Menu

Co je nového?

Vybavení rallyového jezdce: Věrní kamarádi zkušeného pilota

Sdílení
Foto: Škoda Auto

Vybavení rallyového jezdce je mimo jiné kombinéza, helma, rukavice, boty, mikrofony a sluchátka, ale i obyčejný mobil. Víte ale do detailu, čím vším je potřeba vybavit posádku pro každou rallye?

reklama

Ať tento sport sledujete pravidelně, nebo se jen sem tam podíváte na nějakou tu „erzetu“, dost možná jste přemýšleli, jak to vlastně uvnitř těch našlapaných závodních speciálů vypadá. Co s sebou posádky v autech vozí, co oblékají?


Nejvíc o tomto tématu u nás rozhodně ví tým Škoda Motorsport. Ochotným průvodcem je mistr světa a mnohonásobný český šampion Jan Kopecký a jeho Škoda Fabia R5 evo.

reklama

Jan Kopecký a jeho výstroj

Jan Kopecký a jeho výstroj

Oblečení pod lupou

Než otevřeme dveře rallye vozu a nahlédneme dovnitř, není od věci prozkoumat, co mají vlastně závodníci na sobě. Jedná se o speciální oblečení, které podléhá standardům FIA (Mezinárodní automobilová federace). Overaly, trika, kalhoty či kukly musí mít homologační štítek. Ty se kontrolují při technické přejímce a závodníci by bez tohoto ověření nemohli startovat. Tovární mladoboleslavská posádka používá oblečení značky OMP.


Overaly

Overaly jsou šité na míru a jejich design je personalizovaný. Vzhled odráží aktuální verzi auta – loni se například design měnil s příchodem nové generace vozu Fabia R5 evo. Každý člen posádky má k dispozici čtyři závodní a tři tréninkové kombinézy.


Rukavice

Rukavice jsou stejné napříč celým týmem – všechny posádky používají shodný typ i design, liší se jen velikostně.

reklama

Boty

Boty jsou individuální volbou každého z posádky, samozřejmě především pilotů. Liší se jak tvrdostí podrážek, tak třeba způsobem zavazování. Někdo dává přednost klasickému šněrování, někdo má radši speciální utahovací kolečko.

„Podrážky závodních bot jsou obecně hodně měkké, abychom co nejlépe cítili pedály. Liší se ale materiál celé boty. Ty, které mám na sobě, jsou z měkké kůže a jde asi o ty nejlepší a nejdražší, které jsou dnes k dispozici. Líbí se mi, že materiál je velice měkký, nohu krásně obepne a přitom nikde netlačí. Nevýhoda je, že po několika závodech se kůže vytahá a ani tím kolečkem je pak nelze dostatečně utáhnout. Za rok spotřebuji přinejmenším dva závodní páry,“ říká český šampion.

Přilba

U přileb lze volit mezi uzavřenou a otevřenou. „Naše helmy jsou jakýsi kompromis, jsou polouzavřené, je to systém, který používá pouze výrobce Stilo. Spousta posádek ale vozí i plně uzavřené přilby, samozřejmě bez plexiskla,“ vysvětluje Kopecký.


7 kroků, jak si koupit rallyové auto



Jsou přilby dělané na míru? „Nejsou. Všichni naši závodníci používají standardizované velikosti helem, které firma Stilo vyrábí,“ usmívá se Jana Tomanová, která se v týmu Škoda Motorsport stará o oblečení posádek. Přilby opět musejí splňovat standardy FIA, neboť ne každá smí startovat na světových šampionátech – homologační štítek se rovněž kontroluje při technické přejímce. Přilby tým dostává nenalakované a o jejich vzhled se stará designér oddělení Škoda Design.


