Menu

Co je nového?

Co všechno při práci používají hasiči? Drony, roboty i 60metrové plošiny

Sdílení
Foto: Škoda Auto

Hasičskou jednotku najdete snad v každé obci. Kromě klasických obecních hasičů mají ale vlastní hasiče i některé velké podniky, a to jak státní, tak i soukromé. Výjimkou není ani automobilka Škoda Auto. Jejich požární stanice v závodě v Mladé Boleslavi je jednou z nejmodernějších v Česku. Firemní hasiči používají hasicího a průzkumného robota, drony vybavené termokamerou nebo nejvyšší dálkově ovládanou plošinu v ČR. A na místě problému jsou do pěti minut.

reklama

Jednotku dobrovolných hasičů měla Škodovka už od roku 1905. Dnes disponuje profesionálními hasiči a tou nejmodernější technikou. Od loňského února má například vysokozdvižnou plošinu o výšce 60 metrů, která je nejvyšší v České republice.

Ve výbavě mají hasiči i dron s termokamerou, který se může použít při velkých požárech, kdy je kvůli hustému kouři nepřehledný prostor. Termokamera na dronu přesně ukáže ohnisko požáru a hasiči můžou soustředit hašení přímo na správné místo.

Do nebezpečných míst, kde hrozí například riziko výbuchu a lidé by byli ohroženi na životě, vysílají hasiči dálkově ovládaného robota. Toho mimochodem mají škodováčtí hasiči také jako první v Česku.

reklama

Takto ukazuje místo požáru termokamera z dronu

Hlavní snahou samozřejmě je, aby k požárům vůbec nedocházelo, nebo se je podařilo zlikvidovat hned v počátku. K tomu slouží propracovaný systém prevence. V závodě v Mladé Boleslavi je rozmístěno 200 termokamer a 35 tisíc dalších požárních čidel. Informace z nich se shromažďují ve vyhodnocovacím pracovišti, které disponuje speciálním softwarem, určeným pro velké průmyslové aglomerace. Obdobný používá česká metropole Praha. Dispečeři díky tomu dokážou přesně určit místo, kde hrozí nebo již vypukl požár, takže hasiči jsou na místě opravdu rychle, do pěti minut.


Samotným hašením ale práce škodováckých hasičů nekončí. V případě potřeby vyjíždějí na pomoc i mimo areál závodu a pravidelně školí také kolegy z ostatních požárních stanic v tom, jak vyprošťovat zraněné z havarovaných aut.


Přechod k eMobilitě znamená nové výzvy i pro hasiče. V elektrických vozech jsou využity specifické materiály. Škodováčtí hasiči vyvinuli vlastní systém, jak hasit hořící baterie v elektromobilech. I to budou učit všechny ostatní.

reklama

„Baterie obsahuje lithium, které je vysoce reaktivní kov. V baterii je obsaženo ve formě sloučenin, ale je opravdu vysoce reaktivní, včetně elektrolytu a při hoření probíhají různé chemické reakce, takže průběh hoření je specifický,“ popisuje velitel firemních hasičů Stanislav Cihelník.

„Ale podařilo se nám vymyslet technologii, jak takový požár efektivně a rychle uhasit. Zatím je tento technologický postup ve fázi testování a přípravě metodických listů pro ostatní hasiče, proto o něm nemůžeme prozradit víc,“ dodává Cihelník.


Rozhovor se Stanislavem Cihelníkem, vedoucím firemních hasičů, HZS Škoda Auto


Jak se liší škodovácká jednotka od ostatních profesionálních hasičů?

Co se týče systému, jsou si všechny hasičské stanice velmi podobné. My jsme ale technicky a personálně uzpůsobeni práci v opravdu velkém průmyslovém areálu, který má celou řadu specifik. V Mladé Boleslavi je třeba hala M13, kde se vyrábí model Octavia. To je z požárního hlediska jeden z nejsložitějších objektů v republice kvůli velké koncentraci osob a velké rozloze. Záchrana životů je samozřejmě prvořadá, ale musíme přizpůsobit svoji taktiku i technologiím. Když třeba hasíme stroj, jehož cena je 60 milionů korun, tak ho nemůžeme prolít několika cisternami vody.


Kolik výjezdů ročně máte?

Zhruba 2 500. Ale požáry v továrně z toho tvoří jen malou část, průměrně 80-90. Díky preventivním opatřením naštěstí nejsou nijak dramatické. Navíc jsme na místě do pěti minut, takže dokážeme zabránit větším škodám.

Zhruba 70 výjezdů je mimo areál, kdy pomáháme kolegům hasičům třeba při dopravních nehodách nebo požárech velkých průmyslových objektů. Tři stovky výjezdů pak připadají na plané poplachy.

Největší část výjezdů tak představuje poskytování odborné předlékařské pomoci při úrazech. V každém závodě máme vlastní sanitku a všichni hasiči jsou vyškoleni na poskytování první pomoci.

reklama


Hovořil jste o prevenci, jak vypadá v praxi?

Děláme maximum pro to, aby se historické velké požáry už nemohly opakovat. Když se staví nový objekt, od začátku se podílíme na tvorbě projektu a požární dokumentace. Instaluje se celoplošně požární signalizace a termokamery pro kritická místa.


Distribuce zásilek pomocí dronů je tady! Jako první funguje v nemocnici


V automobilce jsou hydrantové sítě, moderní vnitřní hydrantové skříně, venkovní nadzemní hydranty, automatické požární uzávěry dopravníků a cest. V celém areálu je vysoký počet automatických klapek na odvod tepla a kouře. V hale lakovny je instalováno vodní stabilní hasicí zařízení a vodní mlhové hasicí zařízení. Jsou jím vybaveny všechny lakovací linky, míchárna a sklad barev. I montážní haly jsou vybaveny vodním stabilním hasicím zařízením. V halách, kde se může vyskytovat výbušné prostředí, jsou instalovány detekční senzory.

reklama


To všechno zní velmi atraktivně. Projevuje se to na zájmu lidí o práci u firemních hasičů?

