Avia B-534
Zdroj: internet

Stíhací letadla II. světové války

0.0/5
Hodnocení:

Druhá světová válka zažila mimo jiné vůbec nejmasivnější nasazení letectva v dosavadní historii a stala se prvním konfliktem, kde se vzdušná převaha zařadila mezi klíčové aspekty nutné pro vítězství. Z množství různých kategorií vojenských letadel se největší pozornosti těší stíhací letouny. V novém příspěvku na pokračování postupně projdeme významné zástupce stíhacích letadel všech bojujících stran.

Avia B-534 (Československo)

Avia B-534

Tento dvojplošník se stal nejrozšířenějším stíhacím letounem předválečné československé armády a jako takový se následně ocitl ve výzbroji letectev Německa a Slovenska. První bojový křest prodělal v krátké válce mezi Maďarskem a Slovenskem, kde naše Avie utrpěly za velmi nevýhodné situace značné ztráty. O něco lépe si vedly ve slovenské výzbroji během útoku na Polsko a později se zapojily i do prvních tažení na území Sovětského svazu. Němci své stroje používaly v různých úlohách: k výcviku či pro vlečení kluzáků a tři kusy dokonce dostaly přistávací hák a sloužily při testech nikdy nedokončené letadlové lodi Graf Zeppelin. Posledního bojové nasazení se Avie dočkaly během Slovenského národního povstání jako součást tzv. Kombinované letky. Slovenští povstalci s nimi útočili na nepřátelské pozemní cíly, navíc se jim podařilo dosáhnout posledního registrovaného sestřelu na dvouplošníku s pevným podvozkem (obětí se stalo neozbrojené maďarské transportní letadlo).

Boeing P-26 Peashooter (USA)

Boeing P-26 Peashooter

Roku 1932 se tento stroj s otevřenou kabinou a pevným podvozkem stal prvním stíhacím jednoplošníkem zavedeným do výzbroje amerického letectva. Mezi piloty si získal oblibu a došlo i k jeho vývozu. Mezi další uživatele se zařadila např. Čína nebo Panama. První bojové nasazení proběhlo právě v Číně, kde také došlo k vůbec prvnímu boji stíhacích jednoplošníků – proti čínským strojům zde stály japonské A5M. Na začátku II. světové války již tento typ nemohl držet tempo s používanou technikou, roku 1941 byl užíván již jen jako cvičný či hlídkovací letoun. Několik kusů bylo zničeno při japonském útoku na Pearl Harbor. Do boje zasáhly tyto stroje na Filipínách, na kterých zaznamenaly několik vzdušných vítězství, ale následně všechny padly za oběť nepříteli nebo byly zničeny vlastním personálem. Poslední země, v níž se P-26 udržel, byla Guatemala, kde ve cvičné roli vydržel až do roku 1957.

Polikarpov I-16 (SSSR)

Polikarpov I-16

Svého času nejvýkonnější sovětská stíhačka patřila ve třicátých letech k moderním konstrukcím, měla např. zatahovací podvozek. Výroba probíhala ve značných počtech – do jejího ukončení v roce 1943 vzniklo kolem sedmi tisíc strojů. Během produkce docházelo k různým konstrukčním změnám, k nejzajímavějším patří nahrazení původního krytého pilotního prostoru otevřeným, k čemuž došlo na žádost pilotů. Do povědomí zájemců o letectví se dostal nasazením na straně republikánů během občanské války ve Španělsku a vysloužil si přezdívku „Muška“ či „Krysa“ (u frankistů). Další příležitost k boji dostaly tyto stroje v Číně, Finsku a proti Japoncům v Mongolsku. V první linii se držely i po začátku II. světové války, nicméně proti modernějším německým strojům byly v nevýhodě.

PZL P.11 (Polsko)

PZL P.11

Stíhací letoun s nezaměnitelným lomeným křídlem vznikl dalším vývojem staršího modelu P.7. V době vypuknutí II. světové války byl sice již zastaralý, nicméně v rukou polských pilotů si proti přesile německého letectva vedl velice dobře. Vztahují se k němu dvě prvenství, obě pocházející hned z prvního dne války. Jeden stroj tohoto typu byl vůbec prvním stíhacím letadlem ztraceným v této válce, když v okamžiku startu padl za oběť německému střemhlavému bombardéru. Druhý, pilotovaný Wladyslawem Gnysem, se následně postaral o první vzdušné vítězství stíhacího letounu, když úspěšně zaútočil na dvě nepřátelská bombardovací letadla. Bojová kariéra tohoto typu skončila současně s pádem Polska. Některá z letadel, která unikla zničení, se dostala do Rumunska, v němž následně sloužila v roli výcvikových strojů.

Jan Hauer

autor: pitrs
rubrika: Nezařazené
Ohodnoť článek:
GD Star Rating
loading...

Komentáře nejsou povoleny pro tento příspěvek.