Elektromagnetický katapult na letadlových lodích.
Elektromagnetický katapult - využití na letadlových lodích.Zdroj: youtube.com

Nový vynález ve vojenském letectví – elektromagnetický katapult.

5.0/5
Hodnocení:

V posledním století zaznamenal vojenský průmysl raketový vzestup, jenž znamenal vývoj celé řady nových zbraní. V poslední době se Američané snaží využít k vojenským účelům i elektromagnetismus. Po elektromagnetickém dělu vyvinuli i elektromagnetický katapult.

Vědci se snaží využít fakt, že elektromagnetické síly jsou velmi dobrým urychlovačem. Dělovým projektilům tak můžou vnutit rychlost až 20 000 km/h, ovšem zatím se testují rychlosti podstatně nižší. Každopádně tato síla by našla využití například na letadlových lodích. Letouny, které z nich startují, potřebují během krátké rozjezdové dráhy získat vzletovou rychlost a právě katapulty by jim to mohly zcela zásadně usnadnit. U elektromagnetických katapultů by nemělo jít o to, aby bylo letadlo vystřeleno rovnou nadzvukovou rychlostí, bohatě by stačilo, aby výrazně zkrátil startovací dráhu letounu. Systém EMALS (Electro-magnetic Aircraft Launch Systém) je schopen těmto požadavkům vyhovět.

Běžné katapulty na dnešních letadlových lodích jsou poháněny párou. Ke startu stíhačky jí je třeba vyrobit přes 600 kilogramů. Tento systém na svá plavidla instalovali nejprve Britové a to po 2. Světové válce. Elektromagnetický katapult má oproti staršímu parnímu nezanedbatelné výhody. Není tak náročný na energii a dá se u něj regulovat výkon, takže dokáže odpálit jak lehký průzkumný letoun, tak nadzvukovou sedačku.

EMALS využívá lineární indukční motory generující magnetické pole pomocí elektřiny. Na pouhých devadesáti metrech dokáže katapult urychlit stroj o váze 45 tun na rychlost 240 kilometrů v hodině. Pro srovnání by dokázal udělit tanku T-72 takovou rychlost, že by dokázal konkurovat závodnímu autu. Běžné stíhačky jsou však o hodně lehčí, vzletová hmotnost stroje F-16 se pohybuje okolo 12 tun, takže se tím zvyšuje i jeho startovací rychlost.

EMALS už byl v praxi odzkoušen a v prosinci roku 2010 jej využila jedna z amerických letadlových lodí, odkud jeho pomocí odstartoval víceúčelový bitevník F/A-18E Super Hornet. Tento nový druh katapultu by se tak měl objevit na nejmodernějších letadlových lodích třídy Gerald R. Ford, které má postupně nahradit doposud používané lodě třídy Nimitz.

autor: Jonáš Vohrna
rubrika: Věda a technika
Ohodnoť článek:
GD Star Rating
loading...

Komentáře nejsou povoleny pro tento příspěvek.