Menu

Co je nového?

Toyota se chystá na premiéru svého hybridního závoďáku v kategorii Hypercar

Sdílení
Foto: Toyota

V úvodním kole světového šampionátu vytrvalostních soutěží FIA, kterým je 1. května 2021 belgický závod 6 hodin ve Spa-Francorchamps, vstupuje Toyota do nové éry s vozem GR010 Hybrid Hypercar.

reklama

Senzační éra vozů LMP1, tedy přímých nástupců legendární skupiny ‚C‘ z 80. a 90. let minulého století, dospěla do konce své pouti a předala nejvyšší kategorii vytrvalostních soutěží generaci vozů LMH (Le Mans Hypercar).

Z první pozice startovního roštu v kategorii Hypercar letos vyrazí Toyota Gazoo Racing, úřadující mistr světa a trojnásobný vítěz závodu Le Mans; v téže kategorii pojede tým Scuderia Cameron Glickenhaus, přičemž v příštích letech se do bitvy dále zapojí značky Audi, Ferrari, Peugeot a Porsche.

V návaznosti na intenzivní program testování před soutěžní sezónou je zbrusu nový GR010 Hybrid Hypercar plně připraven na soutěžní premiéru s týmem, který plánuje obhájit stávající mistrovské tituly s nezměněnou jezdeckou sestavou a vyhrát již počtvrté za sebou závod 24 hodin Le Mans.

reklama

Toyota GR010 Hybrid Hypercar

Světoví šampioni Mike Conway, Kamui Kobajaši a José María López se budou již čtvrtou soutěžní sezónu střídat za volantem vozu GR010 Hybrid č. 7, zatímco loňské vítěze závodu Le Mans, kterými jsou Sébastien Buemi, Kazuki Nakadžima a Brendon Hartley, budeme vídat za volantem vozu GR010 Hybrid č. 8.


Od chvíle, kdy GR010 Hybrid vloni v říjnu poprvé roztočil svá kola, absolvoval tento vůz tisíce zkušebních kilometrů na třech různých okruzích. V nadcházejícím závodu se automobil vůbec poprvé postaví vedle konkurenčních vozů, a celý tým i samotní jezdci budou moci vyhodnotit nový vůz za reálných soutěžních podmínek a porovnat jej s klíčovými konkurenty v kategorii Hypercar, tedy týmem Scuderia Cameron Glickenhaus, resp. týmem Alpine, jenž závodí s dřívějším vozem LMP1.

GR010 Hybrid používá jednotku motorgenerátoru na přední nápravě s hybridním výkonem 272 koní a pohonem všech kol za rychlostí nad 120 km/h. Ve spojení se spalovacím motorem 3,5 litru V6 má řidič k dispozici celkový výkon 680 koní bez omezení spotřeby paliva.

Oproti tomu TS050 Hybrid byl o 162 kg lehčí a pyšnil se výkonem 1000 koní, nicméně přísná omezení spotřeby paliva na jedno kolo zásadně omezovala jezdce ve využívání maximální rychlosti vozu.


Toyota GR010 Hybrid Hypercar

Vzhledem k zásadním rozdílům oproti neporazitelnému předchůdci budou muset jezdci výrazně upravit svoji strategii; konstruktéři zároveň odlaďují nový Hypercar tak, aby mohl využívat maximální výkon, zejména při předjíždění pomalejších vozů kategorií LMP2 a GT.

Kromě zmíněné strategie na trati se celý tým musí podrobit novým předpisům, které na okruhu povolují maximálně 43 členů doprovodné čety. Toto opatření zaměřené na úsporu nákladů si žádá zásadní reorganizaci a vysokou flexibilitu sboru mechaniků a konstruktérů, aby byly zachovány vysoké standardy podpory na trati; Spa bude přitom prvním podnikem, kde se zeštíhlený tým pustí do práce v soutěžních podmínkách.

Očekává se proto náročný úvod týdne, který bude zahrnovat celkem 12 hodin testování, načež bude ve čtvrtek zahájen jedinou tréninkovou jízdou vlastní soutěžní podnik. Rušný páteční program obsahuje dvě tréninkové jízdy a následně se bude rozhodovat o podobě sobotního startovního roštu prostřednictvím kvalifikace v novém formátu, kdy rozhodne nejrychlejší letmé kolo jednoho jezdce z každého vozu.


Toyota v závodu Spa-Francorchamps tradičně dosahuje skvělých výsledků – pět vítězství od tamějšího prvního startu Toyoty ve WEC v roce 2013 – a i přes očekávaný silný tlak konkurence je cílem týmu vstoupit do sezóny s maximem bodů.


Napište váš názor

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Využíváme Akismet k redukci spamu. Zjistěte více.

Přidat na Seznam.cz
Nahoru