smart
Zdroj: internet

Pozor! Jede SMaRT!

0.0/5
Hodnocení:

Smart je auto, se kterým se dostanete do práce nebo na nákupy stejně dobře, jako váš kolega či soused s limuzínou, ale s parkováním budete mít pravděpodobně o hodně méně starostí. Smart je totiž z rodu vozů, které s nadsázkou zaparkujete i do spáry mezi dlaždičkami.

smart

Tohle vozítko patří do kategorie micro a mini automobilů a jeho návrháři se moudře přizpůsobili skutečnosti, že téměř 90 % svého života naši plechoví miláčci prostojí bez užitku a jen zabírají místo. Tak proč na místo pro jeden pořádný bourák nezaparkovat třeba dva prcky? Smart má pouze dvě sedadla, takže zabere jen polovinu plochy parkovacího místa běžného čili většího osobního vozu.

Vyrábí se v několika základních verzích: Smart City Coupé, Smart Cabrio a Smart Roadster. Každá z těchto verzí pak v mnoha modifikacích a s možností různé výbavy. Motory všech těchto trpaslíků jsou buď benzínové přeplňované tříválce o objemu 698 cm3 a o výkonech 37 kW, 45 kW a 55 kW, nebo přeplňovaný tříválcový diesel o objemu 799 cm3 a výkonu 30 kW.

Smartíky vyjíždějí z výrobní linky podniku MCC SMART, jenž je součástí koncernu Daimler Chrysler, se sídlem ve francouzském Hambachu. Zajímavá je skutečnost, že za zrodem každého Smartíka stojí několik subdodavatelů a ti mají své provozy integrované v areálu závodu.

Tato trpasličí auta, kterým se nehezky přezdívá SMRT, mají většinou barevné a tudíž nepřehlédnutelné kabátky z plastů, které se vyrábí jejich přesným vstřikováním. Nemusí se již dále upravovat, brousit, ba ani leštit. A opět jedna zajímavost: protože se karoserie skládá z tzv. body panelů – dílů, které jsou upevněny na kovovém bezpečnostním rámu – tak pokud zatoužíte změnit image vašeho vozu, stačí vyměnit body panely za jinak zbarvené. Žádné lakování, ale pouhá výměna. Zhruba za hodinku můžete odjet s upraveným vozem domů a soused, který hanlivě nazývá vašeho miláčka „plechovou tašku na kolech“, bude padat z okna, že jste si přivezli zase prcka: „Mámo, voni maj už zase novej angličák!!! No je todleto možný?“

Smart je důkladně propracovaný automobil a při jeho výrobě se používá řada moderních technologií. Zvláštní kapitolou je výroba bezpečnostního rámu, jenž je součástí skeletu a jehož výrobu mimochodem zajišťuje známá firma Magna Steyer. Vzhledem ke svým rozměrům má auto jen minimální deformační zóny, takže právě na bezpečnostní rám jsou bezesporu kladeny obzvláště náročné požadavky. A tak možná i proto a též z důvodu, že člověk je bytost chybující, se na výrobě Smartíků podílí téměř dvě stovky robotů. Většina z nich je plně automatizovaná. Vyrobení jednoho rámu tak trvá jen přibližně hodinu, ačkoliv každý z rámů má téměř dvě tisícovky svářecích bodů (uváděno je konkrétně 1 800 bodů). Je to moc? Ani ne, uvážíte-li, že například Cabrio je poskládáno ze 131 dílů…

A tak až příště uvidíte na silnici mrňavé autíčko, jež vám bude připomínat dálkově řízený přerostlý model, a uslyšíte zvolání: Hele, jede Smrt!, vzpomeňte si, že se jedná o vozítko maličké, avšak přesto v rámci svých možností bezpečné.

Autor: -ebra-

autor: pitrs
rubrika: Auto Moto
Ohodnoť článek:
GD Star Rating
loading...

Komentáře nejsou povoleny pro tento příspěvek.