Průzkum Datartu ukazuje, že Češi plánují utratit za vánoční dárky podobně jako loni a nejčastěji si přejí nový mobilní telefon.
Předvánoční nákupní sezóna je v plném proudu a podle říjnového průzkumu Datartu plánuje téměř 62 % zákazníků utratit za dárky podobně jako loni. Zhruba třetina se chce vejít do částky 10 000 Kč a naprostá většina, celkem 97 %, bude nákupy hradit z vlastních úspor. Dárky lidé pořizují především pro nejbližší rodinu a řádově 39 % začíná s nákupy několik týdnů před Vánoci.
Elektronice vládnou telefony a notebooky
Pokud jde o vysněné technologické dárky, mají zákazníci už dlouhodobě jasno. I letos vévodí vánočním přáním chytrá elektronika. Podle průzkumu by největší radost udělal nový mobilní telefon, který si přeje téměř 24 % respondentů. Jen o něco méně hlasů získaly počítače a notebooky (19,3 %) a také chytré hodinky (19,2 %).
Stále velké oblibě se těší i televizory (17,5 %) a kávovary (16,2 %), které patří mezi nejčastěji zvažované domácí spotřebiče.
Roste zájem o praktické dárky. Zákazníci častěji volí užitečné pomocníky, například AKU nářadí, což souvisí s trendem, kdy lidé více času věnují svým domovům a snaží se ušetřit na externích službách. Oblíbené jsou také chytré domácí technologie od inteligentních spotřebičů až po produkty péče o tělo a zdraví. Mezi nejoblíbenější patří elektrické zubní kartáčky, horkovzdušné fritézy či tyčové a robotické vysavače. Tyto kategorie tradičně patří k hlavním pilířům vánočních nákupů, oslovují široké spektrum zákazníků a tvoří významnou část prosincových tržeb. Zvyšuje se však i poptávka po velkých domácích spotřebičích, jako jsou pračky nebo lednice.

„Zvyky českých zákazníků se příliš nemění – chytrá elektronika je dlouhodobě nejoblíbenějším vánočním dárkem. Letos ale pozorujeme také posun směrem k praktickým a dlouhodobě užitečným produktům. Zajímavostí je narůstající zájem například o AKU nářadí,“ říká Petra Psotková, tisková mluvčí Datartu.
Osobní odběr preferuje většina zákazníků
Zákazníci dnes hledají maximální flexibilitu při doručení svých objednávek. Například v Datartu si mohou vybrat mezi rychlým osobním odběrem na prodejnách či v boxech, nebo využít pohodlné doručení až domů s možností profesionální instalace a ekologické likvidace starého zařízení.
„Navzdory silné online nabídce zákazníci stále rádi využívají kamenné prodejny. Osobní odběr volí přibližně 70 % zákazníků. Umožňuje jim rychlé vyzvednutí zboží a zároveň možnost poradit se přímo s elektrospecialisty. Nejčastěji si lidé vyzvedávají menší a dražší elektroniku, kterou si chtějí před platbou prohlédnout. Osobní odběr navíc nabízí určitou flexibilitu. Velmi populární je naše služba RYCHLART, díky které si mohou zákazníci vyzvednout objednané zboží na prodejně už do třiceti minut. Služba bude fungovat až do 24. prosince,“ vysvětluje Petra Psotková.
Tradiční vrchol sezóny: Češi nakupují ve vlnách
Ačkoliv hlavní nákupní špička přichází během prosince, řada zákazníků začíná s vánočními nákupy podstatně dříve. První vlna proběhla už v září během akce Dny Marianne, následoval listopadový Black Friday a vrchol sezóny nastává v posledním týdnu před Vánoci, kdy nakupují i ti, kteří dárky tradičně nechávají na poslední chvíli.






Leave a reply