2011-volkswagen-jetta-01
Volkswagen JettaZdroj: Volkswagen

VW Jetta, ve všech směrech vůz šetrný k přírodě

5.0/5
Hodnocení:

Několik předchozích generací Jetty se tvářilo, že jsou sourozenci oblíbeného VW Golf a hanlivě sde jim říkalo třeba Golf s batohem na zádech, nebo Golf v očekávání. S příchodem nového modelu a se změnou designu, která se dotkla zásadním způsobem i jeho masky, je tento dojem nenávratně pryč. Nová Jetta je svá a na nic si nehraje. A pokud už ano, tak potom na ekologického aktivistu, či na zlatou rybku, která plní vaše přání jak na běžícím páse.

Nová Jetta je ve všech směrech vozem šetrným k přírodě, což se v dnešní době zvláště cení Využívá systém BlueMotion, jenž nabízí hospodárný provoz s minimálními emisemi. Ty se u ní pohybují jen kolem122 gramůna jeden kilometr. Sympatické také je, že málo žere a podle modelu a obsahu jí může postačovat už něco málo přes čtyři litry na sto kilometrů. Jako příklad:  vznětová 1,6 TDI udává pouhých 4,1 l/100 km. Pohonných jednotek existuje celá řada – záleží na tom, pro jaký trh je konkrétní automobil vyroben. Jiné vozy budou brázdit americké silnice, jiné ty evropské.

Zmíněná technologie BlueMotion (start/stop systém), kterou je vybavena, vás může napoprvé docela zmást. Dojedete na křižovatku, vyřadíte na neutrál, sešlápnete brzdu a….zaklejete. Auto vám chcíplo. Jenže když sešlápnete spojku, abyste nastartovali, během pikosekundy motor už zase běží. Nevěřícně akci zopakujete a výsledek je stejný. Zkrátka Jetta v takových chvílích využívá své nabyté vědomosti, odpočívá a šetří tím životní prostředí. Žádná chybka, ale úmysl.

Třídíte odpad, šetříte energii, přemýšlíte nad životem. Ale auto potřebujete a řidičák vám právě osychá v kapse. Jetta se vám zdá po přečtení výše uvedených řádek jako ten pravý auťák pro vás, vždyť i cena v základu točící se někde kolem 400 tis. Kč je pro vás akceptovatelná. Jenže máte tak trochu strach. Je to přeci jen docela velká kára a určitě bude přeochotně couvat při rozjezdu z kopce a vůbec tam, kde to není žádoucí. Strašidlo všech novopečených absolventů autoškol vystrkuje růžky. A tak, ač neradi, raději se rozhodujete pro něco menšího, co sice prská škodliviny do ovzduší jako probuzená sopka, ale na pohled se vám to zdá lépe ovladatelné. Než se ale Jetty vzdáte, čtěte dál. Jetta vám totiž nabízí ještě něco, co byste od ní nečekali, „asistenta pro rozjezd do kopce.“ Ten dokáže hravě zabránit tomu, aby začala couvat tam, kde je žádoucí vyrazit opačným směrem.

Zatímco sedíte v roli spolujezdce v úplně jiném voze a dumáte, jestli Jettu ano či ne, venku se setmělo. Míjí vás auta s rozsvícenými světlomety a ten, kdo řídí váš vůz, vždycky jen před míjením brnkne o páčku, zlutmí světla na potkávací a po chvilce je zase přepne na šajn. Sakra, těch pedálů, páček, tlačítek a čudlíků……naskakuje vám husí kůže, když si představíte, že za volantem sedíte vy. Vidíte to úplně plasticky: venku je tma a ten naproti už zase na vás bliká, že jste neztlumili dálková světla. Bolí vás hlava, nejste přece chobotnice a ani ten pomyslný šikula, který jen se narodil, všechno umí, všechno zná. A tady Jetta utrhne další bodík. Systém „Light Assist“, který můžete ve výbavě vozu mít,  sám a přeochotně automaticky zapíná dálková světla a pokud se naproti objeví auto, sám je přepne do režimu potkávaček. Sympatická vychytávka. Jinak za příplatek sebou zlatá rybka bude opravdu mrskat. Dvouzónová klimatizace, senzor kvality vzduchu, Parkpilot s parkovacími senzory vpředu i vzadu, Keyless Access – bezklíčové odemykání a startování, snížený sportovní podvozek, vyhřívané trysky ostřikovačů, senzor naklonění vozu……..bolí mě už ruka a to by bylo pořád psát co dál. Ale co vy? Už máte jasno? Jetta není žádný super sport, ani kočkolap, který upoutá zraky dívek a žen, jen co se objeví v zatáčce. Jetta je docela klidná a fajn dáma, která ví co chce a hlavně – co chcete vy.

autor: Eva Brabcová
rubrika: Auto Moto
Ohodnoť článek:
GD Star Rating
loading...

Komentáře nejsou povoleny pro tento příspěvek.