Zájem o práci je mimořádný, musíme lidi odmítat. Na jedno volné místo se hlásí zhruba 50 lidí. Není den, aby mi někdo nevolal, že by tady chtěl pracovat. Dělat hasiče ve Škodovce je prestižní zaměstnání, zejména z důvodů používání moderní techniky.


Příklady techniky používané škodováckými hasiči

Plošina B 60 Rosenbauer

Teleskopická pracovní plošina v hasičském provedení B 60 Rosenbauer je namontovaná na automobilovém podvozku Scania a je nejvyšší plošinou v České republice. Je vybavena speciálním kontrolním systémem pro stabilizaci. Koš plošiny má kapacitu nosnosti pro 5 dospělých osob. Ve výbavě je i seskoková matrace a evakuační rukáv o délce 60 m.

Největší novinkou je instalovaná technologie CCS COBRA, což je speciální zařízení pro prorážení a řezání všech typů materiálů. Technika řezání pomocí vodního paprsku a abraziva rozprašuje vodu a vytváří velmi jemnou vodní mlhu, která má vysokou ochlazovací schopnost a efektivně hasí skrytá ohniska požáru.

Dron DJI Matrice 210

Profesionální kvadrokoptéra DJI Matrice 210 pro profesionální využití splňuje ty nejnáročnější požadavky HZS Škoda Auto. Je odolná vůči dešti a je možné ji provozovat při teplotách v rozsahu minus 20°C až plus 45°C. Speciální konstrukční řešení umožňuje připojení dvou stabilizátorů s kamerou zároveň. S volitelnými bateriemi lze s M210 létat až 38 minut.


Robot LUF 60

Robot LUF 60 je bezdrátově dálkově ovládané mobilní hasicí zařízení s pracovním dosahem do vzdálenosti 300 metrů.

Vysoká mobilita a flexibilita jsou zajištěny pásovým podvozkem, který umožňuje jízdu do svahu a schodišť se sklonem do 30° a je například schopen odtlačit osobní auto po dopravní nehodě nebo přepravit paletu o hmotnosti až 400 kg.

Součástí zařízení je velkokapacitní přetlakový ventilátor s možností vytvoření vodní mlhy nebo kompaktního proudu. Tato technologie umožňuje eliminovat zplodiny hoření, kouř, sálavé teplo, toxické plyny a celkově snižuje intenzitu požáru. Rádiem řízené zařízení má další záložní ruční ovládání pro případ výpadku dodávky elektrické energie.


Automobil CAS – MAN 4×2

CAS – MAN 4×2 je automobil prvního výjezdu. Má nádrže na 2 000 litrů vody a 400 litrů pěnidla. Je vybaven vysokotlakým hasicím zařízením Cobra, systémem pěnového hašení CAFS (Compressed Air Foam System) včetně dvou průtokových navijáků s hadicemi o délce 80 metrů. K dispozici je rovněž i hydraulické vyprošťovací nářadí Holmatro.


Automobil CAS – Scania 4×2

CAS – Scania 4×2 je používána k prvnímu výjezdu. Vozidlo je vybaveno zařízením CAFS a zařízením Cobra. Vozidlo je vysoké jen 2,95 metru, čemuž byla přizpůsobena i samotná konstrukce nástavby tak, aby nepřesahovala výšku kabiny. Na střeše účelové nástavby vozidla je ve střešním boxu uložený mobilní převaděč, usnadňující komunikaci hasičům u místa zásahu. Pomocí ručního digitálního terminálu Mototrbo se dnes hasiči domluví se základnou z každého místa areálu Škodovky.


Automobil CAS 40 Scania – typ P450

CAS 40 Scania – typ P450 B6×2*4NA o rozvoru 3 500 mm se vzduchovým pérováním zadních náprav a říditelnou první a poslední nápravou.

Nádrž na hasivo je vyrobena z nerezavějící oceli s kapacitou 8 500 litrů vody a 1 000 litrů pěnidla. Na obou stranách nástavby jsou LED stavoznaky signalizující zbývající množství hasebních látek.

Čerpací zařízení dosahuje jmenovitého výkonu 4 000 litrů za minutu a je vybaveno systémem CAFS – tedy Compressed Air Foam System – pro výrobu pěny stlačeným vzduchem. Dále je vybaveno zařízením CCS Cobra.


Automobil PHA 40 – Scania 8×4

PHA 40 – Scania 8×4 je těžký pěnový hasicí automobil. Plastová nástavba se skládá z nádrží o celkovém objemu 13 200 l vody, 1 000 l standardního pěnidla a 250 l speciálního pěnidla s vyšší ochlazovací schopností. V zadní části automobilu je prostor pro čerpadlo Rosenbauer NH40, které je ovládáno z kabiny pomocí palubního počítače nebo z prostoru čerpadla. Dále je cisternový automobil vybaven asanační lištou, což je armatura s tryskami napojená na vývod čerpadla. Je určena pro liniové a plošné hašení při požárech travnatých ploch nebo polí. Také se používá na čištění komunikace.


Od „kalkulačky“ po superpočítač aneb 50 let používání počítačů ve Škodovce


Napište váš názor

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Využíváme Akismet k redukci spamu. Zjistěte více.

Přidat na Seznam.cz
Nahoru