Menu

Co je nového?

Jedovatá tvář zdravých surovin?

Sdílení
Zdroj: pexels.com
Pro lepší čtení

Ovoce a zelenina je základ zdravého jídelníčku, ale pozor, abyste se neotrávili. Všechno, co je přírodní, nemusí být pro naše zdraví automaticky jedlé.  Sáhnout přitom nemusíte přímo po jedovatých houbách, aby vás usmrtila otrava toxiny. I z běžných surovin, které máte pravidelně na talíři, se mohou při špatném zacházení a přípravě stát zabijáci. Nemějte to rostlinám za zlé. Arzenál tajných chemických zbraní si vyvinuly jako ochranu před predátory. Pokud víme, na co si dát pozor, jsme v bezpečí.

Brambory

Potravina určená pro masy, jíme jí denně. Kdo by si pomyslel, že by mohla být jedovatá? Pokud je dobře skladována, konzumace je bezpečná. Jakmile ale v přílišném teplu a vlhku vyklíčí, zahoďte je. Klíčky do brambory vpouští jedovatý solanin. Stejně je tomu u zelených a nezralých brambor. Pokud takové brambory zužitkujete, koledujete si pro jednou o gastrointestinální onemocnění. Dlouhodobá konzumace může i otrávit.

Rebarbora

V dnešní době zažívají rebarborové košťály návrat. Nakyslá chuť je výborná v dezertech. Proslulost jahodovo-rebarborového koláče je toho svědkem. Ale pozor na zpracování. Stonky se musejí oloupat a rozhodně se vyhněte konzumaci listů. Vysoká koncentrace kyseliny šťavelové dokáže vyřadit z provozu ledviny. Konkrétně byste museli sníst asi 11 kilogramů rebarborových listů, aby byla dávka smrtelná, ale i malé množství tělo zbytečně zatěžuje.

Rajčata

V dřívějších dobách byly rajčata obávanou potravinou. Dnes je tomu jinak. Už se totiž ví, že jedovatý alkaloid tomatin, způsobující silné bolesti hlavy a závratě, je obsažen jen ve stoncích a listech rostliny a samozřejmě v nezralých zelených plodech. Pokud budete chtít do salátu něco zeleného, ujistěte se, že to nebudou lístky z rajčat.

Červené fazole

U luštěnin je známo, že mohou způsobit drobné zažívací potíže při špatném tepelném zpracování. U červených fazolí je to ale mnohem horší. Obsahují jedovatou chemickou složku fytohemaglutinin, která může být škodlivá už v množství jedné hrsti nevařených fazolí. Proto je důležité fazole v předstihu namočit, vodu slít a vařit v čisté vodě. Tak se toxin bezpečně eliminuje. Pokud jste vyznavači raw stravy, s červenými fazolemi rozhodně neexperimentujte.

Semena ovocných peckovin

Švestky, třešně, meruňky nebo broskve mají semena bohatá na amygdalin. Látka se v těle mění na jedovatý kyanid. Pokud vy, nebo vaše dítě, spolkne pecku, nic se neděje. Nedojde-li ovšem k narušení semene. V takovém případě se toxické látky do organismu uvolňovat nezačnou. Ke smrtelné otravě ale stačí pouhých 1,52 miligramů na kilogram živé váhy, což jsou přibližně dvě čerstvá rozdrcená jadérka. Rozhodně si nesnažte udělat domácí alternativní müsli z voňavých nektarinkových semínek. Moc dlouho by vám zdraví nevydrželo.

Kokosový ořech

Toxiny nemá. Ale když budete pod palmou v nesprávný čas, zabít vás může ještě rychleji.

 

Napište váš názor

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Nejčtenější

Přidat na Seznam.cz
Top