Suzuki LS 650
Zdroj: internet

Suzuki LS 650 Savage – jednoválcová klasika

4.3/5
Hodnocení:

Na světě je nepřeberné množství motorek, tak proč se bavit zrovna o téhle? Savage je totiž jedinečná, jak vzhledem, cenou, tak i jízdními vlastnostmi. Pro určitou skupinu obyvatelstva se tato kráska s jednoválcovým srdcem stala doslova kultem, na který nedají dopustit. V čem je ale Suzuki LS 650 Savage tak jedinečná?

Suzuki LS 650

Savage na první pohled zaujme retro stylem ze staré chopperácké školy a masivním jednoválcem. Právě netypický válec o obsahu 650 ccm, doplněný ozubeným řemenem dělají z motorky tu pravou raritu. Nenajdete na ní žádné zbytečnosti, jen rám, kola, nádrž a motor, což značně zjednodušuje údržbu – čím méně se toho může rozbít, tím méně se toho rozbije a tím méně starostí. A když už se vám něco pokazí, nemusíte hned běžet do servisu. S trochou šikovnosti a odvahy zvládnete většinu věcí sami.

Savage se začala vyrábět v roce 1986 a od té doby na ní kromě přidaného pátého rychlostního stupně neproběhly žádné změny. Není proč. Už můj táta říkával: když to není rozbité, tak to nespravuj a měl pravdu. Savage se zkrátka povedla už na první pokus. Vyráběla se krásných 20 let, než ji v roce 2006 a nahradila Suzuki S40 Boullevard, která se v Evropě neprodává. Savage je ideální pokud se vám nedostává peněz a chcete si pořídit pěkného choppera. V bazarech ho najdete už od 40 000,- Kč v pěkném stavu.

Suzuki LS 650a

Motorka se řadí mezi ty menší, takže pokud měříte dva metry, budete na ní vypadat jako vosa na bonbonu. Na druhou stranu pokud měříte kolem 160, budou se všichni divit, kde jste vzali tak velkou mašinu. Jízdní vlastnosti jsou úměrné ke stavbě a především váze motocyklu. Díky pouhým 160 kg, které Savage váží a nízkému sedlu je výborně ovladatelný a otočit se dokážete prakticky na místě. Z mašiny dostanete až sto padesát, ale ideální cestovní rychlost se pohybuje od osmdesáti do stovky. Není to žádný zázrak, ale zase to není tak málo, aby vás časem omrzela.

Zvuk tohoto jednobuchu je nepřeslechnutelný a naprosto nezaměnitelný. Jakmile jednou uslyšíte Savage, už nikdy si ji nespletete. Není lepší pocit, než sedět nad obrovským pístem a poslouchat jak přede a táhne vás kupředu. Vibrací z motoru se bát nemusíte, vyvažovací hřídel si s nimi poradí, takže se po jízdě necítíte jako byste rajtovali na koni s parkinsonem.

Ale abychom jen nechválili musíme zmínit i vady. Pokud hodláte jezdit se spolujezdcem, připravte ho na pořádné naklepání zadku, sedět na blatníku není nic moc, ale Savage také není pro zhýčkané typy. Opěrka pro spolujezdce je zkrátka nutnost, novější ročníky už se raději prodávaly přímo s ní. U starších ročníků dochází k úniku oleje v okolí hlavy válce, proto je lepší ohlížet se po novějších mašinách. Ozubený řemen je obvyklý u vyšší kategorie a co k němu dodat jiného, než že je zkrátka stylový. Jen občas zavrže, zrovna když to nejméně potřebujete (třeba před zastávkou plnou dívek). Staré dobré časy, jsou staré dobré časy, takže se připravte na občasnou střelu z výfuku, což dělají to opravdu všechny, ale jak říká reklama: když jí miluješ, není co řešit.

Suzuki LS 650b

A co říkají milovníci Savage o svých mašinách?

