Tiché šero prořízne burácející motor a do sálu se zpoza závěsu vřítí závodní Škoda 130 LR. Její řidič to ostře píchne mezi dvě na podiu se pyšnící „elera“ ze stejné rodiny. Tak začíná přednáška o této legendě motorsportu.
Jen vteřiny trvá, než se přítomní dozvědí, který odvážlivec usedl za volant. Jeho jméno je napsané i na voze, s nímž závodník zdolával soutěžní tratě, ale v té rychlosti není šance ho rozluštit.
Dveře se otevírají, z auta s pozdravem ruky v mžiku na podium vystoupí norská legenda motorsportu Johny Haugland. V tu chvíli už sklízí ovace…za čerstvý kousek, za všechny úspěchy v kariéře, a hlavně za to, že zase zavítal do Mladé Boleslavi.
Podrobný pohled na soutěžní vozy Škoda 130 LR přinesl před lety přednáškový cyklus Neobyčejné příběhy z historie automobilky. Na jejich slavnou éru v polovině 80. let minulého století tehdy zavzpomínal ve Škoda Muzeu Jiří Kotek – tehdejší vedoucí oddělení motorsportu, spolu s vývojáři a jezdci zvučných jmen z rychlých posádek.
![Johny Haugland v Mladé Boleslavi](https://www.mzone.cz/wp-content/uploads/2020/01/image_big_01-6-1024x585.png)
Až po přednášce nám v zákulisí dojde, jakým odpichem Johny Haugland vystřelil. Prostoru čerstvě dominují černé stopy protočených pneumatik. Opravdu se toho nebál…
Během večera spolu s Jiřím Kotkem na zlaté časy závodění zavzpomínal i zmíněný Johny Haugland nebo také Pavel Sibera, Svatopluk Kvaizar či Petr Samohýl. Na sportovní kolbiště diváky převezly dobové filmy z Rally Škoda 1985 a z RAC Rally 1985, dnes už archivní skvosty.
„Auto se velmi dobře ovládalo, řízení bylo příjemné a jednoduché. Velkým krokem kupředu byla optimalizace podvozku ve spolupráci se SACHS Motorsport. Jízdní vlastnosti „elera“ se hodně posunuly. Vůz vynikal hlavně v jízdě na nezpevněném povrchu,“ řekl k vozu Johny Haugland.
„Strašně to letí. Ve stotřicítce LR jsem seděl naposledy v roce 1988. Nechci ani počítat, kolik je to let. Bylo to výjimečně spolehlivé auto. Odjeli jsme s ním 19 rallye bez výpadku. „Elera“ měla výkon maximálně 135 koní, což z dnešního pohledu není moc. Výhodou však byla hmotnost vozu, vážil pouze 720 kg. Kdo se svezl, mohl být překvapený, jak to celé fungovalo,“ vzpomínal Pavel Sibera.
![Škoda 130 LR](https://www.mzone.cz/wp-content/uploads/2020/01/image_big_02-6-1024x585.png)
„Hliníkový motor, projektovaný pro Favorita, v té době nikdo neznal. A nebyla k němu velká důvěra. Tehdejší mechanici a technici motorsportu jezdili do Týnce nad Sázavou, kde se lily první hlavy, a pomohli narodit první sérii motorů. Sport hodně pomohl pro vývoj sériového auta,“ dodal v Mladé Boleslavi Jiří Kotek.
![](https://www.mzone.cz/wp-content/uploads/2019/12/Škoda_110_R_1977.jpg)
Škoda 110R – kultovní kupé 70. let
„Stotřicítka“ vyjela na tratě soutěží v roce 1985 s ambicí navázat na úspěchy své předchůdkyně 130 RS. Ačkoli Mezinárodní automobilová federace (FIA) přislíbila stabilitu pro starty těchto nových stotřicítek, kvůli fatálním nehodám v soutěžích skupina B předčasně skončila. Prostor ukázat své kvality tak Škoda 130 LR dostala jen po dobu tří let.
Éra nových „stotřicítek“ odstartovala v zimě 1985 na domácí soutěži, na jubilejní, v pořadí desáté Valašské zimě. Na stupně vítězů si tady stouply tři posádky: Svatopluk Kvaizar – Jiří Janeček, Johny Haugland – Jan Olov Bohlin, Ladislav Křeček – Bořivoj Motl.
První velký mezinárodní úspěch nového automobilu Škoda 130 LR přinesla účast na 32. ročníku Rallye Akropolis, jedné z nejtěžších soutěží světa. Posádka Ladislav Křeček – Bořivoj Motl zvítězila ve své třídě a byli 13. absolutně.
![Škoda 130 LR](https://www.mzone.cz/wp-content/uploads/2020/01/cover_01-7_-1024x512.jpg)
Škoda 130 LR má celohliníkový motor s osmikanálovou hlavou dosahující výkonu 130 koní. Z hliníku jsou i další díly, okna jsou plastiková. Převodovka je pětistupňová. Proti předchozímu typu 130 RS je lehčí o 90 kg. Má také podstatně lepší jízdní vlastnosti a účinnější brzdy.
![](https://www.mzone.cz/wp-content/uploads/2020/01/Veterány-Škoda-1024x683.jpg)
Napište váš názor