Menu

Co je nového?

Tajemství poznávacích značek: Velká Británie

Sdílení
Foto: Škoda Auto

Zajímá vás, proč jsou značky v Británii vpředu bílé a vzadu žluté? Nebo za kolik je na prodej nejdražší britská značka? Odpovědi hledejte v našem článku!


Britské registrační značky na první pohled zaujmou už svým barevným provedením – zatímco vepředu je poznávací značka černá na bílém pozadí, vzadu je černá na žlutém pozadí. Tato barevná kombinace byla uzákoněna roku 1973 (předtím byly britské značky vyvedeny bílým či stříbrným písmem na černém pozadí).

Napadlo vás někdy, proč tomu tak je? Při zběžném pátrání člověk narazí na několik více či méně uvěřitelných vysvětlení, například že je tomu tak proto, aby ostatní řidiči poznali, kterým směrem vůz jede, i když nemá zapnutá světla. Nebo proto, aby registrační značka neoslňovala řidiče jedoucí za vozidlem.

Pravda je však trochu jinde – může za to totiž zákon z roku 1927. Ten zakazuje, aby zadní světla automobilů svítila bíle, přičemž i odrazka je zde chápána jako světlo. A vzhledem k tomu, že britské registrační značky jsou povinně reflexní, jsou tímto zákonem také považovány za světla a nemohou tedy být vzadu bílé. Je zajímavostí, že když se na přelomu 40. a 50. let začaly prodávat vozy s bílými couvacími světly, bylo jejich použití v Británii nelegální, právě kvůli tomuto zákonu. Až po několika letech udělil britský parlament couvacím světlům výjimku. Poznávací značky však žádnou podobnou výjimku nedostaly a musely proto mít jinou barvu. Žlutá byla vybrána z toho důvodu, že je spolu s bílou nejkontrastnější barvou k černému textu, který je tak na nich nejlépe čitelný.



Současný systém britských poznávacích značek platí od roku 2001 a značky se skládají ze 7 znaků. První dva znaky jsou písmena a udávají místo, kde byl vůz registrován. Území Velké Británie bylo pro tyto účely rozděleno do 20 oblastí, přičemž první písmeno poznávací značky udává vždy jednu z nich. Každá z těchto oblastí je rozdělena do podoblastí a druhé písmeno poznávací značky označuje podoblast v rámci oblasti dané prvním písmenem. Takže když má například někdo na značce SA, tak z toho vyplývá, že vůz byl registrován ve Skotsku (S), konkrétně v Glasgow (A). Stejně tak LA označuje Londýn (L), konkrétně čtvrť Wimbledon (A).


Po úvodních dvou písmenech následují dvě čísla, která signalizují, kdy byl daný vůz zaregistrován. Každé číslo označuje 6 měsíců, přičemž systém začal platit v září 2001 a prvním číslem bylo 51, které označuje datum vydání poznávací značky v rozmezí od září 2001 do února 2002. Druhým číslem v pořadí bylo 02, které označuje vydání značky od března 2002 do srpna 2002. Poté následovalo číslo 52, po něm 03 a tak dále. Poslední trojčíslí představuje pořadové číslo značky.

Stejně jako v jiných zemích EU se i na britských poznávacích značkách vyskytuje modrý pruh, který však není povinný a může mít mnoho různých podob. Popravdě snaha zjistit celkový počet možných kombinací už by vydala na úkol hodný hodiny kombinatoriky. Posuďte sami: v horní části pruhu může být vlajka EU, Union Jack (vlajka Velké Británie), kříž svatého Jiří (vlajka Anglie), kříž svatého Ondřeje (vlajka Skotska) nebo velšská vlajka s červeným drakem. V dolní části pruhu pak může být nápis Great Britain, GB, United Kingdom, UK, Wales, Cymru, CYM, England, ENG, Scotland nebo SCO. A aby toho nebylo málo, každý nápis může být jak bílou, tak žlutou barvou.


Tajemství poznávacích značek: Česká republika


Další zvláštností britského systému jsou personalizované značky. Ne že by to samo o sobě bylo něco jinde nevídaného, nicméně britské značky na přání mají specifickou podobu a především se z toho stal jinde nevídaný byznys. Specifikum spočívá v tom, že si motorista nemůže jednoduše vymyslet svou značku. Může si však vybírat ze všech značek, které za více než stoletou existenci systému registračních značek ve Velké Británii vznikly. Staré poznávací značky se totiž nevyřazují, nýbrž přeprodávají. Nezadané značky prodává britský dopravní úřad za fixní cenu, zadané značky prodávají jejich vlastníci formou aukce.

Ceny běžných značek se pohybují v řádech stovek liber, ceny žádanějších kusů se mohou vyšplhat do tisíců liber a nejžádanější značky občas stojí více než samotné auto.


Dosud nejdražší prodanou registrační značkou je „25 O“, která se vydražila v roce 2014 za cenu téměř 520 000 liber (přes 15 miliónů korun). Jedna značka však má potenciál tento rekord překonat, a to ve velkém stylu. Tou značkou je F1 a její příběh by pomalu vydal na samostatnou kapitolu. F1 je více než 100 let stará značka, kterou v roce 2008 koupil od města Essex automobilový designér Afzal Kahn za 440 000 liber. Od té doby její cena raketově stoupá – Kahn na ni dostal nabídku ve výši 6 miliónů liber a odmítl ji. Momentálně má Kahn tuto značku umístěnu na svém Bugatti Veyron a žádá za ni 10 miliónů liber (téměř 300 miliónů korun). To se může jevit jako astronomická částka, ale znáte to rčení, každá cena má svého kupce.


Tajemství poznávacích značek: Německo


Napište váš názor

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Využíváme Akismet k redukci spamu. Zjistěte více.

Přidat na Seznam.cz
Nahoru