peoplemeter
PeoplemetrZdroj: Internet

People meter – aneb jak že se u nás vlastně měří sledovanost TV?

3.7/5
Hodnocení:

V dnešní době se neustále setkáváme v novinách i na internetu se zprávami, že jednomu televiznímu seriálu se nedaří tak, jako jinému a že tyto televizní noviny jsou více sledovány, než ty druhé na jiné televizní stanici. Ptáte se, kde se tyto informace vlastně berou? V people meterech.

Pokud bychom měli jít do úplné prehistorie měření sledovanosti, určitě bychom měli zmínit vůbec první způsob, který je také nazýván jako blokový. Nutno podotknout, že ani Česká Televize, tedy tehdy vlastně ještě Československá, nezahálela a blokový způsob měření sledovanosti představila vybrané skupince televizních nadšenců už v 70. letech minulého století.

Tento systém byl veskrze jednoduchý. Několik desítek rodin vlastnících televizor obdrželo každý měsíc od listonoše dotazník, na kterém posléze zakřížkovali, které pořady sledovali a kdo je sledoval. Jedinou odměnou těmto respondentům bylo však jen předplatné televizního časopisu Československá televize. To se většině zainteresovaných znelíbilo, a často zakřížkovali dotazníky hned po jejich obdržení a nijak dále se touto záležitostí nezabývali. Tato metoda měla své kouzlo, ale také nepříjemná úskalí. I proto byl veřejnosti představen v roce 1986 oficiální první people meter, který okamžitě začala používat například televizní stanice ve Velké Británii nebo v Americe.

Samotný people meter se k nám do Česka dostal až v druhé polovině 90. let, když za jeho hlavního propagátora můžeme považovat tehdejšího ředitele TV Nova, Vladimíra Železného. Jistě si ještě pamatujete, jak v jeho pořadu Volejte řediteli vždy ukazoval pomyslné koláče ukazující sledovanost jednotlivých pořadů. Ostatní televizní stanice měly o podobný systém také zájem, a tak se společně všichni jejich ředitelé domluvili na utvoření Asociace televizních organizací (ATO). Tato asociace čítá veškeré televizní stanice, které vysílají na našem území, a to jak komerční, tak veřejnoprávní. Rovným dílem se potom dělí o zaplacení nákladů za získaná data.

Momentálním dodavatelem těchto dat je společnost Mediasearch, která má ve vybrané skupině českých rodin rozmístěno celkem 1333 people meterů, které dokáží díky rychlým linkám posílat posbíraná data na centrálu každou vteřinu. Jinými slovy, pokud sledujete nějaký pořad a rychle přepnete na jinou stanici, v mžiku je tato informace odeslána do centrální sběrny, kde je tento krok analyzován a následně se objeví v souhrnné zprávě jednotlivým televizím.

Právě díky people meterům se ustálily některé vysílací časy, které už dnes považujeme za samozřejmost. Například se ukázalo, že Televizní Noviny na TV Nova jsou daleko více sledované, než na ČT1, a i proto se ČT odhodlala k posunutí času začátku na momentálních 19:00.

No a jak vlastně takový people meter vypadá a funguje? Jedná se o další krabičku do domácnosti, velmi podobnou například set top boxům. I k ní je přítomen speciální dálkový ovladač. Jelikož jsou people metery rozmístěny do všech sociálních skupin ve všech věkových kategoriích, je třeba o tom také vést řádný záznam. Proto má každý člen rodiny přiřazené svoje číslo a hned po zapnutí televizoru je divák dotázán, kdo se momentálně dívá.

Je velmi zajímavé sledovat, jaké mají people metery v momentální TV šoubyznysu důležitou roli. Pokud nějaká televizní stanice zariskuje a vpustí do vysílání nový seriál, okamžitě chce vědět, kteří diváci ho sledovali a kolik jich bylo. Podle toho se rozhodnou, zda má cenu v jeho vysílání pokračovat, či nikoliv. Velmi často se také stane, že televizní stanice zkusí změnit harmonogram a přesune pořad nebo seriál na jiný čas a opět čeká, jak si povede. Kdo ví, třeba zrovna právě vy budete namátkou vybráni a dostanete na dalších několik měsíců tuto malou krabičku do bytu!

autor: Jan Šťastný
rubrika: Věda a technika
Ohodnoť článek:
GD Star Rating
loading...

Komentáře nejsou povoleny pro tento příspěvek.