Menu

Co je nového?

Jak se škodovácký Popular při Rallye Monte Carlo 1936 vyhýbal slonovi

Shares
Foto: Škoda Auto

Před 85 lety se roadster Škoda Popular Sport vydal na Rallye Monte Carlo. Jízda přes celou Evropu přinesla jeden z tehdy největších závodních úspěchů Škodovky.

reklama

Rallye Monte Carlo, jedna z nejnáročnějších a nejprestižnějších automobilových soutěží světa, vznikla roku 1911 s cílem přilákat turisty do Monackého knížectví i během „hluchého“ zimního období. Patnáctého ročníku se od 25. ledna do 2. února 1936 úspěšně zúčastnila také posádka Zdeněk Pohl a Jaroslav Hausman s roadsterem Škoda Popular Sport. 

Na riviéru úmyslně zamířili notnou oklikou. O úspěchu v Rallye Monte Carlo tehdy totiž nerozhodovaly jen body nasbírané za výkony podané na území Monaka, hodnotila se i délka a náročnost trasy z oficiálního místa startu. Z nabízených lokalit, například Palerma, Tallinu, Bukurešti či Stavangeru, zvolila sehraná posádka Pohl–Hausman řecké Athény. 

První úsek, 850 kilometrů z Prahy do Terstu, zvládla otevřená Škoda Popular Sport za sedmnáct hodin a před startem z Athén tak zbyly čtyři dny na odpočinek a technickou přípravu. O vše se museli řidiči postarat sami, k dispozici neměli mechanika ani profesionálně vybavený servisní vůz.

reklama

Škoda Popular Sport na Rallye Monte Carlo 1936

Vidiny cestou

Další čtyři dny zabral 3 852 kilometrů dlouhý přesun přes Soluň, Bělehrad, Budapešť, Vídeň, Štrasburk a Avignon do Monaka.

Pohl vzpomínal: „Podivné věci viděl jsem cestou, jednou couval proti nám v plné jízdě kůň a jindy jsem se zoufale vyhýbal mohutnému slonu. Ne, na silnici nic nebylo, šlo jen o vidiny při čtvrté probdělé noci. Stroj tichounce hučel, uspával a byla hustá mlha.“ 

Cíle dosáhlo 72 posádek ze 105 přihlášených. Popular Sport dojel bez trestných bodů, uspěl při technické přejímce i v jízdě zručnosti. Pohl s Hausmanem skončili ve třídě do 1 500 cm3 druzí a mohli i zvítězit, kdyby organizátorům oznámili nepovolenou opravu vítězného italského vozu, jejímiž byli svědky v Budapešti. K udávání soupeřů se však nesnížili.


Popular dosáhl na třetí místo ve své kategorii

Český úspěch nebyl náhoda, začínal už pečlivou přípravou. Kožené kombinézy a pneumatiky Baťa s terénním dezénem testovali Pohl s Hausmanem v zasněžených Krkonoších, a protože se nemohli shodnout, zda k vyprošťování vozu ze závějí zvolit lopatu dřevěnou, nebo plechovou, vzali s sebou pro jistotu obě.

reklama

Sporťák přímo královský

Škoda Popular Sport kombinoval upravený podvozek lehčí řady Popular se silnějším motorem Rapidu. Čtyřválec 1,4 litru umožnil dosáhnout rychlosti asi 110 km/h.

Dvě palivové nádrže o celkovém objemu 170 litrů zaručovaly dojezd 1 500 km, což odpovídá spotřebě 11,3 l na 100 km.

Z hmotnosti 790 kilogramů připadalo na otevřenou karoserii pouhých 250 kg, plně naložený Popular vážil asi 960 kilogramů plus 170 kilogramů dvoučlenné posádky. Té se v zimním období hodilo přídavné horkovzdušné topení, držáky na „thermoform“ (termosku), snímatelný rámeček s elektrickým vyhříváním řidičova průzoru čelním sklem nebo sklopné sedadlo spolujezdce, aby si mohl cestou odpočinout.


Interiér Škody Popular Sport
Vůz se stahovací střechou byl vybaven mimo jiné topením, elektrickým vyhříváním části čelního skla, držáky na termosku i mapu a hledáčkem (pátracím světlometem)

V červenci 1936 uvedla automobilka na trh prakticky shodně řešené sportovní automobily Škoda Popular Monte Carlo. Do roku 1939 vzniklo celkem sedm desítek otevřených a uzavřených coupé vozů, mezi zákazníky nechyběl ani tehdy čtrnáctiletý jugoslávský král Petar II. Karađorđević.


Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Přidat na Seznam.cz
Nahoru