„Jízda městem nebo po okreskách je opravdovou zábavou. Stroj má solidní výkon a největší kroutící moment v poměrně nízkých otáčkách, tudíž umí při rozjezdech celkem hezky tahat za ruce. O silnějším stroji bych uvažoval jen z důvodů dlouhých cest. Pokud jde o chopper styl, tak zatím nevidím důvod měnit. Navíc, pokud vám nechybí fantazie dá se z této motorky udělat stroj, za kterým se každý otočí.“ Antonín

„Tuhle motorku si někdy v 80. letech koupil můj známý. Když se mi s ní pochlubil, hned jsem věděl, že je to láska na celý život.

Jsem už ale postarší člověk a svoje motorkářské nejlepší roky už mám odježděné, zase jsem to nechal plavat, až teprve před dvěma lety mě přesvědčil kamarád, že bych měl ještě jezdit. V té chvílí byla volba jasná a šel jsem si pro ni. Ani na chvilku mě nenapadla jiná motorka. No a nezklamala. Její mírně obstarožní vzhled, stojatý válec, velký obsah a taky to příšerné výfukové potrubí, prostě mi to přijde jako směs recese a drsnosti. Kamarádi zlí jazykové jí přezdívají „kamna“. Rozhodně protiváha supermoderních motorek.“ Vladimír

„Savage nebyla mojí vysněnou motorkou, odmalička jsem snil o Intruderu 800 a samozřejmě o Harley. Když jsem se rozhodoval, tak Harley nepřicházel v úvahu. Musel jsem se rozhodnout také, zda počkám ještě cca rok (finance) a koupím si vysněného Intrudera, nebo něco levnějšího hned teď. Nakonec, ovlivněn i tím, že bratr už Savage měl, jsem si řekl, že rok pojezdím na Savagi a pak ho vyměním konečně za Introše. Přece jen dvouvál je dvouvál…

Jenže jak běžel čas, uvědomil jsem si, že i když finance se našly, nějak mi Savážka přirostla k srdci. Ať už to bylo právě kvůli tomu jednomu válci, vibracím, krouťáku nebo celkově kvůli neuhlazenému chodu motoru. Sem tam to střelení z výfuku, nějak nenásilně se mi přenastavil žebříček hodnot. Už nechci Intrudera, kterého mají všichni. Nepotřebuju druhý válec k tomu, abych vůbec mohl jezdit… Divoch prostě zůstane doma – rozhodnuto.“ Michal

Plusy a minusy

+ motor

+ ozubený řemen

+ jednoduchost

+ zámek na přilbu

+ pořizovací náklady

+ nízký posed

+ snadná ovladatelnost

- přední i zadní brzda

- nízká nosnost

- sedlo pro spolujezdce

- střílející výfuk

Děkuji bikerům ze Savage blogu za pomoc při tvorbě článku.

Autor: Zdeněk Kolbuch

autor: pitrs
rubrika: Auto Moto
Ohodnoť článek:
GD Star Rating
loading...
  1. Karel

    Stala se mi taková věc, vytáhl jsm motorku po deseti letech a zjistil, že se benzín změnil v takovou smradlouvou, velmi tvrdou hmotu. Celé jsem to vyčístli, mašina jezdila a dnes nebylo možné otočit motorem. Sundal jsem hlavu a pak i válec a něco proste zalepilo motor. Píst byl doslova přilepen k válci. Tak pozor na to, je třena jezdit pravidelně!

  2. goM

    no a jestě se těm rejžistum moc nepovedla volnoběžka starteru :-D

  3. Lotr

    To je pravda, proste kdyz ti nejaka masina priroste k srdci, tak je to uplne jedno co je to za znacku a typ…

    Ja mam doma babetu na ktere jsem jezdil od 10 let a je to kus meho zivota – proste je to moje prvni „motorka“ na ktere jsem vyrostl, ted jezdim na HD Softail a mam je rad obe dve a nikomu je nedam :o)