manažer
Zdroj: internet

Nenechte se zničit prací aneb jak se nestát obětí manažerského syndromu

0.0/5
Hodnocení:

MS neznamená jen zkratku pro mistrovství světa, ale také pro tzv. manažerský syndrom

nebo-li naprosté vyčerpání organismu. To postihuje stále větší množství lidí. Hrozí i vám toto nebezpečí?

manažer

Sedíte za stolem a díváte se do setmělého okna. Jediný počítač, jenž ještě svítí v pusté kanceláři, je ten váš. Nejraději ze všeho byste si zalezl do své obrovské měkké postele, přičemž pomalu cítíte, jak se vám začínají klížit oči. Jenomže toho musíte ještě tolik stihnout. A tak rychle jednu kofeinovou tabletu, zapít redbulem a uvařit dnes již šesté kafe. Protože emaily se samy neodešlou a papíry nevyřídí. Co na tom, že je zrovna pátek večer a že na vás už zase něco leze. Vlastně se vám zdá, že jste se z nedávné virózy ještě ani pořádně neotřepal a už je tu další. Ach jo…

Přátelé vám říkají, že jste workholik – tedy spíš vám to říkali, protože na ně teď nějak nezbývá čas. A partnerku vídáte v podstatě už jen v posteli. Lépe řečeno jen siluetu jejích zad, protože když přijdete pozdě v noci domů, většinou už spí. Ležíte vedle ní a hlavou se vám táhnou myšlenky na to, co všechno musíte zítra zařídit a co jste dneska nestihl. A protože se vám po těch nakopávacích práškách a nápojích nedaří usnout, sáhnete po tabletách s naprosto opačným účinkem.

Říkáte si, že přeci nejste žádný chudinka, kterého by trocha práce navíc položila na lopatky. Když váš praděda zvládl celý den kácet stromy a nestěžoval si, vy zase zvládnete šestnáctihodinovou šichtu v kanceláři, no ne? Jenže pozor! I psychická práce unaví člověka fyzicky a stres, který přemíra práce působí, dává tělu zabrat mnohem víc, než kdybyste složil vagon uhlí.

Manažerský syndrom má zpočátku příznaky jako obyčejná chřipka. Začne vás pobolívat hlava, přidá se chronický kašel, bušení srdce, vysoký krevní tlak a bolesti svalů. Zjistíte, že ačkoli jste poslední dobou pořád unavený, nemůžete v noci spát. Jste náladový, podrážděný a jen krůček od vybuchnutí kvůli každé maličkosti. Jste protivný sám sobě a zdá se vám, že vaše přítelkyně ve svém premenstruačním období je oproti vám učiněný beránek. Kromě popudlivosti se s velkou pravděpodobností přidá také deprese a úzkost, jež může propuknout až v záchvaty paniky.

Tělesné a duševní potíže s sebou přinášejí také problémy sociální. Kvalitní vztah nemůže fungovat, když jeden z partnerů prostě chybí. Na společné večery nezbývá čas, a tak se téměř jediným způsobem vaší komunikace stanou krátké textovky. A když už si jednou konečně vyšetříte volný víkend, jste natolik vyčerpaný a bez nálady, že se nakonec stejně pohádáte. Vztah s workoholikem spěje většinou k nevěře a tím pádem velmi brzy ke krachu.

Tohle všechno ovšem neznamená, že pokud se věnujete hodně svojí práci, najdou vás jednoho rána kolegové bezvládně ležícího mezi papíry a hrnky s lógrem. Jsou lidé, kterým naopak vysoké pracovní tempo vyhovuje. Vše je jen o osobním přístupu. Jestliže vás práce baví a bez problémů ji zvládáte, nemáte důvod se stresovat a vaše tělo se nezačne bránit. Nejvíce ohroženi jsou ti, kteří mají pocit, že nejlépe všechno zvládnou jen sami a nenechají ostatní, aby jim pomohli. Dále pak ti, kteří pro svou práci nejsou zcela kompetentní a tuto nedostatečnost nahrazují přehnaným pracovním úsilím. To brzy přeroste v přepracovanost, stres a vyčerpání. Každý člověk je odolný proti stresu v různé míře a hranice každého jsou nastaveny jinak. Jakmile zpozorujete varovné signály, začněte si dělat více přestávek, zpomalte, vezměte si dovolenou či zkuste psychoterapii. A pokud to není možné nebo nepomůže ani to, uvažujte o změně pracovního místa. Možná přijdete o vyšší funkci nebo lepší plat, ale časem zjistíte, že je vám vlastně mnohem lépe.

Autor: Jana Lutišanová

autor: pitrs
rubrika: Nezařazené
Ohodnoť článek:
GD Star Rating
loading...

Komentáře nejsou povoleny pro tento příspěvek.