Menu

Co je nového?

Chytrou technologií ke zdraví: Údaje z vašich hodinek mohou předejít onemocněním

Sdílení
Foto: Shutterstock

Hodinkami nebo chytrým telefonem samozřejmě plnohodnotnou prohlídku u lékaře nikdy nenahradíme. Kontinuální sledování zdravotních údajů však může leccos napovědět o tom, zda je náš zdravotní stav v pořádku, nebo zda naopak zaznamenané odchylky naznačují možný problém. Ideálním asistentem jsou chytré hodinky, které využijete naplno spárováním s dalším zařízením (např. chytrým telefonem s aplikací).


I měření tepu napoví

Nedílnou součástí smartwatch je měření srdečního rytmu. Obvyklá klidová frekvence u průměrného člověka se pohybuje v rozmezí 70-80 tepů za minutu. U žen může být o něco vyšší, naproti tomu u sportovců se často vyskytuje i v hodnotách 40-50 za minutu. Ideální dobou, kdy si změřit klidový tep, je ráno – pokud se i přesto hodnoty pohybují v příliš vysokých číslech, jste vystaveni velké zátěži, což může způsobit vážná onemocnění.

Výhodou chytrých hodinek a náramků je, že díky své pohodlnosti mohou nenápadně měřit tep v průběhu celého dne a samozřejmě i ve spánku.

Hodinky Huawei GT 2 Pro například upozorní na to, když se čísla pohybují v nezdravých hodnotách. Na případné zdravotní potíže tak můžete přijít s dostatečným předstihem.


Chytré hodinky vám mohou hlídat váš zdravotní stav

Je vaše krev dostatečně okysličená?

Hlídání přísunu kyslíku je důležité zejména při intenzivním výkonu, ať už si jdete jen zasportovat, nebo jste se rozhodli pro túru na vysoko položenou horu. Právě při prudké změně nadmořské výšky vás mohou snadno dohnat nečekaná únava a slabosti, které jsou výsledkem nedostatečné aklimatizace. Díky chytrým hodinkám s ukazatelem krevní saturace ale budete včas vědět, kdy zvolnit tempo a trochu si vydechnout.

Hodnota krevní saturace (bývá označována SP02) by se měla u zdravého jedince pohybovat v rozmezí 99–95 %. Při nižším stavu (95–85 %) pak lidské tělo začíná bojovat s nedostatkem kyslíku zrychleným dýcháním a zvyšujícím se pulsem.

Pokud vám hodinky ukážou 85–75 %, nejspíš pociťujete zlepšenou náladu a přibývající sebevědomí. Jenže pozor, právě to bývá častou příčinou přecenění vlastních sil a možného zranění. Nižší hodnoty pak představují ještě vážnější následky – dobrou náladu vystřídají úzkosti, bolest hlavy či zvracení, následovat mohou i hypoxické křeče a bezvědomí.


Při výkonu je dobré si hlídat okysličenost krve

Jste ve stresu?

Možná se to na první pohled může zdát nereálné, ale chytré hodinky dokážou měřit také stres. A neslouží k tomu zdaleka jen hodnoty frekvenčního tepu, velmi užitečná je při měření stresu také tepová variabilita, neboli arytmie. Nejedná se však o vadu, nepravidelný rytmus v rámci mezí je srdci vlastní.

Pokud jsme ve stresu, část nervové soustavy zvaná sympatikus začne být aktivní, čímž se zvýší tepová frekvence a tep je zároveň pravidelnější. Díky tomu hodinky poznají, kdy jsme zaměstnaní sportem a kdy naopak čelíme zvýšenému stresu.

Právě ten může být spouštěčem celé řady nemocí (srdeční problémy, cukrovka, zažívací problémy apod.). S chytrými hodinkami ale budete mít dokonalý přehled o míře stresu, navíc smartwatch jako jsou již zmiňované Huawei GT 2 Pro vás na něj upozorní a nabídnou například dechové cvičení na odlehčenou.


Muž ve stresu

Nejzdravější pohyb je chůze

Také krokoměr je už tradiční výbavou chytrých hodinek. Právě chůze se považuje za nejzdravější pohyb vůbec, jelikož při něm tělo nevystavujeme přílišné zátěži, zároveň ji můžeme klidným tempem provozovat dostatečně dlouho.

Jako ideální denní cíl se často stanovuje 10 000 kroků, zdraví prospěšný je ale samozřejmě i nižší počet.

Čím intenzivnější styl chůze provozujeme, tím méně kroků k dosažení denního cíle potřebujeme. Proto i pravidelné svižné procházky pomůžou s budováním zdravějšího životního stylu.


Napište váš názor

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Využíváme Akismet k redukci spamu. Zjistěte více.

Přidat na Seznam.cz
Nahoru