Ekranoplan
EkranoplánZdroj: Youtube.com

Pelikán Ultra – letoun, který unese 35 tanků a 900 vojáků.

5.0/5
Hodnocení:

V roce 1975 se na snímcích Země, pořízených NASA, objevuje zvláštní typ nadzemského dopravního prostředku. Do centra vojenské rozvědky ve Washingtonu je hlášeno, že se jedná o něco jako obří letadlo, nebo spíše námořní loď. Stroj je 100 m dlouhý a má osm proudových motorů a pohybuje se ve výšce 8 m nad Kaspickým mořem. V případě nebezpečí může vzlétnout do výšky až tří kilometrů. Jde o ruský ekranoplán! V době eskalující studené války je pro Američany tato zpráva velmi znepokojivá. Zvláště proto, že jejich vlastní typ ekranoplánu je zatím ve fázi vývoje.

Záhy po rozpadu Sovětského svazu a s ním spojeným koncem výzkumů strojů A 90 – Orlyonok (Orlíček) zajímá americké letecké odborníky výkonný koncept nového obřího nákladního letadla. Nakonec přicházejí s monstrózním modelem největšího přepravníku světa pod názvem Pelican Ultra. Stroj se veřejnosti představil na jaře roku 2010 a je vskutku unikátní. Na délku má 122 m a rozpětí křídel 125 m, což je víc než má hřiště pro americký fotbal. Svou výkonností a parametry je dvakrát větší než předchozí největší letoun na světě – ruský Antonov 225 Mrija, který má užitečné zatížení 640 tun. Americký Pelican Ultra má užitečné zatížení 1400 tun. Pohodlně tak pojme až 900 vojáků a rozsáhlou těžkou techniku.

Letoun lítá těsně nad vodou, čímž využívá aerodynamický fenomén, jenž vytváří zemská přitažlivost. Létání blízko povrchu a sklopený úhel křídel snižuje spotřebu paliva a umožňuje letadlu velký dolet. Díky těmto parametrům je Pelican Ultra určen zejména pro dalekonosnou zaoceánskou dopravu. Přestože létá jen několik stop nad hladinou, může vzlétnout až do pětimetrové výše. Tím se ale samozřejmě zvýší spotřeba a sníží dolet dopravníku. I když se tak může chovat, není to ani loď, ani vznášedlo, ani dopravní letadlo. Patří mezi typy pojmenované kdysi Sověty jako „ekranoplány“.

Ekranoplán – zde můžete shlédnout video

Podle řídících pracovníků firmy Boeing (výrobci letounu) si stroj vyhledá komerční letiště a třikrát zmenší svá křídla. Může přistát na krátké přistávací dráze pro normální airbusy, protože má mnohačetné podvozky osázené 76 pneumatikami. Jeho nízká rychlost a brzdný systém mu dovolí přistát na velmi malé ploše.

Ekranoplán – zde můžete shlédnout druhé video

Výzkum amerických leteckých odborníků se také soustřeďuje na lehký létací stroj Light Aerial, vzdušné víceúčelové vozidlo. Bez pilotů může dopravit těžší materiál na kterékoliv letiště na světě. Letadlo je řízeno z kosmu pomocí zařízení GPS. Nad letištěm umí „zmrazit“ řízení letového provozu a pohodlně kdekoliv přistát, aniž ublíží civilním letadlům. Může sloužit i humanitárním misím ve vzdálených oblastech.

Ekranoplán – zde můžete shlédnout třetí video

Předchůdce amerického letounu ruský ekranoplán A 90 Orlyonok (Orlíček) s obdobnými parametry jako Pelican Ultra je z dílny leteckého inženýra Rostislava Jevgeněviče Alexejova. Slouží od roku 1979 dodnes v ruské armádě coby mohutný stroj pro přepravu kontingentů vojsk i s technickým vybavením. Nejčastěji se přemisťuje nad kaspickým mořem. První verze tohoto stroje byla pod značkou S23 zkoušena nad korytem řeky Volhy v roce 1972. Orlíček typu S 21 končí v roce 1992 v plamenech při nehodě poblíž dnešního strategického letiště v Petrohradě. Pak se Rusové ve výzkumech obřích letounů na dlouhou dobu odmlčeli. Nyní chystají projekt výroby ekranoplán s názvem BE 2500 Neptun, který má v budoucnosti překonat americký prototyp Pelican Ultra. Bohužel zatím Rusové marně shánějí sponzory.

 

autor: Vladimír Tupý
rubrika: Věda a technika
Ohodnoť článek:
GD Star Rating
loading...

Komentáře nejsou povoleny pro tento příspěvek.