Menu

Co je nového?

10 filmových děl, která změní váš názor na kinematografii

Sdílení
Foto: Youtube, IMFD, Česká televize

Pro některé lidi začíná historie filmu u Star Wars. Nebuďte jako oni. Mezi klenoty filmového plátna patří mnoho filmů, ale na následující výběr snímků by se měl podívat každý cinefil.


1. Utrpení Panny orleánské (Carl Theodor Dreyer, 1928)

O Johance z Arku bylo natočeno mnoho filmů. Za vidění ale rozhodně stojí němá verze dánského režiséra Carla Theodora Dreyera. Film je často považován přímo za transcendentální, protože vyzdvihuje střet fanatismu a klerikalismu soudců se vznešenou nevinností dívky. Snímek je mnohými znalci považován za jeden z nejlepších němých filmů vůbec.


2. Žít svůj život (Jean-Luc Godard, 1962)

Dvacetiletá Pařížanka opustí svého manžela i synka, aby se mohla stát herečkou. Nemá ale peníze, a tak se snaží získat peníze prostitucí. Tak začíná zápletka filmu slavného francouzského režiséra Godarda. Zajímavostí je, že film, při němž hlavní hrdinka v kině pláče, je právě Dreyerovo Utrpení panny Orleánské. Syrové drama by nemělo uniknout obdivovatelům francouzské Nové vlny.


3. Persona (Ingmar Bergman, 1966)

Film, který je téměř bez zápletky, s mnoha záhadnými obrazy a zjevně nepropojenými událostmi, je považován za mistrovské dílo švédského mistra. Režisér Ingmar Bergman a jeho kameraman Sven Nykvist vytvořili pomocí světel a stínů velmi originální použití černobílé.


4. A co dále, Baltazare (Robert Bresson, 1966)

Pravděpodobně nejlepší Bressonův film, který vypráví příběh osla, jenž přebývá u mnoha lidí a je schopen vidět zlo, které proniká do našeho světa. Většina jeho majitelů se k němu chová krutě, bije ho a nechá ho hladovět a zvíře se přesto dívá na tuto bezcitnost s klidnou bezvýchodností.


5. Loni v Marienbadu (Alain Resnais, 1961)

Film, který bezostyšně staví do popředí umění a boří veškeré zaběhané vypravěčské postupy. Příběh se odehrává v honosném barokním hotelu. Muž přichází na setkání se ženou, které jí přislíbil před rokem. Žena si na slíbenou schůzku nevzpomíná. Muž se ji tedy snaží znovu dobýt v labyrintu z mramoru a zlata, v němž jakoby se zastavil čas.


6. Aguirre, hněv Boží (Werner Herzog, 1972)

Herzogův film je jedním z vizionářských filmů. Vypráví příběh expedice konkvistadora Gonzala Pizarra, který v letech 1560-61 vedl hrstku mužů do peruánského deštného pralesa, přitahován příběhy o zmizelém městě. Úvodní záběr je strhující: dlouhá řada lidí se šine strmou cestou do údolí hluboko pod nimi, zatímco mlžná oblaka zastiňují vrcholky.

Říká se, že Herzog na Kinského (představitele hlavní role) namířil pistoli, aby ho extrémně náročný film donutil dotočit, i když Kinský to ve své autobiografii popírá, ačkoli dodává, že Herzog zbraň měl. 

7. Paisa (Roberto Rossellini, 1946)

Film Paisa představuje jedno z vrcholných děl italského neorealismu, směru, který se postavil proti oficiální a lehce schematické podobě filmové tvorby válečného období. Rossellini opustil svět nablýskaných atelierů a filmových hvězd a přivedl na plátno neherce i skutečný svět ulice. Paisa v šesti obrazech zachycuje cestu amerických a britských vojáků od jejich vylodění na Sicílii až po závěrečné boje v Pádské nížině.


8. Červená pustina (Michelangelo Antonioni, 1964)

Divák se střetne s filmovou studií mladé ženy, jež zoufale hledá své místo v odcizeném světě. Jediným barevným filmem cyklu, Červenou pustinou, zakončil v roce 1964 italský režisér Michelangelo Antonioni svou „tetralogii citů“. Italský mistr byl v roce 1964 v MFF v Benátkách za tento film oceněn Velkou cenou Zlatý lev.


9. Stalker (Andrej Tarkovskij, 1979)

Film Stalker režiséra Andreje Tarkovského je alegorické sci-fi. Příběh sleduje tři muže – Profesora, Spisovatele a Stalkera – kteří cestují napříč záhadným a zakázaným územím ruské divočiny zvaným Zóna. V Zóně nic není takové, jaké se na první pohled zdá.


10. Turínský kůň (Béla Tarr a Ágnes Hranitzky, 2011)

Tento film je určen pro skutečné milovníky kinematografie. Maďarskému režisérovi Bélovi Tarrovi se podařilo vytvořit hluboce filosofický film se dvěma tichými postavami – starým, zmrzačeným rolníkem a jeho dcerou. Prolog vypráví známou historku o tom, že filosof Friedrich Nietzsche objal v Turíně týraného koně a psychicky se doživotně zhroutil.


Nejlepší filmy roku 2018: Hollywood na scestí, nejzajímavější film neměl jít vůbec do kin!


Napište váš názor

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Využíváme Akismet k redukci spamu. Zjistěte více.

Přidat na Seznam.cz
Nahoru