Umělá inteligence (AI) je stále více využívána v různých oblastech práce, kde může zefektivnit a zjednodušit mnohé činnosti. Je schopna pomoci s rychlým vyhledáváním informací, rešeršemi, překlady, popisky, tvorbou krátkých i delších textů, odpověďmi na e-maily a dalšími úkoly, které by jinak zabíraly hodně času a energie.
Rutinní úkony
Umělá inteligence dokáže velmi rychle zpracovávat rutinní opakované práce prováděné na počítači jako je například vyplňování dotazníků, generování grafů, reportů a diagramů. Díky sledování lidské činnosti dokáže také vytvářet související dokumentaci a urychlit tak administrativu.
„AI tak ulehčí lidem od rutinních úkonů, které jsou časově náročné, nudné a unavující. Proto je vhodné je automatizovat pomocí umělé inteligence,“ říká Michal Černý ze společnosti Audiopro.
Tvorba obsahu
AI umí pomoci například s články, blogy, prezentacemi, shrnutími či tvorbou popisků, klíčových slov nebo sloganů. Také může překládat texty do různých jazyků, kontrolovat gramatiku a pravopis, generovat otázky a odpovědi, vytvářet anotace a citace. Velmi dobře slouží jako inspirace či základ pro finální podobu textů, stále však je zapotřebí kritického nebo tvůrčího myšlení, které koncept dotáhne. „V Trenýrkárna.cz využíváme Chat GPT k pomoci s názvy kampaní, k úpravě textů na požadovaný počet znaků, úpravě sloganů, aby se neopakovaly nebo nám pomáhá s popisky produktů pro e-shop. Nahrajeme fotku a vložíme zadání pro tvorbu popisků. Text pak slouží jako vodítko pro copywritera,“ říká Ruslan Skopal, spolumajitel a CEO Trenýrkárna.cz, a dodává: „Pomáhá nám také s vytvářením snadno zapamatovatelných kódů o určitém počtu znaků, se vzorci v excelu, překlady textů či souhrny dlouhých textů na kratší,“ dodává.
Pomoc s grafikou
Umělá inteligence může vytvářet obrázky a grafiku na základě popisu nebo zadání. To může být užitečné pro tvorbu originálního a personalizovaného vizuálního obsahu. Dokáže také upravovat a retušovat obrázky a grafiku.
„Ve firmě ji používáme vedle copywritu také v grafice, kde je někdy pro specifická témata těžké najít grafiku konkrétní scény. S AI je to otázka vteřin, maximálně minut,“ popisuje ředitel marketingové agentury Brand Boost Lukáš Haubelt.
Výkonná asistentka
AI může být využita jako virtuální asistent, který odpovídá na dotazy, plánuje schůzky, organizuje úkoly, posílá upozornění a dokáže třeba shrnovat komunikaci. „Pokročilé jazykové modely dokáží rychle a efektivně analyzovat záznamy z Teams meetingů nebo analyzovat e-mailovou komunikaci. Když si například řekneme, že jsme během roku řešili s daným člověkem či firmou něco přes e-maily, mohu zadat: „Shrň mi naši emailovou diskuzi za poslední rok.“ AI v podobě Copilota integrovaného v Outlooku pak vytvoří krásný odstavec, ve kterém seskupí klíčové informace z těch 30 nebo 40 e-mailů. Udělá výpisy nejdůležitějších bodů a zjišťuje, jak každý z nás reagoval. Je to opravdu velmi přínosná funkce,“ říká Jan Dvořák, výkonný ředitel Počítačové školy GOPAS.
Uměle inteligentní brainstorming
„Umělou inteligenci lze také efektivně využít k brainstormingu a generování řešení složitých problémů. Může nabídnout nový pohled na věc, podporovat kreativní myšlení a pomůže hledat nové nápady,“ říká Josef Jankovský, HR manažer české módní značky Vuch. „Kolegové v týmu mohou být zajeti ve stereotypech myšlení a uvažování. Rozumné použití AI tedy může být velkým obohacením,“ dodává.
Umělá inteligence však není zázračným nástrojem, který by vyřešil všechny problémy za nás. Je potřeba ji využívat s rozumem, opatrností a respektem. Je také důležité spolupracovat s ostatními lidmi, kteří mohou mít jiné názory, zkušenosti a dovednosti. Umělá inteligence by měla být chápána jako pomocník, nikoliv jako konkurent nebo hrozba.
Napište váš názor