Menu

Co je nového?

Jubilejní ročník nejslavnější české rallye se odkládá! Barumka bude až příští rok

Shares
Foto: Continental Barum

Nejvýznamnější. Největší. Nejsledovanější. Takovými atributy se mezi českými automobilovými soutěžemi může pyšnit tradiční Barum Czech Rally Zlín neboli Barumka. Letošní ročník měl být padesátým v pořadí, ale kvůli koronavirové epidemii musel být přeložen na příští rok.

reklama

Odkladem rallye by mělo být zajištěno, že jubilejní ročník bude mít důstojnou oslavu. A ani po padesáté u toho nebude chybět tradiční česká značka pneumatik Barum, která je partnerem rallye po celou dobu její existence.


Značka Barum, registrovaná v roce 1948, měla k automobilovým závodům vždy velmi blízko a jezdci používající pneumatiky této značky pravidelně sbírali cenná vítězství. V roce 1971 tehdejší výrobce pneumatik Barum, při příležitosti otevření výrobního závodu v Otrokovicích, zorganizoval soutěž s názvem Servisní dny a Rallye Barum. Účastnilo se jí více než osmdesát posádek a vítězem se stal Jan Halmazňa. Jednalo o amatérskou rallye, která však odstartovala dlouholetou tradici tohoto velkolepého závodu. Od roku 1973 se soutěže pravidelně účasnil i Barum tým, jehož poznávacím znakem byla typická žlutomodrá barva.

reklama

Rallye Barum neboli Barumka

Od prvního ročníku na počátku sedmdesátých let se toho však mnoho změnilo. Již v roce 1972 se stala soutěž součástí republikového šampionátu a její význam rostl i v následujících letech. Závod rychle nabyl mezinárodního významu a od roku 1984 je nepřetržitě součástí kalendáře mistrovství Evropy. Na začátku druhé poloviny osmdesátých let závod dokonce vedl i přes slovenské území.

V éře vozů WRC, které se používají v mistrovství světa, přišel v roce 2002 další mezník – Barumka získala nejvyšší evropský koeficient 20, jenž zaručuje účast předních evropských jezdců.

Měnily se i charakter a délka soutěže. Zatímco v prvním ročníku stačilo jezdcům zdolat 45 kilometrů rychlostních zkoušek, na konci sedmdesátých let počet závodních kilometrů dostahoval takřka pěti set (nejdelší byla Barumka v roce 1979, kdy každý soutěžící odjel 494 měřených kilometrů), přičemž dnes se soutěž pohybuje na necelé polovině této délky. Souhrnná délka všech rychlostních zkoušek, které se v historii Barum rallye odjely, je přibližně 13 000 kilometrů. Rallye se těší velké oblibě i mezi fanoušky. Celková kumulovaná návštěvnost v posledních letech pravidelně přesahuje 250 tisíc diváků. Barumka zkrátka táhne!


Barumka má dlouho tradici

Rekordmani: Kopecký a Škoda

Nejúspěšnějším pilotem v historii Barum rallye je Jan Kopecký, jenž ve Zlíně triumfoval osmkrát a od roku 2015 zůstává neporažen. Vyhrávali zde však i jiní – k trojnásobným vítězům se řadí například Roman Kresta či Nor John Haugland.  Mezi značkami dominuje domácí Škoda s dvaceti primáty.

reklama

Umění jezdců i mechaniků aneb jak se v rallye létá vzduchem


Propojení velké rallyové soutěže s významným výrobcem pneumatik, jako je tomu v případě Barum Czech Rally Zlín, se přímo nabízí, jelikož jsou pneumatiky při závodech často alfou a omegou úspěchu. „Značka Barum nedávno oslavila 70 let existence, takže 50. ročník Barum Czech Rally Zlín bude dalším významným milníkem, který oslavíme. Letos to bohužel kvůli situaci spojené s pandemií koronaviru nebude, ale podporujeme rozhodnutí pořadatelů o odložení závodu a zajištění důstojné a bezpečné oslavy tohoto výročí,“ říká ředitelka marketingu Continental Barum Magda Nagy.


Barumka je pro Zlín a okolí velkou událostí

„Jméno naší značky se stalo synonymem pro nejvýznamnější rallyový podnik v České republice a těší nás, že toto partnerství ani po půlstoletí existence neztrácí na síle. Těšíme se na další společné roky,“ dodává Nagy.


Nejvýznamnější milníky a zajímavosti Barum Czech Rally Zlín

  • 1971 – První ročník Barum rallye, při slavnostním otevření pneumatikárny v Otrokovicích
  • 1972 – Závod se stává součástí republikového šampionátu
  • 1973 – První účast soutěžního Barum týmu
  • 1975 – Nejvyšší počet startujících posádek – 141
  • 1984 – Zlínská soutěž je zařazena do seriálu mistrovství Evropy
  • 2000 – Premiérová účast vozů kategorie WRC (World Rally Car)
  • 2002 – Barum rallye získává nejvyšší evropský koeficient 20
  • 2003 – Nejrychlejší ročník – průměrná rychost vítězného Václava Pecha s vozem Ford Focus RS WRC činila 111,5 km/h
  • 2005 – Zařazení speciální rychlostní zkoušky v ulicích Zlína
  • 2007-2012 – Soutěž patřila do tehdejšího seriálu Intercontinental Rally Challenge
  • 2019 – Jan Kopecký se stává osminásobným vítězem Barum rallye
  • 2021 – 50. ročník Czech Barum Rally Zlín, 50 let od prvního ročníku Barum rallye

Vybavení rallyového jezdce: Věrní kamarádi zkušeného pilota


Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Přidat na Seznam.cz
Nahoru