcích MINI vzbuzovalo tak trochu rozpaky. Auto připomínalo přerostlou hračku, zavazadlový prostor se zdál být dobrý tak maximálně na přepravu bochníku chleba a maličká kola důvěru v překonání vzdálenosti delší než do obchodu pro nákup moc nevzbuzovala. Leč stejně jako není všechno zlato, co se třpytí, není všechno hračka, co se jako hračka tváří. A tak se po uplynutí více než dvaceti let už nikdo nedivil, když Její Veličenstvo královna povýšila tvůrce proslaveného MINI, inženýra Issigonise, do šlechtického stavu. Jak je uváděno v souvislosti s MINI, dodnes přežívá myšlenka, že pan Issigonis, jež mimochodem prý třikrát propadl na polytechnice z matematiky, byl spíš kouzelník než inženýr. V každém případě však za tohoto inženýra či kouzelníka díky!

Za volantem slavného MINI bylo možné spatřit jak mladé řidiče, tak seriózní pány v buřinkách. Rychle se stával preferovaným vozem stále širších vrstev obyvatelstva a ti movití si jej navíc patřičně vylepšovali. Ať třeba palubní deskou z mahagonu, koženým čalouněním nebo třeba kvalitní muzikou. Za volanty závodních MINI usedal James Hunt či Niki Lauda.

Tohle pidi auto má své silné stránky v dobrém podvozku, nadčasovém designu, příjemném ovládání a zanedbatelný není ani zvuk jeho motoru. Dá se s ním jezdit v pohodě jak za šest litrů, tak i za devět. Opět a jako u každého vozu záleží na tom, zda máte na plynu nohu nebo cihlu a jestli jedete pohodovku nebo rallye.

Autor: -ebra-

autor: Mzone
rubrika: Auto Moto
Ohodnoť článek:
GD Star Rating
loading...

Komentáře nejsou povoleny pro tento příspěvek.