upir_z_feratu
Zdroj: internet

Upír bez tesáků aneb Ferat na scéně

0.0/5
Hodnocení:

Nikdy se nedostal do sériové výroby, přesto se proslavil. Původně bílý vůz dostal posléze černý kabát a ten mu zůstal dodnes. Mluví se o něm jako o upírovi a v současnosti ho můžete v jeho původní podobě vidět v muzeu automobilky Škoda. O čem je řeč? O upírovi z Feratu!

upir_z_feratu

Upír z Feratu je horor o automobilu, jenž ke svému pohybu potřebuje nezvyklý pohon – lidskou krev. Tu nasává přes plynový pedál z chodidla řidiče. Film z roku 1981 vznikl na základě filmové povídky Josefa Nesvadby „Upír po dvaceti letech“ a režíroval jej Juraj Herz.

Ferat je ve skutečnosti prototyp sportovního vozu Škoda 110 Super Sport (typ 724) z roku 1971. Ve filmovém hororu si zahrál hlavní roli a byl pro ni nucen změnit nejen barvu, ale byl navíc opatřen mnoha modifikacemi, například v podobě nové přídě, přídavných rekflektorů či zadního křídla. Se změnou vizáže vůz změnil i jméno. Žádná Škoda, ale Ferat Vampir RSR…

Obrazek_1

U zrodu filmu stál pro jeho tvůrce obtížný úkol: vybrat toho správného adepta na upíra a s minimem nákladů z něho vyrobit hvězdu. Vytipováno bylo několik zahraničních značek, ale ani jedna z nich se neukázala vhodná pro filmovou adaptaci. Došlo na české luhy a háje, když si Theodor Pištěk vzpomněl na muzeum AZNP Škoda v Mladé Boleslavi a na vozy Škoda 130 s tím, že by se pokusil pro film upravit některý z nich. Nejen díky vstřícnému přístupu vedení muzea mladoboleslavské Škodovky, ale také díky bývalému závodníkovi Leo Hnatevičovi a řadě pracovníků automobilky se mohla česká Škoda Super proměnit na nezapomenutelného upíra z Feratu.

Na začátku proměny bylo nafocení vozu ze všech stran. Potom se Theodor Pištěk pustil do kreslení podoby budoucí krvelačné černé bestie. Podmínkou bylo, že se původní karoserie nesmí poškodit.

upir_z_feratu2

Když byl nákres hotový a odsouhlasený, přiložili ruce k dílu pracovníci AZNP a proměnili ho ve skutečnost. Lehce se to řekne, ale byla to spousta práce. Bylo zapotřebí vyrobit jak kompletní laminátový předek, tak také kapotu, reflektory, přední i zadní spoilery, které Feratu dodaly to správné dravé vzezření. Protože měl ve filmu trojroli, musel být koncipován tak, aby jej bylo možné využít jako cesťák, na soutěže i okruhové závody. Běžně se takové situace řeší odpovídajícím počtem vozů, ale protože k dispozici nebyly Feraty tři, ale pouze jeden, znamenalo to jeho časté přestrojování. Existovalo několik sad kol, upravovala se celá řada vychytávek tvořících každé jednotlivé auto; své roli se přizpůsoboval interiér.

Auto s nezvyklou jednodvéřovou karoserií se otevíralo odklopením celé střechy a čelního skla. Motor o objemu 1 107 ccm a výkonu 55 kW (75 k) se zrychlením z 0 na 100 km/h za 15 sekund byl kvůli testování dočasně nahrazen silnějším, 76 kW, se kterým auto dosahovalo až 211,5 kilometrů v hodině, přičemž s vyklopenými světlomety se tato rychlost snižovala na 196 km/h. Délka vozu byla  4 060 mm, šířka 1 640 mm a výška 1 120 mm.

A tak, ačkoli se automobil, který byl představen roku 1972 na bruselském autosalonu, i přes zájem veřejnosti nedostal do sériové výroby, v roce 1981 si svou porci slávy přeci jen vybral.

Autor: – ebra-

Obrazek_2

autor: pitrs
rubrika: Auto Moto
Ohodnoť článek:
GD Star Rating
loading...
  1. Jarda

    Nádherné auto, najde se nějaký pamětník, s kterým by es o tom dalo popovídat ?….nebo modelář, který by postavil model ?