Nebezpečí skrytá na sociálních sítích II. – Útoky marketingových pirátů.
Nebezpečí číhající na sociálních sítích.Zdroj: Pixmac.cz

Nebezpečí skrytá na sociálních sítích II. – Útoky marketingových „pirátů“.

4.5/5
Hodnocení:

Jedničkou v oblasti sociálních sítí je Facebook, který čítá stovky miliónů uživatelů z celého světa. Euforii z Facebooku propadli nejen mladí, ale také střední generace a starší lidé. Kdo zrovna nekomunikuje s přáteli a nesleduje jejich statusy, ten vyplňuje kvízy nebo hraje nejrůznější hry. V pozadí těchto aktivit číhá skryté nebezpečí ztráty důležitých osobních dat.

A k čemu se Vaše data můžou hodit? Jednou z možností je marketingová databáze potencionálních zákazníků. Za podobné databáze se dobře platí a firmy si je kupují, aby mohly nabízet své produkty a služby širšímu okruhu potencionálních zákazníků. Lidé si na Facebook dávají většinou jak e-mail, tak i telefon, případně město, odkud jsou či věkovou skupinu. Tato data jsou již pro firmy zajímavá a mohou tak oslovit přesně takové zákazníky, kteří by o jejich služby mohli mít zájem.

Mnoho uživatelů je ovšem uvědomělých, dbají na bezpečnost a nemají veřejný profil a své příspěvky nechají zobrazovat jen a pouze svým přátelům. To ale zdaleka nestačí! Pokud jste někdy vyplňovali kvíz či spouštěli hru na Facebooku, patrně jste museli odsouhlasit přístup externí aplikace do vašeho profilu. Většina uživatelů toto upozornění bezmyšlenkovitě odklepne, bez toho aniž by si uvědomili, že tímto krokem předávají náhled do svého profilu jak aplikaci samotné, tak jejím tvůrcům, kteří si pak mohou s vašimi daty dělat cokoli. Jde tedy pouze o to, vytvořit aplikaci, o kterou budou mít lidé zájem a která bude dostatečně lákavá na to, aby si ji otevřelo co nejvíce lidí.

Pozorně si hlídejte jaké informace o sobě sdílíte.

Pozorně si hlídejte jaké informace o sobě sdílíte.

Možná jste přesvědčeni, že reklamním nabídkám, které vzejdou ze sociálních sítí, umíte čelit. Některé Vám odfiltruje spamový filtr a jiné zase vlastním úsudkem ignorujete. Přece se ale mohou tyto reklamní zprávy lišit. Například vám mohou začít chodit nabídky, ve kterých jsou vaše fotografie či jména a kontakty na vaše přátele. Nabídky odpovídají typu: „Mirku Nováku, zajdi si k nám vsadit a vyhrát tak, jako to učinili tito tvoji přátelé.“ Taková reklama upoutá Vaši pozornost a mnoho uživatelů se na podobné e-maily nachytá.

Pozor si dávejte zejména na službu Badoo! Jedná se o webovou sociální síť, která získává uživatele ne zrovna nejvhodnějším systémem. Využívá k tomu totiž spam a jiné různé triky. Možná i vám přišla do e-mailové schránky pozvánka k připojení do této sítě, kde vás někdo z vašich známých zve na sociální síť Badoo. Povšimněte si, že fotky přátel, které jsou v e-mailu obsaženy, pocházejí právě z Facebooku. Badoo tak získává uživatelská data a využívá je k propagaci vlastní sítě. Podobně se pak Badoo chová i dále. Přímo provozovatel této sítě využívá vaše kontakty k reklamní činnosti. Jde o činnost, kterou si provozovatelé Facebooku nedovolí.

Na závěr je dlužno podotknout, že jen málo lidí na sociálních sítích (zejména na Facebooku) zpětně zamezuje přístup aplikacím, které povolili v minulosti. To má pak za následek situaci, že ač se uživatel vzpamatuje a začne se chovat tak, aby cizí aplikace neměly přístup k jeho datům, čerpají data z jeho profilu neustále ty aplikace, které v minulosti povolil. Aby tomu tak nebylo, je třeba zkontrolovat všechna povolení a mechanicky odkliknout jejich zrušení a to u každé aplikace zvlášť, což bývá často věc velmi náročná.

Bohužel, na Facebooku většina lidí na soukromí nemyslí. Internet uživatele naučil, že je myšleno na jeho bezpečnost, lidé jsou zvyklí na zabezpečení svého e-mailu nebo internetového bankovnictví, a tak předpokládají, že je bezpečný také Facebook či jiná sociální síť. Ale chyba lávky, aplikace je zabezpečená, ale vy ji musíte mít i správně nakonfigurovanou! Samozřejmě je velice lákavé komunikovat s kamarády online, sdílet fotky a čekat na reakce, případně se pomocí sociální sítě dozvědět, jak se mají přátelé na druhé straně světa. Ale člověk musí pořádně přemýšlet, když něco osobního sdílí nebo když na sebe prozradí něco, co by mu mohlo být dokonce nebezpečné. Jako třeba na veřejném profilu sdílet kdy jede na dovolenou, nebo dovolit svému dítěti komunikovat s cizími lidmi apod.

Právě v případě sociálních sítí platí otřepané pravidlo „důvěřuj, ale prověřuj“ nejvíce.

autor: Vladimír Tupý
rubrika: Věda a technika
Ohodnoť článek:
GD Star Rating
loading...

Komentáře nejsou povoleny pro tento příspěvek.