kacena
Zdroj: internet

Není kachna jako Kachna

0.0/5
Hodnocení:

U kterého vozu potřebujete pro rozebrání a opravu jen základní náčiní?Za kterým plechovým „přes-šedesátníkem“ se i dnes s chutí ohlédnete?Kterému vozu se říkalo legenda již v době jeho výroby?

Jeho životopis začíná nějak takhle:

Narozen: 1948

Místo narození: Paříž

Rodiče: konstruktér André Lefebvre, designér Flaminio Bertoni

Už tušíte, nebo snad víte?

Odpověď zní: Citroën 2CV, vyjma Francie známý hlavně jako Kachna nebo spíše Kačena. Ve Francii je označován jako deux chevaux – dva koně. Tam tuto svou přezdívku získal podle systému bývalého zdanění vozidel, kdy se auta dělila podle výkonu. O tom, že je legendou, se mluvilo už v době, kdy se vyráběl. Měl spoustu nezdolných příznivců, stejně jako odpůrců. Vzbuzoval reakce kladné i záporné.

Byl to vůz jednoduchý a geniální zároveň. Vysoká světlá výška a měkké pérování zaručovaly, že cesta plná výmolů nepřipraví pasažéry o zuby, což cestující oceňovali zvláště na poválečných rozbitých cestách. O tom ostatně mohou u nás vyprávět i dnešní majitelé staré dobré Kačeny a nemusí brázdit právě polní cesty. Řada našich silnic věrně simuluje tankodrom a zatímco cestující v mnohém z nových moderních vozů zažívají přípravu na zemětřesení, 2CV se jen pohodlně pohupuje jako… prostě jako kachna. Tedy Kachna.

Tento vůz do puntíku splňoval požadavek, aby byl opravitelný doslova na silnici a jen za pomoci základního nářadí. Pod pojmem „základní nářadí“  si vybavte asi toto: tři klíče, šroubovák, kleště a kladívko. No, spíš kladivo. Není to ideální?

První Kačeny z roku 1948 měly zážehové čtyřdobé vzduchem chlazené motory (plochý dvouválec OHV) o zdvihovém objemu 375 ccm a výkonu 6,6 kW, převodovku čtyřstupňovou, nesynchronizovanou, přímo řazenou. Nádrž  pojala 20 l paliva. Uváděné vnější rozměry nejsou 90-60-90, ale 3780 x 1480 x 1600 mm. A dál? Pohotovostní/užitečná hmotnost 495/200 kg, největší rychlost 65 km/h, spotřeba paliva 4-5 l na 100 km. Tyto první evergreeny se startovaly klikou. Postupně pak motor nabíral na síle – ten s objemem 602 ccm dosáhl o chlup nad 20 kW! Dnes nám to může připadat možná až trochu úsměvné.

Nebyla to žádná kráska v jedněch šatech. Její proměny zahrnovaly střechu pevnou i shrnovací plátěnou. Jednou byla za praktickou dodávku, podruhé se cítila dobře v přestrojení za terénní vůz. Cizí jí nebyla ani proměna na vojenský speciál a v jedné ze svých podob vyrážela jako zvláštní model do Sahary.

Cesta Kačeny na výsluní ale nevedla jen cestou přímou. Ač se jako datum jejího narození uvádí rok 1948, již na jaře roku 1939 existovalo 250 předsériových exemplářů. Měly karoserii z vlnitého plechu a vpředu byl umístěn pouhý jeden světlomet. S vypuknutím války ale všechny plány kolem tohoto vozu vzaly za své. Nejenže sešlo z plánovaného pařížškého autosalonu, ale o rok později bylo ústředí Citroenu vybombardováno, na což doplatila většina vyhotovených vozů. Naštěstí se alespoň několik exemplářů podařilo zachovat.

Kačena se kromě Francie vyráběla ve Velké Británii a Iránu, přičemž v roce 1988 se kvůli nižším výrobním nákladům přesunula do Portugalska. Celkem jí byly vyrobeny bezmála čtyři miliony. Její výroba byla ukončena v létě roku 1990. Dodnes jsou tyto vozy žádaným sběratelským kouskem a setkat se s nimi v běžném provozu není nic nemožného. Často věrny své přezdívce bývají ozdobené nálepkou kachničky, kačenky či kachny. Pokud ho spatříte,  vězte, že tato nálepka neznačí převoz opeřenců, ale že jste právě potkali legendu.

-ebra-

autor: pitrs
rubrika: Auto Moto
Ohodnoť článek:
GD Star Rating
loading...

Komentáře nejsou povoleny pro tento příspěvek.