Menu

Co je nového?

5 osudových havárií, které skončily smrtí, ale pak zachránily život ostatním

Sdílení
Foto: Pinterest, Wikipedia, Youtube

Vybrali jsme pro vás pět ošklivých nehod ze závodních okruhů, které skončily smrtí, ale pak zachránily život ostatním.


Říká se, že cesta pokroku a poznání je dlážděna pomníky padlých objevitelů. V těchto pěti případech pak smrt závodních jezdců a diváků znamenala změnu pravidel a zavedených poměrů.


1964 – 500 mil Indianapolis

Když osmadvacetiletý Dave McDonald dostal hned v prvním kole ve čtvrté zatáčce smyk, skončil jeho monopost po nárazu do betonové zdi okamžitě v plamenech. Hořící koule se pak ještě odrazila zpátky na dráhu, kde okamžitě došlo k řetězové nehodě, při které kromě McDonalda zemřel na následky popálení i Eddie Sachs. Obrovský, neuhasitelný požár vozů byl způsoben desítkami litrů benzinu v nádrži, tehdy nikdo neřešil, jestli je v autě sto nebo dvě stě litrů paliva. Americký autoklub reagoval okamžitě a zavedl nařízení o maximálním množství paliva v nádrži, které platí dodnes.


1973 – GP Nizozemska

Pětadvacetiletý Roger Williamson jel na 13. místě, když nezvládl řízení a narazil do svodidel. Jeho monopost skončil koly vzhůru a zastavil se o víc jak 250 metrů daleko, přesto byl Williamson nezraněn, bezpečnostní pásy zafungovaly skvěle. Jenže jeho auto začalo hořet a on, zaklíněný, se nemohl z auta dostat… To co se dělo pak byl jedno hrůzné divadlo.

Snažil se mu pomoci jeden další závodník, kterému se ale nepovedlo dostat ho z auta ven a rychle mu došla náplň v jeho malém hasícím přístroji. A traťoví komisaři? Ti se báli k hořícímu autu vůbec přiblížit!

Společně s policisty navíc bránili divákům se k nehodě přiblížit, takže Williamson zůstal v autě, očití svědkové mluvili o tom, jak byl slyšet jeho nářek. Komisaři pak tělo jen přikryli plachtou a závod dál pokračoval!!! Od té doby musí traťoví maršálové projít speciálním záchranářským výcvikem.


1994 – GP San Marina

Tragická nehoda Ayrtona Senny je jedním z osudových okamžiků motorsportu. Poškozený sloupek řízení znamenal trátu kontroly nad vozem a náraz do zdi v rychlosti okolo 220 km/h. Výsledkem byl zdemolovaný předek monopostu a těžká zranění hlavy neslučitelná se životem. Smrt nejslavnějšího závodního pilota světa pk donutila majitele okruhů a stavitele tratí k přepracování únikových zón a bezpečnostních bariér tak, aby se miminimalizovalo riziko nárazu ve vysoké rychlosti, začalo se řešit v jakém úhlu závodní auto narazí, a taky se začali stavět nové bezpečnostní bariéry, které dokážou absorbovat mnohem více energie.


2001 – GP Austrálie

Při této nehodě sice nezemřel žádný závodník, ale znamenala zásadní změny v ochraně diváků a traťových komisařů. Právě ti se totiž stali neslavnými účastníky, kvůli kterým se měnila pravidla… Vše se stalo hned zkraje závodu, když Jacques Villeneuve nezvládl na rovince celkem triviální předjížděcí manévr a v rychlosti 280 km/h najel zezadu na monopost Ralfa Schumachera.

Villeneům monopost se prolětel vzduchem, narazil do bariéry a přestože jezdci se nic nestalo, tak jedno utržené kolo zasáhlo traťového komisaře Grahama Beveridgeho, který následkům zranění hrudníku podlehl. Karbonové úlomky pak zranily sedm diváků za plotem, jen zázrakem se jednalo pouze o lehká zranění.

Do té doby se o nedostatečné ochraně diváků jen mluvilo, pak se začalo jednat… Ploty se zvýšily, oka v nich zmenšila, drátěné pletivo se dává i v několika řadách. A ocelová lanka, na kterých jsou kola monopostu připevněna pro případ že dojde ke zlomení zavěšení, byla zdvojena a zesílena.


2001 – Daytona 500

Nehoda sedminásobného šampiona Daleho Earnhardta při jednom z nejslavnějších závodů světa byla taková, jakých se stávají během sezóny desítky, ne-li stovky. Earnhardt však při ní utrpěl zranění neslučitelná se životem – kromě zlomenin lebeční kosti měl polámané i krční obratle, přetížení mu v podstatě zlomilo vaz. Vedení série Indy pak okamžitě zavedlo systém HANS, což je jakýsi límec, který si jezdec připne k helmě a zafixuje pod bezpečnostní pásy. V případě nehody pak HANS nedovolí hlavě fatální škubnutí, jezdci totiž zafixuje krk a ochrání mu krční páteř. HANS je považován za nejdůmyslnější bezpečnostní prvek za posledních třicet let a používá se téměř ve všech odvětvích motorsportu.

Napište váš názor

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Využíváme Akismet k redukci spamu. Zjistěte více.

Přidat na Seznam.cz
Nahoru