kaipan_14
KaipanZdroj: Internet

S větrem v zádech, aneb postav si své auto sám

4.0/5
Hodnocení:

Toužíte po sportovním voze, na nový nemáte a z těch starších sériovek se vám žádný nezamlouvá? A co takhle zkusit si ho sám postavit? Utopie? Vůbec ne. Tenhle splněný sen opravdu existuje a  jmenuje se Kaipan 14.

Za volant tohoto neobvyklého auta usedají jako odrostlejší kluci vlastnící řidičák, tak muži o mnoho let starší. Kaipan není o tom předvést se a v auťáku bez střechy se nepovolenou rychlostí řítit silnicí. Na tyhle frajírkovské manýry  tohle auto není. Kaipan je o radosti z jízdy autem, které se vám stane srdeční záležitostí.

Je to vlastně taková stavebnice pro velké kluky. Jmenuje se Kaipan 14 a vyrábí se ve variantě levnější, bez kol a chromovaných kovových dílů, nebo dražší, s litými koly a chromovanými a lakovanými díly. Nějaký čas trvá, než se po objednání ocitne u vás doma a další pak, než z jednotlivých dílů vznikne přesně to krásné autíčko, které je vyobrazené na předloze. Když se ale konečně po týdnech práce a koumání probudí k životu, stojí to za to. Dokonalý lék na všechny trable, které vás tu a tam potkávají, hmatatelná odměna za čas, který jste jeho vzniku věnovali.

Nedobrovolný dárce

Zní to trochu jako slova z operačního sálu, ale ke stvoření Kaipana je zapotřebí dárce, jehož orgány se transplantují do stavebnicové karoserie. Tím dárcem bývá jeden docela obyčejný, co možná nejvíc zachovalý  favorit. A je už jedno, zda se jedná o nejstarší ročník, nebo novější vůz s elektronicky řízeným vstřikováním paliva. Favorit nedobrovolně poskytne svůj motor, nápravy, převodovku, řazení a řadící páku, spojku, řízení, brzdy, tlumiče, výfukové potrubí, chladič s ventilátorem, elektroinstalace, nádrž, palubní přístroje, pedály, vyrovnávací nádobku, klakson, tlačítka palubní desky. Pokud snad na něco pan Ondřej, který je šťastným majitelem jednoho takového auta a o své zkušenosti se s námi dělí ještě zapomněl, nic se neděje. K tomuhle autíčku je samozřejmě kompletní manuál. Interiér nabízí své posádce jednoduché skořepinové sedačky, o nějakém nadměrném pohodlí se dá hovořit jen stěží. Jak přístrojová deska, spínací skříňka i veškerá tlačítka mají své účelově zvolené místo ať už si o estetickém vlivu myslíte co chcete.

„Kaipan je o radosti z jízdy když sedíte uvnitř, a o radosti z pohledu na pěkné auto, když se na něj díváte zvenčí. Při jízdě se musíte smířit s tím, že rozhodně nejste ´nad věcí´, neboť oproti jiným vozům sedíte prakticky na silnici a prach a kamínky odletující od kol běžných aut jsou vašimi nezvanými hosty,“ prozrazuje pan Ondřej, zatímco se jeho červený – jak také u Kaipana jinak – blýská na slunci. „U dnešní mládeže s ještě neoschlým inkousktem na řidičském průkazu favorit vzbuzuje mírný posměšek, ale jeho neoddiskutovatelným plusem jsou velice dobré jízdní vlastnosti, které se u Kaipana naprosto skvěle osvědčily. Naproti tomu kritizované houpavé chování favorita se do nové karoserie nepřeneslo.“

Kde se vzal?

Firma vyrábějící tahle masově nerozšířená auta byla založena již v roce 1991 jako ryze česká společnost a jako vzor posloužil automobil Lotus Seven. Ačkoli původní záměr firmy směřoval spíše k dovozu replik Lotusu Seven ze zahraničí, postupně, a naštěstí všem dnešním příznivcům Kaipana,  byl tento záměr změněn na vývoj a výrobu vlastní variant původních vzorů.

Kromě stavebnice vyrábí firma i typy kompletní, takže nejste-li dostatečně zruční a zatoužíte po takovém autíčku, řešení tu je. Obliba těchto aut stále roste a přesáhla i hranice naší republiky. Své příznivce našel v Německu, Holandsku, Srbsku, Černé Hoře i nedalekém Slovensku.

Kaipan se svými výraznými ochranné oblouky, protažnými předními blatníky podél celého čumáku a rezervou umístěnou zvenčí na výrazně mohutné zádi působí jako maličko buclatá, avšak nesmírně svůdná dáma. Takže pánové, pozor, Kaipan je výzva! Ten další čeká třeba právě na vás.

Autor: -ebra-

autor: Mzone
rubrika: Auto Moto
Ohodnoť článek:
GD Star Rating
loading...

Komentáře nejsou povoleny pro tento příspěvek.