Menu

Co je nového?

Tragédie trajektu Estonia aneb největší lodní katastrofa moderních dějin

Sdílení
Text: Iveta Calaová, Foto: Youtube, Wikipedia/Stan Shebs, Accident Investigation Board Finland

Den 28. září roku 1994 se zapsal černým písmem do dějin námořní dopravy. Došlo totiž ke zkáze trajektu Estonia, který je často přirovnáván k osudu legendárního Titaniku.

reklama

Tento trajekt postavily německé loděnice Meyer Werft v Papenburgu v roce 1980. Později ho odkoupila finská společnost Viking Line a pod jejími vlajkami pak loď brázdila v letech 1980 až 1990 vody mezi Finskem a Švédskem. V té době se jednalo o největší plavidlo svého druhu.

V roce 1992 loď zakoupila švédsko-estonská firma, která ji přejmenovala na Estonia a od ledna 1993 vozila turisty na trase Tallinn – Stockholm. A to až do osudného zářijového dne v roce 1994.

Estonia vyplula v sedm hodin večer dne 27. září, na palubě se nacházelo 183 členů posádky a 803 cestujících. Loď měla dorazit do Stockholmu následující den v půl desáté dopoledne.

reklama


Cestující během plavby trávili čas ve svých kajutách nebo v lodních restauracích a barech a venku řádil déšť a vítr. Počasí se čím dál více zhoršovalo a na loď narážely větší a větší vlny, což začalo s lodí silně kymácet. Někdo z členů posádky si dokonce začal dělat legraci: „Jako na Titaniku. Za chvíli budou podávat šampaňské zdarma!“ Venku už řádily pětimetrové vlny a napětí se stupňovalo.


Když trajekt projížděl 35 kilometrů daleko od ostrova Utö, palubou zazněly děsivé kovové rány. Zdálo se, že zvuk zazněl z přídě, proto je vyslán jeden z členů posádky, aby celou věc zkontroloval. Ten se za chvíli vrátil s tím, že nic nenašel a ani kontrolní systémy nic nezaznamenaly. Plavba proto pokračuje dál.


Zlověstné zvuky se však lodí šířily dál – způsobily je panty obrovské odklápěcí přídě. Nárazy vln byly totiž tak silné, že panty jejich tlaku nedokázaly odolat.

reklama

Najednou se ozvaly tři rány, které znamenaly předzvěst katastrofy – doprovázely totiž prasknutí tří zámků padesátitunové odklopné přídě, která už držela jen na postranních hydraulických ramenech. Ty další nápor vody nevydržely a utrhly se, což poškodilo i vodotěsné hydraulické vrata, skrz které začal trajekt nabírat tuny mořské vody. Obrovský trajekt se během několika málo vteřin naklonil o 30 až 40 stupňů na pravobok.

V barech a restauracích během chvíle vzniká chaos. Po naklonění lodi se všechno řítilo k pravoboku, lidé padali jeden přes druhého a zastavili se až o stěny. Kdo mohl, tak se vrhnul ke dveřím. Všichni si totiž myslí, že loď do něčeho narazila.


Titanic: Pýcha a pád luxusní zaoceánské lodi


Během chvíle začala Estonia vysílat signál may-day. Ačkoli se podařilo navázat kontakt se dvěmi plavidly, počasí spojení přerušilo. Estonia se ocitla bez proudu a začal boj o holé přežití. Náklon trajektu už byl tak velký, že pro některé lidi nebylo možné dosáhnout dveří a zůstali uvězněni. Ti, kterým se to podařilo, vyběhli na palubu a začali se shánět po záchranných člunech a plavacích vestách, ovšem ve vzniklém chaosu nebylo možné organizovat efektivní záchranu. Náklon lodi pomalu udělal z paluby skluzavku a levoboční zábradlí se proměnilo ve strop, na který se snažili všichni na palubě vyšplhat.



Trajekt se pomalu položil na pravobok a přeživší očekávali jeho potopení každou minutu. Když hladina dosáhla lodního můstku, loď třikrát zatroubila. Lidé skákali hromadně do vody, která měla pouhých 10°C. Trajekt nabral takové množství vody, že se začal nezvratně sunout ke dnu.

Na hladině plulo 10 záchranných člunů a 63 provizorních nafukovacích. Kolem druhé hodiny ráno, tedy hodinu od počátku tragédie, se za Estonií definitivně zavřela hladina.

Na místo tragédie dorazila nejbližší loď MS Mariella a krátce poté přiletěly dva finské vrtulníky, které zachráněné pasažéry dopravily na pevninu. Bilance je ale přesto hrozivá – z 989 lidí na palubě Estonie se zachránilo pouhých 137, přičemž 95 lidí se utopilo nebo zemřelo na podchlazení a 757 lidí se z lodi vůbec nedostalo…

reklama


Zpráva o tragédii v Baltském moři se rozšířila po světě rychlostí blesku a mnozí ji dodnes považují za největší lodní katastrofu moderních dějin.


Nečtěte před odletem na dovolenou! Tohle jsou tři nejděsivější letecké katastrofy


Napište váš názor

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Využíváme Akismet k redukci spamu. Zjistěte více.

Přidat na Seznam.cz
Nahoru