Zdravé grilování – Tajemství není jen v surovinách, ale i jejich přípravě.
Zdroj: internet

Zdravé grilování – Tajemství není jen v surovinách, ale i jejich přípravě.

0.0/5
Hodnocení:

Léto vrcholí a grilovací sezóna je v plném proudu! V tomto období se nezřídka stává, že nejnadšenější příznivce této příjemné volnočasové aktivity postihne žlučníkový záchvat nebo ty šťastnější pouhé pálení žáhy. A přitom stačí málo – začít grilovat tak trochu zdravěji. Mnohým masožravým gurmánům se jistě při představě tun grilované zeleniny orosí čelo. Ale žádný strach! Grilovat zdravě neznamená, že se pes noc změníte na býložravého přežvýkavce. Ale jak tedy na to?

Stačí pár jednoduchých triků, které zaručí nejen dobrou chuť a vzhled jídla, ale také vyloučí pozdější žaludeční potíže. Nejdůležitější je vědět, co patří mezi hlavní problémy grilování a jak se jim vyvarovat. Je to poměrně jednoduché a poradil by Vám to každý kuchařský profesionál:

Je nutné zbavit se karcinogenů, které vznikají při grilování. Ty se tvoří v prvé řadě z tuku, který odkapává na rozpálené uhlíky, kde se při teplotě 400°C rozkládá na nebezpečný uhlovodík, jež stoupá zpět na grilující se maso. Prvním pravidlem tedy je zbavit se všech tučných částí masa. Nejvíce bezproblémové jsou v tomto ohledu ryby a mořské plody, ty prakticky žádný tuk neobsahují. Pozor si dejte také na marinované maso. Je sice křehčí a provoněné, vždy je ale nutné olej důkladně setřít.

Zdravé grilování

Zdravé grilování

Ovšem vzniku karcinogenních látek způsobených odkapáváním tuku je možné zabránit i jiným způsobem, a sice použitím jiného typu grilu než toho klasického na dřevěné uhlí. Například vodní gril zachycuje tuk pomocí vodní lázně, která je umístěna nad ohništěm a nad ní je teprve postaven samotný grilovací rošt. Zdravou alternativou jsou také lávové grily, které maso prohřívají nad sálavým žárem z kamenů. Ovšem i při troše snahy lze zdravě grilovat i na klasickém grilu. Důležité je hlavně odhadnout pravý okamžik umístění masa na gril. – Aby se uhlíky dostatečně rozžhavily je potřeba zhruba 40 minut. Potraviny se mají na rošt klást až tehdy, když plamínky uhasínají, uhlíky rudě žhnou, na jejich povrchu je tenká vrstva bílého popela.

Další způsob, jak grilování udělat zdravější je použití grilovacích misek. Ty se pokládají přímo na rošt a zabraňují tak přímému styku masa s rozžhaveným topidlem a stékaní tuků a marinád. Pokud ovšem kladete maso přímo na rošt, je lepší používat pro obracení kleště než vidličku, která maso propíchne a způsobí zbytečné odkapávání tuku. A hlavně nikdy nepotírejte maso nebo jiné ingredience ke grilování máslem. Jeho přepalování je totiž daleko nezdravější než rostlinné oleje.

Abyste si z grilování neodnesli kromě příjemného pocitu také nevítaného hosta ve Vašem trávicím traktu – bakterii salmonely či tasemnici, je nutná správná úprava masa. To je třeba péct dostatečně dlouho, aby se všechny nežádoucí elementy zničily. Zatímco se při grilování teploty pohybují v rozmezí cca 250°C – 350°C, je uvnitř masa teplota zhruba okolo 70°C. Pokud se maso neohřívá alespoň 10 minut při teplotě 72°C, hrozí riziko, že se bakterie a paraziti zcela nezničí. Z tohoto důvodu je lepší grilovat spíše tenčí kousky masa, aby se lépe propekly. Jako malá nápověda, která prozradí, zda je maso již upečené, může sloužit následující trik: Pokud se domníváte, že je skutečně hotové, zkuste do něj píchnout do vidlicí. Pokud z něj vyteče červená šťáva, je maso uvnitř stále syrové a je nutné ho péci o něco déle.

Jedno ze základních pravidel je vyčistit grilovací rošt před každým použitím. Nejlépe se k tomu hodí navlhčený hadřík a trocha oleje, kterým lehce potřete gril ještě za studena. Tím zabráníte tomu, aby se připravovaný pokrm lepil k mřížce.

Na závěr se hodí říci krutý fakt, který většina labužníků slyšet nechce: Pro opravdu nejzdravější grilování se hodí připravovat to, co doporučují odborníci na zdravou výživu – grilovat zeleninu, případně ovoce, z masa jen to libové nebo ryby. Kdo si však chce vychutnat prorostlou grilovanou krkovičku, měl by ji doplnit velkým množstvím zeleniny a celozrnného pečiva. Takováto příloha obsahuje ochranné faktory, jako je vláknina, minerální látky a vitamíny, které tělu s trávením masa pomohou. A hlavně je třeba si pamatovat, že není dobré zkonzumovat „půl prasete na posezení“, ale jíst po menších porcích a jen do polo syta.

autor: Mzone
rubrika: Grilování
Ohodnoť článek:
GD Star Rating
loading...
  1. jerremiP

    je krasne jist zdrave,ale proc nicit to chutné a tu prijemnou pohodu a atmosferu grilovani tim,ze se budu ohlizet na to,jim li zdrave.nebudu se tedy spis stresovat myslenkou:,, udelal sem to vazne tak zdrave"? A stres skodi predci vic nez ono kouzelne grilovani nezdrave. Tot muj nazor a jak bylo jiz jinde citovano :Neni gurmanem ten,jenz se kaloriemi zaobira. Nechte si smakovat

  • Komerční sdělení