Menu

Co je nového?

Velké porovnání alternativních pohonů: Elektřina, CNG, nebo vodík?

Shares
Foto: Škoda Auto

Dopad dopravy na životní prostředí je v dnešní době hojně probíraným tématem. Žádný pohon bohužel (minimálně zatím) není dokonalý, každý má svá pro a proti. Abyste si na věc mohli lépe udělat vlastní názor, naleznete na následujících řádcích ucelený přehled jednotlivých druhů ekologických pohonů a soupis jejich hlavních silných a slabých stránek.

reklama

Elektrický pohon

Pohon zajišťuje pouze energie z baterií.

Plusy:

  • Téměř nulové provozní emise
  • Technicky snadné nabíjení u dobíjecí stanice nebo domácí zásuvky
  • Aktuální nízké náklady zpravidla nepřekročí 1 Kč/km; je ovšem možné, že se s masivním nástupem elektrických vozů cena za elektřinu zvýší

Mínusy:

  • Takzvané nepřímé emise při dobíjení elektřinou vyrobenou uhelnými elektrárnami
  • Ekologická zátěž při těžbě, výrobě a likvidaci vzácných materiálů pro výrobu baterií

Hybridní pohon

Hybridní pohon kombinuje klasická paliva a elektřinu.

reklama

Plusy:

  • Díky elektromotoru nižší emise CO2 než běžné vozy
  • O 15–35 % nižší spotřeba, než jakou mají auta se spalovacími motory, což se projevuje zejména při jízdě ve městě

Mínusy:

  • Složitější technologie kombinující dva pohony
  • Vysoká cena některých variant
  • Vyšší hmotnost

LPG

Motor pohání zkapalněný ropný plyn (liquefied petroleum gas).

Plusy:

  • Výrazně levnější palivo než benzin nebo nafta
  • Dostatečný počet čerpacích stanic u nás i v zahraničí
  • Možnost poměrně levné přestavby klasického motoru na LPG, pohybuje se řádově v nižších desítkách tisíc korun
  • Nižší hlučnost motoru ve srovnání se spalovacím
  • Delší životnost motorových olejů

Mínusy:

  • Povinná roční kontrola palivového systému a omezený vjezd do garáží
  • Nepříliš významný ekologický přínos
  • Omezená nabídka továrních vozů
  • Surovinová závislost na politicky nestabilních státech

Tip: Zajímá vás, jak montáž LPG probíhá, na kolik vás může vyjít a zda nějak změní vizuální vzhled vašeho vozu? Přečtěte si o přestavbách vozidel na LPG a zjistěte, jak je to s délkou montáže a cenou pro jednotlivé motory dle počtu válců.


CNG

Pohon obstarává stlačený zemní plyn (compressed natural gas).

reklama

Plusy:

  • Produkuje výrazně nižší množství prachových částic, CO2 a dalších škodlivin než naftové motory
  • Nižší hlučnost
  • Lepší směšování se vzduchem, což se může projevit vyšším výkonem
  • Nízké jízdní náklady, úspora až 50 % ve srovnání s benzinem Natural 95
  • Nižší spotřební daň než jiná paliva a osvobození od silniční daně

Mínusy:

  • Řídká síť čerpacích stanic v ČR (cca 400 na 23 000 vozidel)
  • Omezený vjezd do podzemních garáží
  • Povinná pravidelná kontrola těsnosti systému a zkouška tlakového zásobníku
  • Pořizovací cena je o několik desítek tisíc korun vyšší než v případě benzinové verze
  • Surovinová závislost na politicky nestabilních státech

Vodíkový pohon

Motor roztáčí elektřina vzniklá reakcí plynu a palivových článků z grafitu a dalších kovů.

Plusy:

  • Nízké až nulové emise
  • Nevyčerpatelnost zdrojů vodíku
  • Snadné míchání vodíku se vzduchem

Mínusy:

  • Technologie zatím není dostatečně vyspělá, aby se prosadila do sériové výroby
  • Neexistující síť čerpacích stanic
  • Obtížná přeprava – vodík se přepravuje v kapalném stavu při teplotě -253 °C
  • Nebezpečí předčasného vznícení palivové směsi
  • Potřeba objemných palivových nádrží kvůli nízké hustotě vodíku

Biopaliva

Naftu či benzin obohacují oleje rostlinného původu, hlavně z řepky.

Plusy:

  • Obnovitelný zdroj energie
  • V případě dotací levnější než tradiční paliva
  • V některých případech nižší emise CO2

Mínusy:

  • Ekologický dopad pěstování těchto plodin
  • Na výrobu 1 litru biopaliva se spotřebuje 2 500 litrů vody
  • Jejich zavádění zvyšuje ceny základních potravin
  • Nízká efektivita – energie získaná ze spalování biomasy z určitého pozemku je až 50× menší než energie získaná ze solárních panelů rozestavených na území o stejné rozloze

Benzín? Elektřina? Vodík! Toyota představuje novou generaci svého vodíkového modelu


Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Přidat na Seznam.cz
Nahoru