Menu

Co je nového?

Vlajková loď Škodovky slaví narozeniny aneb 85 let modelu Superb

Shares
Foto: Škoda Auto

Před 85 lety, konkrétně 22. října 1934, začala automobilka Škoda používat označení Superb. Tímto výstižným jménem zdůraznila vrcholnou kvalitu a komfort svých luxusních sedanů, do té doby označovaných jen jako Š 640.

reklama

Výroba první generace běžela až do roku 1949, nová důstojná kapitola této řady se začala psát v roce 2001, kdy se objevila první novodobá generace Superbu. Aktuálně slaví úspěchy už třetí generace v provedení Superb a Superb Combi, nejnověji i s verzí Scout a plug-in hybridem Superb iV.


Mladoboleslavská automobilka vyráběla luxusní vozy již před více než 110 lety, Laurin & Klement FF z roku 1907 měl například první řadový osmiválec vyrobený ve střední Evropě. Následovaly mimořádně tiché šestiválcové modely s šoupátkovým rozvodem Knight nebo reprezentativní osmiválec Škoda 860 z let 1929-1933. Štafetu následně převzala nová generace vozů Škoda 640, s progresivním páteřovým rámem podvozku a nezávislým zavěšením všech kol. A právě ta se stala nositelem jména, které je dnes s automobily Škoda pevně spjato.

reklama

Označení Superb, v angličtině znamenající „skvělý, vynikající, mimořádný, nádherný“, odkazuje také na latinský výraz „suberbus“, vyjadřující mimo jiné „hrdý“.

Škodovka název Superb poprvé použila v pondělí 22. října 1934, a to v souvislosti s přípravou nového typu Š 640.  Prvním uživatelem tohoto sedanu o délce 5050 mm, šířce 1700 mm a výšce 1660 mm se v lednu 1935 stal generální ředitel koncernu Škoda, JUDr. Karel Loevenstein. Jeho žena Pavla zvolila červený odstín laku.


Výroba vozu s šestiválcovým motorem 2,5 l/40,5 kW (55 k) odstartovala v březnu 1935. O velkém zájmu zákazníků svědčí přibližně čtyřtýdenní dodací lhůta u uzavřených verzí, dvojnásobná v případě kabrioletů. Příplatková výbava obsahovala autorádio se šesti elektronkami či palisandrovou skříňku za předními sedadly.

Takřka každoroční inovace přinesly ještě výkonnější motory a bohatší výbavu. Po asi 600 kusech s ventilovým rozvodem SV v roce 1938 následoval Superb OHV s řadovým šestiválcem 3137 cm3 o výkonu 59 kW (80 koní). Před zastavením výroby ve válečném roce 1940 vznikla ještě malá série vozů Superb 4000 s motorem V8.

reklama

Produkce faceliftovaných šestiválců pokračovala v období 1946-1949, poté byla z politických důvodů ukončena. Mezi lety 1934 a 1949 vzniklo k tisícovce civilních automobilů Škoda Superb, doplněných 1660 vojenskými vozidly typů Š 952 a Š 956.


Inovovaná Škoda Superb přijíždí na český trh, známe její ceny!


V roce 2001 Škodovka svoji nabídku rozšířila o sedan střední třídy – a první novodobá generace řady Superb navázala na úspěchy svého předchůdce. Nabízela cestujícím na prominentních zadních sedadlech nejvíce místa pro nohy v rámci segmentu, atraktivní design i skvělý poměr cena/hodnota.



S bilancí 136 068 vyrobených vozů předal první novodobý Superb v roce 2008 štafetu druhé generaci. Tentokrát byla k dispozici ještě praktičtější karoserie, spojující přednosti sedanu a liftbacku. O rok později zákazníky poprvé oslovila mimořádně prostorná verze Škoda Superb Combi s kapacitou 633-1865 litrů zavazadel.

Jednalo se – mimo jiné – o první model automobilky s bezklíčovým systémem Kessy. Mezi lety 2008 a 2015 vyjelo z bran závodu v Kvasinách 404 756 liftbacků a 213 734 kombíků.

Aktuální řada Superbu úspěšně usiluje o přízeň zákazníků v desítkách zemí světa od roku 2015, dle slov automobilky rozvíjí silné stránky svých předchůdců. Navíc, jako první model mladoboleslavské značky, plně vsadil na konektivitu. Na palubě se objevil pojízdný hotspot, ovládání infotainmentu usnadnilo rozhraní SmartLink, kompatibilní s Apple CarPlay a Android Auto.

reklama

Škodovka zahájila v Kvasinách sériovou výrobu hybridního Superbu


Počátkem července 2019 k zákazníkům zamířila rozsáhle modernizovaná vlajková loď. K hlavním technickým novinkám patří například full LED matrixové světlomety a rozšířená nabídka inovativních asistenčních systémů, pasující tuzemský Superb na jeden z nejbezpečnějších a nejpohodlnějších vozů své třídy. Novinkou je lifestylová verze Scout a turbodiesel 2.0 TDI/110 kW (150 koní) nové generace Evo, počátkem příštího roku přibude na trh plug-in hybridní pohon.



V loňském roce byl o vozy Škoda Superb největší zájem v Číně (43 700 z celkem 137 500 prodaných vozů), následované Německem (19 200 ks). Na evropském trhu připadá přibližně 54 % objednávek na variantu Combi. V novodobé historii (od roku 2001) pak vzniklo celkem 1 280 600 vozů Superb.

reklama

Škodovácký bestseller: Felicia slaví 25 let od zahájení výroby


Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Přidat na Seznam.cz
Nahoru