Menu

Co je nového?

Toyota představuje závodní GR010 Hybrid Hypercar

Sdílení
Foto: Toyota

Tým Toyota Gazoo Racing zahajuje novou éru vytrvalostních soutěží a odhaluje svůj zbrusu nový vůz GR010 Hybrid Le Mans Hypercar, jenž bude nasazen do letošního světového šampionátu vytrvalostních soutěží.

reklama

Úřadující mistři světa a trojnásobní vítězové závodu Le Mans budou obhajovat titul v souboji s novými konkurenty z řad továrních výrobců, proti nimž nasadí závodní provedení budoucího silničního hypercaru s využitím technologie pohonu vyvinuté pro model TS050 Hybrid, na kterou speciálně odkazuje nové označení ‚Racing Hybrid‘. Toyota GR010 Hybrid je prototyp závodního vozu, vyvinutý během posledních 18 měsíců ve spolupráci konstruktérů z německého Kolína nad Rýnem a specialistů na elektrické hybridní pohony v japonském centru Higashi-Fuji.

GR010 Hybrid používá výkonnou závodní variantu hybridního pohonu všech kol s dvojitě přeplňovaným motorem 3,5 litru V6 o výkonu 680 koní, roztáčejícím zadní kola, v kombinaci s jednotkou motorgenerátoru o výkonu 272 koní firem AISIN AW a DENSO, sloužící k pohonu předních kol. Celkový výkon je limitován hranicí 500 kW (680 koní), což znamená, že propracovaná elektronika vozu omezuje výkon motoru podle aktuální výše hybridní posily.

Nový markantní vzhled závodního prototypu odráží podobu předobrazu, kterým je hypercar ‚GR Super Sport‘, jenž se veřejnosti poprvé ukázal v rámci ukázkové jízdy a slavnostního návratu trofeje při závodu 24 hodin Le Mans 2020. Vývoj tohoto modelu zatím nebyl dokončen. Nové válečné zbarvení týmu Toyota Gazoo Racing na znamení nové éry zahrnuje speciální ztvárnění písmen ‚GR‘ s poukazem na pevnou vazbu mezi závodními automobily Toyota a silničními vozy této značky.

reklama

Toyota GR010 Hybrid

Toyota Gazoo Racing vstupuje do své deváté sezóny WEC se stejnou jezdeckou sestavou, která týmu během tažení v sezóně 2019-2020 přinesla slávu vítězů závodu Le Mans i titul mistra světa. Nově korunovaní světoví šampioni Mike Conway, Kamui Kobajaši a José María López se budou střídat za volantem vozu GR010 Hybrid č. 7, zatímco posádku ve složení Sébastien Buemi, Kazuki Nakadžima a Brendon Hartley uvidíme za volantem vozu č. 8. V roli náhradního a testovacího jezdce bude i nadále působit Nyck de Vries.


Posádky již zahájily intenzivní program vývoje vozu. V současnosti mají za sebou dvě třídenní zkoušky, během nichž se tým adaptuje na nové regule přinášející zásadní změnu co do výkonu i celkového pojetí závodění.

Nové předpisy ve snaze o snížení nákladů přinesly nárůst hmotnosti modelu GR010 Hybrid o 162 kg a snížení výkonu o 32 % v porovnání s předchůdcem TS050 Hybrid. Očekává se, že čas na kolo v závodu Le Mans naroste přibližně o 10 sekund. Vůz je zároveň celkově větší – o 250 mm delší, 100 mm širší a 100 mm vyšší.

Vůbec poprvé od zahájení účasti v projektu WEC bude Toyota Gazoo Racing závodit bez zadní jednotky motorgenerátoru (MGU), jelikož předpisy nařizují jediný motorgenerátor na přední nápravě. To znamená, že GR010 Hybrid nově vyžaduje startér a nově jsou zapotřebí i čistě hydraulické zadní brzdy.

reklama

Toyota GR010 Hybrid

Toyota GR010 Hybrid se chlubí nejmodernější aerodynamikou, která prodělala optimalizaci účinnosti s využitím nejvýkonnějšího softwaru pro výpočetní dynamiku kapalin, jakožto i testování v aerodynamickém tunelu. Nové technické předpisy povolují pouze jeden homologovaný body kit s jediným nastavitelným aerodynamickým prvkem. Model bude proto soutěžit ve stejné specifikaci na okruzích vyžadujících nízký i vysoký přítlak; jedinou možností bude měnit aerodynamické vlastnosti odlišným nastavením zadního křídla.


V nejvyšší kategorii WEC a v rámci závodu Le Mans se vůbec poprvé zavádí tzv. „srovnávání výkonu“, kdy pořadatelé budou závod od závodu upravovat výkon všech vozů s příslušnými dopady na využívání energie a hmotnost; cílem opatření je dosáhnout identických výkonových vlastností všech vozů kategorie Le Mans Hypercar. Měly by tak být zajištěny konkurenceschopné podmínky pro souboj týmu Toyota Gazoo Racing se soupeři v kategorii hypercarů, kterými jsou Scuderia Cameron Glickenhaus a ByKolles Racing, jakožto i týmem Alpine s vozem LMP1, který bude další výzvou.

Souboje budeme sledovat v šesti závodech na třech kontinentech, počínaje podnikem 1000 mil Sebringu dne 19. března, po němž má následovat 6 hodin ve Spa-Francorchamps (1. května) a zlatý hřeb sezóny, kterým bude závod 24 hodin Le Mans ve dnech 12.-13. června 2021.

Na 18. června 2021 je naplánován závod v Monze, první vytrvalostní podnik světového šampionátu na tomto okruhu od roku 1992, načež se týmy vydají na okruh Fuji Speedway (26. září) a do Bahrajnu (20. listopadu) – ve všech případech se jedná o šestihodinové podniky.


Toyota GR010 Hybrid

„Jsme svědky úžasné etapy vytrvalostních soutěží s novou kategorií Le Mans Hypercar, což platí i pro náš tým s nově uváděným modelem GR010 Hybrid. Tento vůz představuje naši novou generaci závodního hybridu. Od roku 2012 jsme během celé éry LMP1 neúnavně pracovali na vylepšování a posilování naší hybridní technologie pro závodní účely. Nastolili jsme nový standard s vozem TS050 Hybrid a naše první kolo vývoje závodního hybridního pohonu bylo završeno; tato technologie již brzy bude k dispozici našim budoucím zákazníkům. Nyní začíná druhá fáze,“ říká prezident týmu Toyota Gazoo Racing Hisatake Murata.

reklama

„Prostřednictvím účasti v soutěžích WEC budeme kultivovat náš závodní hybridní pohon, rozšiřovat naše poznatky o technologii hypercarů a nadále rozvíjet naše vlastní pracovníky. To vše činíme s jedním zřejmým cílem: do budoucna nabízet našim zákazníkům ještě zajímavější sportovní vozy. GR010 Hybrid je jakýmsi předobrazem našich homologovaných silničních vozů. Poznatky ze závodních okruhů WEC se tak přímo promítnou do výhod pro naše zákazníky. Z těchto důvodů nás nesmírně těší, že v nejvyšší kategorii WEC uvítáme nové soupeře; napínavé souboje na trati nás budou motivovat k neustálému vylepšování a společnému posouvání hranic k lepšímu,“ dodává Murata.


Toyota GR010 Hybrid - Technické specifikace

Na detaily vozu se můžete podívat v naší fotogalerii:

reklama

Napište váš názor

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Využíváme Akismet k redukci spamu. Zjistěte více.

Přidat na Seznam.cz
Nahoru