Ukotvení v sedačce

Důležitým momentem, který je třeba v závodních autech vyřešit, je ukotvení pilota k sedačce v oblasti hlavy a krční páteře. Ani moc pevně, ani moc volně. Prostě funkčně. A to řeší systém HANS.

reklama

Při rallye se často také létá vzduchem

„Původní HANS je jakási skořepinová konstrukce, která se nasadí na ramena, utáhne bezpečnostními pásy, připojí k helmě a tím fixuje hlavu, aby při nárazu nedošlo k poranění krční páteře, případně i střetu obličeje s volantem. Aby se hlavou dalo otáčet, je upevnění řešeno pomocí kluzáků. Rozsah pohybu je tam samozřejmě omezený, což třeba v okruhových závodech stačí. V rallye ale často jezdíme smykem a potřebujeme vidět do stran, takže potřebujeme ukotvení volnější. Proto se to řeší takzvaným hybridním systémem. Ten umožňuje hlavou hýbat víc, má taky jednu nespornou výhodu – u soutěžních aut hrozí i nárazy zespodu, při prudkých dopadech po skocích a podobně, kdy skořepinová konstrukce může klíční kosti i zlomit. To tady nehrozí,“ popisuje Kopecký rozdíly dvou typů této bezpečnostní výbavy.


Jak na bezpečnou zimní jízdu? Máme pro vás rady od mistra světa Jana Kopeckého


Na světových šampionátech platí pravidlo, že každý člen posádky má vždy veškeré své vybavení dvakrát pro případ jakéhokoliv defektu.

reklama

Jak mě slyšíš?

V závodním autě je opravdu hlučno, a tak by si jezdec a navigátor mohli hlasivky vykřičet – a stejně by se neslyšeli. Proto mají k dispozici komunikační zařízení, díky němuž spolu mohou mluvit úplně normálně.


Vybavení navigátora
Taška navigátora obsahuje klasické věci jako deník, mapy, servis plán, rozvrh trasy apod.

Jedná se o interní „drátový“ okruh, k němuž jsou při přejezdech připojena sluchátka a mikrofony, při rychlostních zkouškách pak přilby. V těch jsou sluchátka i mikrofony integrované, navíc s funkcí eliminace okolních ruchů.

Auta nejsou vybavena žádnými vysílačkami pro přímé spojení s depem. „K tomu má posádka běžný mobil, kterým komunikuje se závodním inženýrem. Když se závod jede v odlehlých oblastech bez stabilního signálu, je k dispozici satelitní telefon,“ vysvětluje Filip Bezděk, který má v týmu Škoda Motorsport na starosti vývoj a aplikace technických a bezpečnostních prvků.

Jak se komunikuje s týmem? Po každé rychlostní zkoušce posílá spolujezdec textovou zprávu o tom, jak jízda probíhala, v jakém stavu je auto a pneumatiky, jakož i případný jezdcův komentář k nastavení vozu. Posílají se také údaje z teplotních a tlakových senzorů, které se zobrazují na hlavním displeji. Pokud došlo k havárii, nafotí se i poškození auta.


Rallye má své kouzlo

„V cíli každé rychlostní zkoušky přepnu auto ze závodního do přejezdového režimu, načež se na hlavním panelu zobrazí všechny hlavní údaje o teplotách a tlacích. Spolujezdec displej vyfotí a pošle inženýrovi. Není to nic sofistikovaného, používáme normálně WhatsApp,“ směje se Jan Kopecký, rodák z východočeského Opočna.

Před tankovací zónou zavolá spolujezdec informace o stavu paliva v nádrži závodnímu inženýrovi. Ten pak spočítá přesné množství paliva k doplnění. „Inženýři už z dlouholeté zkušenosti vědí, jakou asi spotřebu má auto na přejezdu a v konkrétních typech rychlostních zkoušek, a podle toho dokážou spočítat, kolik litrů je potřeba dotankovat, aby palivo vystačilo a auto bylo co nejlehčí – a zároveň nad předepsaným váhovým limitem,“ říká český pilot.


„V případě technického problému nebo dotazu volá posádka závodnímu inženýrovi a snaží se věc vyřešit. V autě je stejný manuál k vozu, jaký má i závodní inženýr – jednoduše tak mohou závadu identifikovat,“ doplňuje Bezděk.

One comment

Napište váš názor

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Využíváme Akismet k redukci spamu. Zjistěte více.

Přidat na Seznam.cz
Nahoru